tvingad till avlivning?

Scorpan

Trådstartare
Måste få skriva av mig :cry:

Upptäckte idag att vår gamla hona som vi räddade i somras har fått en skada på ögat. Pga hennes ålder är hon inte försäkrad och jag sitter så jäkla mycket i klistret. Givetvis vill jag göra allt i min makt för att hjälpa henne men pga en skitekonomi den här månaden så står jag maktlös.

Jag hoppas att den lokala veterinären jag ska ringa i morgonbitti kan tänka sig utför vård mot faktura och om inte - ja då blir jag tvingad att avliva katten. Det suger så jävla mycket!! Har ALLA mina katter försäkrade men inte henne eftersom hon är med största sannorlikhet 15+

Ärligt talat vet jag inte ens om hon skulle överleva att sövas och det kanske är det mest humana att avliva henne men ändå känns det som jag är en usel människa. Folk omkring mig snackar om kliniker som utför ProBono jobb men det har jag svårt att tro.

Vad kostar en avlivning idagsläget?
(Jag vill i a f kunna ta slut på hennes plågor men inga veterinärhemsidor jag varit in på har några prisuppgifter)


Förlåt att jag skriver av mig men jag är så frustrerad. Jag har ALDRIG behövt neka mina djur veterinärvård förr men nu kan jag fan inte hitta en lösning, vet inte ens hur vi ska ha mat på bordet resten av månaden liksom.

OBS!!! Detta är på INGET sätt menat som tiggeri - insåg just att det låter så men det är inte alls tanken med tråden, jag behövde bara få ventilera mig!

mvh Mia & den gamla ManxMadamen

36008_1495776363186_1497407061_31243251_4786830_n.jpg
 
Sv: tvingad till avlivning?

är det en skada? kan de inte vara starr? min hund fick en mjölkaktig hinna över ögat och de gick inte att rädda synen på ögat men han led inte...:crazy: Innan du avlivar be veterinären undersöka ögat...det kanske ej är så allvarligt...
 
Sv: tvingad till avlivning?

Oj, det ser ut som hon haft det ett tag? Är det ingen sårskada = risk för infektion behöver ni kanske inte göra ngt alls utan kan låta ögat sitta kvar?
 
Sv: tvingad till avlivning?

Svarar er alla här:

Tack för svar!
Ögat var skadat när vi räddade henne i somras, dock såg det ut som grå starr alt en gammal skada. Men ögat verkade frisk för övrigt. Nu har det liksom sjunkit in mer i ögonhålan.

Jag fick tid hos en veterinär i närheten i dag och tack vare en god vän löste det sig ekonomiskt också.

Nu visade det sig dock att jag (tack o lov) målat fan på väggen. Kattan är med hem igen, glad och uppåt efter ett äventyr till den mysiga farbrorn som tittat på henne, berömt henne och tyckte om henne!

Hennes gamla ögonskada hade utvecklats och det resulterade i att kroppen höll på att "ta tillbaka ögat" dvs det håller på att torka bort eller något sånt. Detta är inget hon lider av så länge hon inte har ont och det har hon inte. Visst kan man operera men han uppskattade hennes ålder till 16-17 år och tyckte att det inte var värt det. För övrigt verkade hon pigg och kry, något tunn (vilket jag vet och försöker åtgärda) och en mycket charmerande äldre dam =)

Jag är så otroligt lättad att det inte alls var så illa som jag först trott och att jag fick med mig henne hem igen! <3

Nu ska jag fortsätta komplettera vårt vanliga foder (RC mature outdoor) med mer kolhydratrik kost och även se till att hon dricker bättre.


Ni kanske anar att jag är otroligt lättad och glad!!
 
Sv: tvingad till avlivning?

39524_1624533702039_1497407061_31566414_2813493_n.jpg


Alma innan ögat började tas tillbaka - visst är hon charmig!
 
Sv: tvingad till avlivning?

Se där, vad roligt att det löste sig till det bästa trots allt. :D
Hoppas ni får många fina år till med varandra. :love:
 
Sv: tvingad till avlivning?

Vilken fin dam! Vad skönt att höra att det löste sig! Jag instämmer med tidigare skrivare och hoppas att ni får många glada år tillsammans!
 
Sv: tvingad till avlivning?

Vad skönt att det inte var så farligt som det såg ut! Väldigt vacker tös du har! :love:

Dock måste jag fråga, varför ska du ge henne mer kolhydrater?
 
Sv: tvingad till avlivning?

*KL*

Svarar till alla: Ohja, jag är så glad, hon har charmat oss totalt här hemma och när våra vänner fick höra att hon var dålig vart det nästan folkstorm för att kunna rädda henne. Hon charmade veterinären på några röda kick ;)

Veterinären vill komplitera hennes foder (RC Mature outdoor) med mer kolhydrater eftersom vi har svårt med hennes hull och hon behöver gå upp i vikt =)
 
Sv: tvingad till avlivning?

Skönt att det löste sig!

Tycker det är himla konstigt att veterinärer rekommenderar kolhydrater till katter när de inte ska ha det..?
 
Sv: tvingad till avlivning?

mjo det gör jag med så jag satsar på att se till att hon äter (jag sitter helt sonika med henne) och sen ska vi försöka hitta bra kattungemat att komplitera med. Har även gett henne vatten direkt i munnen samt modersmjölksersättning i munnen (använde mig av en tom spruta). Hon accepterade detta men jag lär få ett helvete sen när hon piggnar på sig. Min tanke med ersättningen är att den innehåller mycket näring och energi och det behöver hon nu
 
Sv: tvingad till avlivning?

Har idag lyckats få i henne 20 ml modersmjälksersättning och som tack har jag två punkterade fingrar. Lite ork finns det allt i henne. Har även "tvingat" i henne ProPlan delicate blötfoder genom att smeta det på hennes nos/överläppar. Maten hamnar mest utanför men lite får hon i sig.

Har försökt få i henne (av egen fri vilja) detta:
Äggula - Vägrar
Vispgrädde - Vägrar
Leverpastej - Vägrar
böcklingpastej - Vägrar
ost - Vägrar
musslor - Vägrar
köttfärs - Vägrar
snordyr blötmat - Vägrar
dyr blötmat - Vägrar

Har lite mer delikatesser som väntar men nu har jag bestämt mig att handgripligen få i henne lite i a f. Torrfoder äter hon ju (nåja liiiite iaf) men nått annat är kört. Har dock sett att hon dricker ut vattenskålen och jag tycker att skinnet åker tillbaka snabbare och med tanke på mina trasiga fingrar har hon ju lite energi i sig iaf ;)
 
Sv: tvingad till avlivning?

Så skönt att det löste sig.
Du kan ju ge henne RC Baby Cat som man ger till kattungar.
Innehåller mer fett och protein.
 
Sv: tvingad till avlivning?

JO det går nog långsamt åt rätt håll. Jag har 3 olika sorter torrfoder som hon äter, ska köpa RC's baby cat när jag har råd igen och jag får kämpa på med att ge henne ersättning. I går vart det nog för mycket på en gång så då hade hon kräkts. Hon dricker vatten ur skål och kran men får inte i sig tillräckligt så vi kämpar på =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp