Draumsyn
Trådstartare
Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig.
Jag hade ute en sadel på annons för ett tag sedan en intresserad köpare kontaktade mig och ville köpa sadeln. Hon ville då använda sig av Initernetgirot och bad mig därför lägga upp annonsen på Blocket vilket jag gjorde.
Hon ställde inga frågor alls om sadeln utan bara om priset.
Jag la upp annonsen där och hon bokade via Internetgirot.
När pengarna hade kommit in så skickade jag sadeln, allt okej.
Sen dagen efter sadeln kommit fram fick jag ett mail ifrån Internetgirot att köparen hade anmält att hon inte godkände varan. Hon hade då inte ens försökt kontakta mig. Sen kom det två mail, först ett där det stod att hon inte gillade ett skönhetsfel som fanns på ett ställe på sadeln. En obetydlig rispa för sadelns funktion och som även syntes på annonsbilden. Ingenting onormalt slitage för en äldre sadel som utöver det är i bra skick. Sen påpekade hon också att hon inte gillade en del av sadelns design.
En originaldel som alla sadlar av den modellen har.
Jag kontaktade då Internetgirot och frågade hur man skulle gå tillväga då det faktiskt inte är något fel på sadeln. Om den inte passar hennes häst eller om hon uppenbarligen inte gillar den modellen så är det ju tråkigt, men då får ju hon sälja om sadeln isf.
Tydligen enligt deras regler så får köparen skicka tillbaka en vara om hon inte är nöjd, oavsett om det är något fel på varan eller ej. Jag har försökt prata med dom men dom bara skyller ifrån sig på att det enligt deras regler är okej att göra på detta vis.
Jag frågade då hur det fungerar då man inte har någon ångerrätt gentemot en privatperson men detta gäller tydligen inte då man använt deras betalsätt. Detta skyddar köparen och ger köparen en chans att kontrollera sin vara under 5 dagar, med andra ord kan köparen både prova sadeln i detta fall och ta med den och jag vet inte allt. Och tydligen skicka tillbaka trots att sadeln inte är felaktig.
På deras sida står det:
"Får man returnera varan?
Köparen har endast rätt att returnera varan i enlighet med gällande lagar och avtal."
"Vad händer om varan inte motsvarar säljarens beskrivning?
Då underkänner köparen varan och returnerar den till säljaren."
De hänvisar även till att det står i deras avtal:
"3.2 Om Varan avviker från det som avtalats på ett sådant sätt att köparen enligt tillämplig lag har rätt att returnera varan, skall köparen omedelbart meddela Internetgirot att han inte godkänner varan samt på egen bekostnad returnera Varan till av säljaren angiven adress med bud, rekommenderat brev eller annan försändelse för vilken köparen erhåller ett kolli- eller referensnummer som gör det möjligt att spåra försändelsen, samt meddela Internetgirot att Varan har returnerats. Köparen godkänner att Internetgirot agerar som representant för köparen vid kommunikation med budfirman avseende försändelsen."
Problemet är ju att varan INTE avviker på något sätt.
Dom detaljerna som hon påpekade syns på bilden och hade hon varit mer intresserad hade jag gärna skickat fler bilder eller berättat mer om sadeln.
Det stod även i annonsen att sadeln var några år gammal.
Tyvärr missförstod jag hur det fungerade med Internetgirot, trodde köparen godkände varan på plats men har alltså 5 arbetsdagar på sig att bestämma sig. Detta är mitt eget fel att jag inte förstod hur systemet fungerade och det är bara att bita i det sura äpplet.
Som säljare så är det helt enkelt en chansning med detta betalsätt.
Köparen får i stort sätt öppet köp.
Nu till mitt problem:
Jag fick hem sadeln igår, med flera nya rispor på sadelns högra sida och bakvalv. Små men som syns, stallägaren (som hjälpte mig kolla igenom sadeln noga innan jag skickade den) höll med om att det var nya repor. Hon tyckte det såg ut som att personen antingen ridit in i ett träd eller låtit sadeln ligga slarvigt i grus då det var som flera små "noppor" i skinnet.
Dessutom var sadeln slarvigt packad, har tack och lov klarat sig från ytterligare skador, och var inte heller ordentligt rengjord.
Ganska respektlöst tycker iaf jag, jag skulle själv aldrig kunna med att skicka tillbaka en sadel jag i princip haft på låns utan att göra rent den och packa ordentligt.
Frågan är vad gör man nu? Det känns ju som att man på något sätt vill ha ett skadestånd då sadeln inte kom hem i samma skick som när jag skickade den. Jag måste godkänna varan nu när jag fått tillbaka den och kommer ringa imorgon och säga att jag inte kan godkänna den, då behåller de hennes pengar tills att vi har kommit överrens.
Men frågan är vad jag kan göra?
Har kontaktat köparen och hon nekar, påstår att hon varit försiktig.
Att sadeln inte var ordentligt rengjord och slarvigt packad valde hon inte att kommentera alls.
Jag skall ju fortfarande sälja min sadel så är såklart rädd att detta eventuellt sänker sadelns värde.
Vad gör man vid en sånhär typ av tvist?
Polisanmälan? Och isf för vad?
Eller är det helt enkelt så att man får acceptera att man var så dum att man tog ett betalsätt som lämnade mig som säljare helt utan någon säkerhet alls?
Om det är någon som har hamna i liknande tvist får ni väldigt gärna kontakta mig antingen här eller via PM.
Jag hade ute en sadel på annons för ett tag sedan en intresserad köpare kontaktade mig och ville köpa sadeln. Hon ville då använda sig av Initernetgirot och bad mig därför lägga upp annonsen på Blocket vilket jag gjorde.
Hon ställde inga frågor alls om sadeln utan bara om priset.
Jag la upp annonsen där och hon bokade via Internetgirot.
När pengarna hade kommit in så skickade jag sadeln, allt okej.
Sen dagen efter sadeln kommit fram fick jag ett mail ifrån Internetgirot att köparen hade anmält att hon inte godkände varan. Hon hade då inte ens försökt kontakta mig. Sen kom det två mail, först ett där det stod att hon inte gillade ett skönhetsfel som fanns på ett ställe på sadeln. En obetydlig rispa för sadelns funktion och som även syntes på annonsbilden. Ingenting onormalt slitage för en äldre sadel som utöver det är i bra skick. Sen påpekade hon också att hon inte gillade en del av sadelns design.
En originaldel som alla sadlar av den modellen har.
Jag kontaktade då Internetgirot och frågade hur man skulle gå tillväga då det faktiskt inte är något fel på sadeln. Om den inte passar hennes häst eller om hon uppenbarligen inte gillar den modellen så är det ju tråkigt, men då får ju hon sälja om sadeln isf.
Tydligen enligt deras regler så får köparen skicka tillbaka en vara om hon inte är nöjd, oavsett om det är något fel på varan eller ej. Jag har försökt prata med dom men dom bara skyller ifrån sig på att det enligt deras regler är okej att göra på detta vis.
Jag frågade då hur det fungerar då man inte har någon ångerrätt gentemot en privatperson men detta gäller tydligen inte då man använt deras betalsätt. Detta skyddar köparen och ger köparen en chans att kontrollera sin vara under 5 dagar, med andra ord kan köparen både prova sadeln i detta fall och ta med den och jag vet inte allt. Och tydligen skicka tillbaka trots att sadeln inte är felaktig.
På deras sida står det:
"Får man returnera varan?
Köparen har endast rätt att returnera varan i enlighet med gällande lagar och avtal."
"Vad händer om varan inte motsvarar säljarens beskrivning?
Då underkänner köparen varan och returnerar den till säljaren."
De hänvisar även till att det står i deras avtal:
"3.2 Om Varan avviker från det som avtalats på ett sådant sätt att köparen enligt tillämplig lag har rätt att returnera varan, skall köparen omedelbart meddela Internetgirot att han inte godkänner varan samt på egen bekostnad returnera Varan till av säljaren angiven adress med bud, rekommenderat brev eller annan försändelse för vilken köparen erhåller ett kolli- eller referensnummer som gör det möjligt att spåra försändelsen, samt meddela Internetgirot att Varan har returnerats. Köparen godkänner att Internetgirot agerar som representant för köparen vid kommunikation med budfirman avseende försändelsen."
Problemet är ju att varan INTE avviker på något sätt.
Dom detaljerna som hon påpekade syns på bilden och hade hon varit mer intresserad hade jag gärna skickat fler bilder eller berättat mer om sadeln.
Det stod även i annonsen att sadeln var några år gammal.
Tyvärr missförstod jag hur det fungerade med Internetgirot, trodde köparen godkände varan på plats men har alltså 5 arbetsdagar på sig att bestämma sig. Detta är mitt eget fel att jag inte förstod hur systemet fungerade och det är bara att bita i det sura äpplet.
Som säljare så är det helt enkelt en chansning med detta betalsätt.
Köparen får i stort sätt öppet köp.
Nu till mitt problem:
Jag fick hem sadeln igår, med flera nya rispor på sadelns högra sida och bakvalv. Små men som syns, stallägaren (som hjälpte mig kolla igenom sadeln noga innan jag skickade den) höll med om att det var nya repor. Hon tyckte det såg ut som att personen antingen ridit in i ett träd eller låtit sadeln ligga slarvigt i grus då det var som flera små "noppor" i skinnet.
Dessutom var sadeln slarvigt packad, har tack och lov klarat sig från ytterligare skador, och var inte heller ordentligt rengjord.
Ganska respektlöst tycker iaf jag, jag skulle själv aldrig kunna med att skicka tillbaka en sadel jag i princip haft på låns utan att göra rent den och packa ordentligt.
Frågan är vad gör man nu? Det känns ju som att man på något sätt vill ha ett skadestånd då sadeln inte kom hem i samma skick som när jag skickade den. Jag måste godkänna varan nu när jag fått tillbaka den och kommer ringa imorgon och säga att jag inte kan godkänna den, då behåller de hennes pengar tills att vi har kommit överrens.
Men frågan är vad jag kan göra?
Har kontaktat köparen och hon nekar, påstår att hon varit försiktig.
Att sadeln inte var ordentligt rengjord och slarvigt packad valde hon inte att kommentera alls.
Jag skall ju fortfarande sälja min sadel så är såklart rädd att detta eventuellt sänker sadelns värde.
Vad gör man vid en sånhär typ av tvist?
Polisanmälan? Och isf för vad?
Eller är det helt enkelt så att man får acceptera att man var så dum att man tog ett betalsätt som lämnade mig som säljare helt utan någon säkerhet alls?
Om det är någon som har hamna i liknande tvist får ni väldigt gärna kontakta mig antingen här eller via PM.