Tvillingscysta?

Soffan74

Trådstartare
Är det någon som har blivit opererad för tvillingscysta på äggstocken? Hur gick det till? Smärta efteråt? Sjukskrivning?

Japp, flera ggr. Två kejsarsnittsliknande sår/ärr men det är många år sedan (nästan 20) så jag hoppas att de löser fler med titthål nu för tiden.
Det gav 2-3 veckors sjukskrivning, första gången var det bara jobbigt men andra gången, med en ettåring en inte får lyfta och som en inte vill leka med av rädsla för "beröring" mot magen, var det asjobigt.

Lycka till :)

Japp, flera ggr. Två kejsarsnittsliknande sår/ärr men det är många år sedan (nästan 20) så jag hoppas att de löser fler med titthål nu för tiden.
Det gav 2-3 veckors sjukskrivning, första gången var det bara jobbigt men andra gången, med en ettåring en inte får lyfta och som en inte vill leka med av rädsla för "beröring" mot magen, var det asjobigt.

Lycka till :)
Ok. Titthålsoperation blir det ja.
Cystan är över 6 cm stor nu

Ok. Titthålsoperation blir det ja.
Cystan är över 6 cm stor nu
Har inte tagit bort en tvillingcysta på äggstocken (dock på svanskotan). Men jag har nyligen tagit bort en 8 cm äggstockscysta, en äggstock, en äggledare samt endometrios och sammanväxningar via titthål.

Själva operationen gick till så att de gjorde 4 små hål, två för kamerorna och två för verktygen.
Det var meningen att jag skulle få åka hem samma dag, men då operationen blev större än väntat (visste bara om att cystan skulle tas -det övriga som gjordes, upptäcktes något de gått in.

Jag blev kvar över natten, och fick komma hem mitt på dagen efter.
De första dagarna var det gasen som de använder gör att blåsa upp buken med som var besvärligt. Det kan bli en del kvar, och när den rör sig i kroppen så kan det göra rätt ont.
De första 3-4 dagarna var jag rätt hårt medicinerad, men började trappa ner framförallt på tradolan efter det.

Var hemma i 11 dagar, helt fri från smärtlindring först efter 14.

Det so gjort , mest ont har varit när min mage/tarmar blivit gasiga. Trycket är svårt att ignorera. Där skulle jag tipsa om att ha Dimetikon hemma - finns receptfritt på apoteket och minskar gaserna.

Det tog ca 4 veckor innan jag kunde gå tillbaka till min träning, så som jag tränade innan op.

Känner ibland av att det sträcker på insidan, där de var och tog bort sammanväxningarna, menot det gör inte ont (2,5 månader sedan op)

Jag har tagit bort många cystor på äggstockarna. Inga problem alls. När jag har vaknat ur narkosen har jag åkt därifrån direkt. Förr, för typ 25 år sedan skulle man ligga kvar en natt och det var helt onödigt i mitt fall och det försvann ganska snart eftersom det var onödigt. Jag har handlat på hemvägen och varit som vanligt dagen efter i stort sett. När jag jobbade på ridskolan var jag nog hemma i två dagar men annars med mindre tunga jobba har jag jobbat/gått till skolan dagen efter. När jag hade en nio månaders bebis var det lätt jobbigt med amningen direkt efter men inga problem med att lyfta eller så och jag tog hand om barnet själv dagen efter. Jag har aldrig blivit sjukskriven utan de har sagt att vid behov får jag sjukskriva mig själv en vecka. Mina cystor har varit stora som en handboll i de flesta fall och smärtan är borta så fort cystan är borta. Magen kan vara lätt svullen och öm efteråt så mjuka byxor att ta på när du ska hem är att rekommendera. De små hålen efter laparoskopin gör inte särskilt ont om man inte trycker rakt på dem eller har en bebis som kastar sig på magen :angel:
När äggstocken och äggledaren + en cysta som hade snurrat sig runt äggstocken rök var jag lätt däven i två dagar men det var ju en större operation och jag var sjuk sedan innan då så jag vet inte om det egentligen berodde på operationen utan på att jag redan var så smärtpåverkad av sjukdomen.

Jag har haft mer ont i axlarna än i magen efteråt. Dels för att de tippar en så man hänger på axlarna och dels utav gasen de blåser upp magen med för att kunna se. Typ som träningsvärk som försvinner ganska snart.

Mitt tips är alltså, ha mat hemma, mjuka kläder med dig och se till att du har någon som kan hjälpa dig med tunga saker ett par dagar efteråt om behovet för att göra tunga saker finns. Jag har aldrig behövt smärtlindring men att ha diklofenak och alvedon hemma (om du tål det) kan också vara bra.

...
När äggstocken och äggledaren + en cysta som hade snurrat sig runt äggstocken rök var jag lätt däven i två dagar men det var ju en större operation och jag var sjuk sedan innan då så jag vet inte om det egentligen berodde på operationen utan på att jag redan var så smärtpåverkad av sjukdomen.

Jag kom på att jag också bör lägga till, att jag hade mycket mer problem än vad både läkaren och jag visste om, vilket troligtvis gjorde att det tog lite tid för mig att återhämta mig.

Själv blir jag oerhört ynklig efter narkos. Eller trött, jag mår inte dåligt. Har varit kvar över natten utom när jag skrapades men det lär ha varit en lättare narkos (och kortare).
När de tog ut äggledare i samband med utomkveds så var jag ganska orörlig i en hel vecka men det berodde mest på att man glömde ringa sjukgymnasten som skulle visa hur man tar sig ur sängen när det stramar överallt :grin:

(Efter GBP som också gjordes med titthål var jag uppe samma kväll utan större problem för då hade jag fått hjälp med tekniken.)

Bad snällt om sjukskrivning två veckor och fick det utan problem, var inte så sugen på att skumpa runt i buss direkt efter (och jag behövde lite tid att läka själen ifred.)

Jag har tagit bort många cystor på äggstockarna. Inga problem alls. När jag har vaknat ur narkosen har jag åkt därifrån direkt. Förr, för typ 25 år sedan skulle man ligga kvar en natt och det var helt onödigt i mitt fall och det försvann ganska snart eftersom det var onödigt. Jag har handlat på hemvägen och varit som vanligt dagen efter i stort sett. När jag jobbade på ridskolan var jag nog hemma i två dagar men annars med mindre tunga jobba har jag jobbat/gått till skolan dagen efter. När jag hade en nio månaders bebis var det lätt jobbigt med amningen direkt efter men inga problem med att lyfta eller så och jag tog hand om barnet själv dagen efter. Jag har aldrig blivit sjukskriven utan de har sagt att vid behov får jag sjukskriva mig själv en vecka. Mina cystor har varit stora som en handboll i de flesta fall och smärtan är borta så fort cystan är borta. Magen kan vara lätt svullen och öm efteråt så mjuka byxor att ta på när du ska hem är att rekommendera. De små hålen efter laparoskopin gör inte särskilt ont om man inte trycker rakt på dem eller har en bebis som kastar sig på magen :angel:

Jag har haft mer ont i axlarna än i magen efteråt. Dels för att de tippar en så man hänger på axlarna och dels utav gasen de blåser upp magen med för att kunna se. Typ som träningsvärk som försvinner ganska snart.

Mitt tips är alltså, ha mat hemma, mjuka kläder med dig och se till att du har någon som kan hjälpa dig med tunga saker ett par dagar efteråt om behovet för att göra tunga saker finns. Jag har aldrig behövt smärtlindring men att ha diklofenak och alvedon hemma (om du tål det) kan också vara bra.
Ok. Jag äter redan Arcoxia och Alvedon 665 för knäets skull

Är lokalvårdare så det blir mkt tunga lyft mm.
Var hos gyn 2/1. Väntetid är 6-8 veckor så någon gång i slutet av februari.
Har mkt symtom från cystan...

De såg cystan redan 2014 på en rtg av buken (pga stora problem med magen). Och på ny CTrgt nu i december.
Varför åtgärdade de inte cystan då 2014?:confused::crazy:

För att ta en tvillingcysta eller liknande cystor, om det görs via titthål och det inte är väldeliga komplicerat så blir man inte sjukskriven utan kan ta upp till en vecka beroende på hur man själv känner. Jag tog en vecka men för mig liksom vissa övriga i tråden rensade de sammanväxningar och höll på pga endometrios så jag hade lång operation. Magen var inga större problem men jag hade rejält ont i axlarna ett par dagar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag är timanställd, uppsatt på schema i sommar och fick tid idag att jag ska opereras 15 juli. Jag har varit inställd på att det skulle...
Svar
17
· Visningar
1 244
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar