Tvingas rengöra med Etyl?

Det tror jag att de har eftersom tillverkningen handlar om färg och de är väldigt noga med allt tänkbart i miljöavseende på sina produkter.

Fast att inte ge ordentliga instruktioner samt skyddsutrustning till feriearbetare ser jag inte som seriöst eller att en tar miljöarbetet på allvar.

Jag jobbar inom en bransch som hanterar miljöfarliga kemikalier och det utbildas alltid i deras användning samt att det finns en plan för att hantera eventuellt spill. Jag håller även i allmänt säkerhetsarbete vid fältarbete så jag vet hur en ska planera eventuella riskmoment.
 
Fast att inte ge ordentliga instruktioner samt skyddsutrustning till feriearbetare ser jag inte som seriöst eller att en tar miljöarbetet på allvar.

Jag jobbar inom en bransch som hanterar miljöfarliga kemikalier och det utbildas alltid i deras användning samt att det finns en plan för att hantera eventuellt spill. Jag håller även i allmänt säkerhetsarbete vid fältarbete så jag vet hur en ska planera eventuella riskmoment.
Hon är heltidsanställd!
 
Men vilka idioter. Klart de behöver rätt skyddsutrustning för det där.
Här är ett säkerhetsdatablad. Det är framförallt avsnitt 8 som är intressant för er men även avsnitt 11. Nu vet jag ju inte koncentrationen på det som finns i dunken så man kan inte ta det hela rakt av men det är en god vägledning.
https://www.solveco.se/sites/default/files/documents/safety-data-sheets/805_se_safetysheet.pdf
 
Det tror jag att de har eftersom tillverkningen handlar om färg och de är väldigt noga med allt tänkbart i miljöavseende på sina produkter.

Etylacetat används dagligen där i vanlig rengöring.

Förutom när det gäller arbetsmiljön då, uppenbarligen. Förlåt, men därifrån det du skriver här verkar arbetsgivaren (eller åtminstone den som är ansvarig) inte ta viktiga saker - som personalens hälsa - på allvar, vilket imo är ytterst oseriöst.

Edit: Skyddsombud, omgående!
 
Förutom när det gäller arbetsmiljön då, uppenbarligen. Förlåt, men därifrån det du skriver här verkar arbetsgivaren (eller åtminstone den som är ansvarig) inte ta viktiga saker - som personalens hälsa - på allvar, vilket imo är ytterst oseriöst.

Verkligen.

Borrbolagen inom min bransch kan vara lite si och så när det gäller sådant här. Det var enormt trevligt med det senaste bolaget vi använde för allt sådant här bara fungerade. Jag fick direkt en uppsättning av MSDS för de kemikalier de hade tillgång till, relevant skyddsutrustning fanns på plats och jag vet att de tar arbetsmiljöarbetet på lika stort allvar som miljöarbetet. De månar om sina anställda, både vad gäller den psykosociala biten och den fysiska.
 
Lagstiftningen är väldigt tydlig när det gäller kemiska arbetsmiiljörisker. Att arbetsgivaren inte känner till sitt ansvar ska inte vara dotterns problem. De ska ha gjort en riskanalys med åtgärdsförslag kring användandet av kemikalier och den har hon rätt att ta del av.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...miska-arbetsmiljorisker-2011-19-foreskrifter/
Såg nu att det står "mycket brandfarlig vätska" och här går även annan lagstiftning in, dvs https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ndfarligt-och-explosivt/brandfarliga-vatskor/.

Vet man hur ångor av vätskan beter sig? Är de tunga eller lätta? Finns det risk för explosiv atmosfär när ångorna blandas med luft?
 
Såg nu att det står "mycket brandfarlig vätska" och här går även annan lagstiftning in, dvs https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ndfarligt-och-explosivt/brandfarliga-vatskor/.

Vet man hur ångor av vätskan beter sig? Är de tunga eller lätta? Finns det risk för explosiv atmosfär när ångorna blandas med luft?
Nu har jag jagat upp mig själv till att bli lite upprörd :mad:.

Hur mycket lösningsmedel hanterar de egentligen? Har de tillstånd från räddningstjänsten? Har de upprättat explosionsskyddsdokumentation? Vem är förestående för brandfarlig vara och har hen utfärdat arbetstillstånd för arbetet? Får dottern tillräckligt med utbildning I hanteringen av varan?

Missköter företaget sig är det läge att kontakta både arbetsmiljöverket och räddningstjänsten.
 
Nu har jag jagat upp mig själv till att bli lite upprörd :mad:.

Hur mycket lösningsmedel hanterar de egentligen? Har de tillstånd från räddningstjänsten? Har de upprättat explosionsskyddsdokumentation? Vem är förestående för brandfarlig vara och har hen utfärdat arbetstillstånd för arbetet? Får dottern tillräckligt med utbildning I hanteringen av varan?

Missköter företaget sig är det läge att kontakta både arbetsmiljöverket och räddningstjänsten.
Man ska ha rätt stora mängder brandfarlig vara för att det ska behövas tillstånd. Är osannolikt att det ska behövas enbart för lösningsmedel för städande om det inte används mer brandfarliga kemikalier i resten av verksamheten (vilket det förstås kan göra om de tillverkar färg).
 
Man ska ha rätt stora mängder brandfarlig vara för att det ska behövas tillstånd. Är osannolikt att det ska behövas enbart för lösningsmedel för städande om det inte används mer brandfarliga kemikalier i resten av verksamheten (vilket det förstås kan göra om de tillverkar färg).
Ja precis är det en industri där de hanterar mycket lösningsmedel utöver vid rengöring så är det sannolikt att det krävs tillstånd. Men oavsett så kan man ju inte hantera brandfarliga vätskor hur som helst. Bildas det ett moln med perfekt blandning av ånga/luft blir sprängverkan rejäl. Och det är ju inga stora mängder vätska som behövs för detta. Allt detta är såklart möjligt att hantera, men det kräver ju kunskap och planering
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp