Tvinga till att sko

Sv: Tvinga till att sko

Chili skrev:
Men kan jag nu tvinga ägaren till att låta mig sko hästen :confused:
(

Nej, däremot kan du tvinga ägaren till att omgående ta tillbaka sin häst och ersätta dig för dom utgifter du haft under förutsättning att det faller under djurskyddslagen. Ägaren bör oxå förstå innebörden av att det endast är ägaren som enligt lagen begår lagbrott och kan anmälas.

Det handlar om bakterier som tar sig in i hovens kant som skon faktiskt skyddar mot eftersom inte smågrus kan trampas in i bärranden när man har skor på. Det är vanligare bland oskodda hästar, nästan alla oskodda hästar min hovis verkade förra vintern hade tendens till röta. Om hästen har väldiga problem med det är behandlingen bland annat plasta och sko. Vet en åring de fick sko för att få bort det.

Chili skrev:
Svarar på alla här...

Det är så att det i kontraktet står att han absolut inte får skos, och jag har pratat med dem om detta både före och efter jag fick hem hästen. Efter deras övertgelser tänkte jag, att han kan väl gå utan skor då. Men eftersom han segar och går säkert hälften så sakta på grus som på gräs, kan man lätt ana att han inte mår bra av det.

Har pratat med hovisen och han tror inte själva hålet är någon fara, han observerade det inte när han var här i måndags (för det var fullt med lera o grus antagligen), men vill jag ska så är det bara att ringa honom. Men det är ju "brott" mot kontraktet... :crazy:

Jag är i valet o kvalet vad jag ska göra, kan alltid ringa ägaren igen och säga att det ENDA som strular är hovarna. Han har ju vant sig vid omgivningen och vi börjar lära känna varann nu, så det känns himla synd att lämna tillbaka honom för en sådan sak.

Jag sköter om hovarna 1-2 ggr i veckan, raspar så kanterna inte blir långa och ifall de flisat upp sig lite jämnar jag till det, så hovarna ser fina ut.

Det jag kommer få höra av ägarna har jag hört innan. "Vi har alla våra hästar oskodda och det går jättebra. Det går jättebra med honom också, du ska bara rida på så vänjer han sig med tiden". Suck.

Missade du mitt inlägg om boots?

Kan inte uttala mig om hur öm hästen är men om det bara är på tuffare underlag hästen ömmar kan boots vara ett utmärkt alternativ till järnskor.

Jaha, jag trodde att det kanske fanns någon undersökning.

Sten och skit i lamellranden blir det ju bara om den är uttänjd (eller för all del gamla sömhål) och den tajtas ju upp om kanten rundas av med rasp.

Vad jag har sett så lämnar hovisar längre horn än vad jag tycker verkar lämpligt för barfotagång, och det långa hornet skapar ju breda lamellränder.

/Jane

Alltså, jag förstår dig mycket väl, jag vill helst ha mina hästar barfota, men det går inte av diverse orsaker och ska dom göra något så måste dom vara skodd.

Men rent krasst är det inte din häst och du får antingen försöka prata med hästägaren eller så acceptera läget (eller lämna tillbaka hästen eftersom det inte verkar fungera att ha honom barfota till det du tänkt).

Jenny

Jane_Done skrev:
Det låter som om hästen fått lamellrandsseparation.

Enligt trådskaparens beskrivning så verkar det som om min häst också har det :confused: Han går barfota, verkas var 12-vecka (de slits saaakta), håller rent i hålen och han ömmar ej. Hovis säger att det inte är någon fara för hans del. Måste kolla upp detta närmre nu! :crazy:

Lånar knapp.

En fråga till er som har skodda hästar.

Vad gör ni för speciellt med era hästar då ni säger att det inte går att rida (ordentligt) om hästen är barfota?

Jag rider mer än de flesta i mitt stall (6 dgr/v) och min häst är oskodd. Jag hoppar, rider ut, rider på bana, i skogen, i ridhus på grusvägar och stigar utan problem.
I början fick jag låta henne gå där det var mjukt, men tänk själv hur jobbigt det är att gå barfota själv i början på sommaren. Gräset är helt klart skönare än gruset att gå på, men en bit in i sommaren kan man gå obehindrat på gruset också. Jag är övertygad om att det är likadant för hästen.
I vintras fick hon stå en vecka då det var för knöligt och hårt för henne att gå stadigt. Det var helt ok för mig.

Jag tycker att du antingen ska försöka köpa loss hästen eller så lämnar du tillbaka den. Leta efter en hästägare som mer är på samma linje som du. :smirk:

Jag som då har alla mina hästar skodda då de ska göra något har i stort sett bara travhästar. Tre shettisar som tränas 3-4 dagar i veckan plus lopp. Ingen utav de små kan gå utan skor eftersom jag "måste" köra på grusvägar för att motionera dem. Alla tre är "ömfotingar" och träningen ger ingenting om jag ska ha dem till att linka runt på grusvägarna oskodda. Men så fort säsongen är slut (dvs om ca en månad) så dras skorna av och shettisarna går barfota tills vårträningen ska börja.

Varmblodet som jag använder som rid och körhäst är även han ömfotad. När jag rider (dvs inte nu eftersom jag är gravid) så kan han gå barfota om jag inte rider för mycket eller för ofta. Annars nöter han ner hovarna för mycket även om han går på mjukt underlag. Han rör sig så mycket i hagen att den här sommaren (då han inte blivit motionerad just alls) så har jag inte behövt verka honom alls. Efter tolv veckor (!) så fick hovis ta en liten, liten flisa på varje hov bara för att jämna till. Då har han som sagt endast gått i hagen. Vintertid är han dock alltid skodd, annars spänner han sig så mycket och får ont i kroppen. Har försökt ha honom barfota, men han mådde verkligen inte bra utav att gå och spänna sig.

Sambons varmblod är det sama sak med. Hovarna håller inte för motionering utan slits för mycket. Hon blir dessutom bockhovig om hon är oskodd, för då sliter hon hoven "fel", trots täta verkningar.

Så även om jag VILL ha mina hästar barfota så väljer jag att sko dem för att kunna använda dem till det jag vill.

Jenny

Fjunet skrev:
Enligt trådskaparens beskrivning så verkar det som om min häst också har det :confused: Han går barfota, verkas var 12-vecka (de slits saaakta), håller rent i hålen och han ömmar ej. Hovis säger att det inte är någon fara för hans del. Måste kolla upp detta närmre nu! :crazy:

Om han funkar så bra nu, på 12-veckorsintervall så verkar han ha utmärkta hovar. Säkert skulle de bli helt perfekta med lite raspade kanter.

Det jag funderar på med frågan om breda lamellränder på barfotahästarna är ju att det "döljs" av skor, det enda vi ser är ju i såna fall resultatet, utflutna hovar. :crazy:

Ja det finns säkert undersökningar också. Jag kan tyvärr inte kika i mitt arbete om hovar för jag har det undanstoppat på vinden efter flytten. Men jag är ganska säker på att det är uppkollat av de duktiga forskare på ämnet som jag hade kontakt med när arbetet gjordes.

Jag har pratat med ägaren nu, ev. ska de finansiera ett par Boa-boots, men jag tycker det är en ganska dum idé då hästen i fråga är ganska snubblig av sig. Jag skulle inte vilja rida runt i terräng eller så med dem på, han snubblar ganska mycket och är lite fumlig med sina fötter.
Men jag sa alla problem som uppstått, jag menar, han vill ju inte ens komma in från hagen nu, i början kom han travandes när man visslade...
Men jag har hittat roten till det onda; ägarens veterinär hävdar bestämt att alla hästar är barfotahästar, handlar bara om att ge dem tillräckligt lång tid att vänja sig.
1. Om de verkligen är barfotahästar, då borde de väl inte behöva så himla lång tid att vänja sig?
2. Min häst gick barfota tills han var 4 och började ridas, då ömmade han massor. Nu går han alltid med skor och haltar jättemycket så fort han har någon tappsko. 4 år räcker tydligen inte...

Ser fram emot vad ägaren säger ikväll när familjen diskuterat det hela.

Jag har 2 hästar, ponnyn går numera barfota på heltid..

Men våran gamla Lipp kan knappt gå på gräs utan skor utan att hon haltar..
Hon har så supertunna sulor att hon får "blåmärken" i sulan utav hårda knölar i jorden...
Vet inte vad hon gjort tidigare i livet, men jag vet att hon dom sensate 14 ååren behövt gå skodd även på sommarbetet pga sin urtunna sulor...
Nu är hon 22 år...
Här är det inte ens lönt att försöka ha henne oskodd något mera...
Prövade i 4 månader i sommar då jag inte kunde rida pga konvalecens efter egen operation...
Lippan haltade ända tills hon skoddes...

Chili skrev:
Jag har pratat med ägaren nu, ev. ska de finansiera ett par Boa-boots, men jag tycker det är en ganska dum idé då hästen i fråga är ganska snubblig av sig. Jag skulle inte vilja rida runt i terräng eller så med dem på, han snubblar ganska mycket och är lite fumlig med sina fötter.
Men jag sa alla problem som uppstått, jag menar, han vill ju inte ens komma in från hagen nu, i början kom han travandes när man visslade...
Men jag har hittat roten till det onda; ägarens veterinär hävdar bestämt att alla hästar är barfotahästar, handlar bara om att ge dem tillräckligt lång tid att vänja sig.
1. Om de verkligen är barfotahästar, då borde de väl inte behöva så himla lång tid att vänja sig?
2. Min häst gick barfota tills han var 4 och började ridas, då ömmade han massor. Nu går han alltid med skor och haltar jättemycket så fort han har någon tappsko. 4 år räcker tydligen inte...

Ser fram emot vad ägaren säger ikväll när familjen diskuterat det hela.

Min har gått strax över året utan skor och funkar mycket bra idag. 4-åringen som är här på inridning är misstänkt ömfot och han har aldrig varit skodd...han riskerar faktiskt att få skor inom kort. Nu jobbas han på gräs endast.

Man måste göra det som är bäst för hästen och dagens hovslagare vet mycket väl hur viktigt det är med hovfunktionen. Min hovis fixade förra hästens brist på tillväxt trots att hon skoddes. Hon fick mycket bra tillväxt efter ett år skodd. :cool:

Ja men det irriterande är, att jag har full tillit till min hovslagare och han har inget problem med att endast verka hästar. Men hästens ägare är övertygad om att alla hovisar vill sätta på skor, då tjänar de ju mer och "det är så det ska vara".

Enligt ägaren ska det gå att verka så hålväggen försvinner så de ska hjälpa till med det nån gång snart. Enligt dem så försvann hålväggen på en av deras hästar efter ca 3 veckor om den verkades rätt. Kan det verkligen gå så fort?

*svarar på alltmöjligt*

om alla hästar är barfotahästar hade ju aldrig hästskor uppfunnits.. :smirk: vildhästarna har/hade en annan hovkvalitet än vad dagens tamhästar har. Hovkvalitet är inte det enda som har avlats på under alla år :smirk: OM det nu är så att ALLA hästar kan gå barfota, VARFÖR har då hästskon uppfunnits? någon som kan svara på det?
en häst som är ömfotad, lider, den har ONT och vi alla här har våra hästar för vårt eget höga nöjes skull (även de som lever på hästarna?), och då kan vi väl för bövelen åteminstone se till så att dom inte har ont!
sen, GIVETVIS så vore det ju optimalt om alla hästar kunde gå barfota, jämt, MEN en del hästar klarar inte av det, pga felaktigt benställ, eller tunna sulor, osv. osv.

/Emmah :devil: :devil: LESS på att allt alltid ska vara så svartvitt hela livet är en enda evig gråskala!

Jo precis, jag blir så himla irriterad på det här. Men det är så dumt, för de erbjöd sig att sälja honom till mig och då får jag ju sko honom om jag vill...
Han har haft problem med en hov (hovböld) men det var för väldigt länge sedan. Det är en anledning till att de inte vill sko, men tycker det är fånigt.. Om hovbölden är borta sen iaf ett år, då borde det väl vara ok att sko?

Gaaaahhh går bara o tänker på det hela tiden och blir så irriterad gång på gång.

Syns inte mina inlägg för andra användare eller vad?

BOOTS!
Såvida hästen inte hämmas när den bara går i hagen så kan boots vara lösningen som gör att du, ägarna och inte minst hästen blir nöjda med situationen.

Jag ser! Har själv funderat på boots till min nordis (om man kan hitta i passande storlek?) då han ömmar riktigt ordentligt på grusvägar m.m om han inte har skor på sig.

Angående det där att "vänja hästen" vid hårt underlag, har själv fått det rådet, men skulle nog ha svårt att genomföra det då hästen snubblar sig fram på det hårda :mad:.

Nej, boots, vanliga skor (han verkar inte lida av dom?) eller den så kallade barfotaverkningen är nog vad jag kommer att använda. Vet inte så mycket om barfotaverkning, men när jag blir mer beläst inom området, och om det verkar vettigt, så kan jag nog mycket väl tänka mig att prova :).

Emmahpemma skrev:
*svarar på alltmöjligt*

om alla hästar är barfotahästar hade ju aldrig hästskor uppfunnits.. :smirk: vildhästarna har/hade en annan hovkvalitet än vad dagens tamhästar har. Hovkvalitet är inte det enda som har avlats på under alla år :smirk: OM det nu är så att ALLA hästar kan gå barfota, VARFÖR har då hästskon uppfunnits? någon som kan svara på det?
en häst som är ömfotad, lider, den har ONT och vi alla här har våra hästar för vårt eget höga nöjes skull (även de som lever på hästarna?), och då kan vi väl för bövelen åteminstone se till så att dom inte har ont!
sen, GIVETVIS så vore det ju optimalt om alla hästar kunde gå barfota, jämt, MEN en del hästar klarar inte av det, pga felaktigt benställ, eller tunna sulor, osv. osv.

/Emmah :devil: :devil: LESS på att allt alltid ska vara så svartvitt hela livet är en enda evig gråskala!

:bow: Håller med dig.Det är verkligen hysteri om barfotagång hit & dit.Ingen bryr sig om att många hästar lider oerhört av detta.
Kan hästen inte vara skodd så kan en duktig hovslagare göra livet mkt bättre för hästen.Min hovslagare har en häst som är 35 år som han skor,aldrig varit halt! :) Det är klart att det är trevligt om hästen kan gå barfota,men det ska vara utan risk för hästens hälsa!!!

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka