Privat npf utredning

Hur fungerar det med hjälp sedan om man gör utredningen privat?
Om man nu får en adhd-diagnos, får man så lov att fortsätta gå privat för att få medicin?
Man kan söka till psykiatrin men får köa precis som alla andra för insatser. Vill man tex testa läkemedelsbehandling för adhd kan det ändå bli väldigt lång väntetid även om man redan har fått diagnosen.

Man kan söka till psykiatrin men får köa precis som alla andra för insatser. Vill man tex testa läkemedelsbehandling för adhd kan det ändå bli väldigt lång väntetid även om man redan har fått diagnosen.
Okej, kan tänka mig det.

Minns när jag fick min diagnos för nästan 20 år sedan så behövde jag stå ett par månader i kö till utredningen.

Enligt min sökning tidigare idag så mellan 27 och 35 tusen ungefär.
Ja det varierar säkert. Tänkte bara när du skrev att det inte var så stor summa, men då har du koll👍

I din sits skulle jag undvika företagen som annonserar mkt. Framförallt de som har diverse erbjudanden och typ lovar pengar tillbaka om det inte blir diagnos. Viktigt att psykolog ingår så det inte bara är läkare.

Det måste det ju vara i så fall. Grejen är ju den att många med odiagnostiserad NPF mår uselt och det är tyvärr jättevanligt att framförallt tjejer/kvinnor feldiagnostiseras först och får diverse andra diagnoser på symtomen istället. Vem blir tex inte deprimerad och orkeslös av att ständigt behöva anpassa hela sig själv för att klara av basic saker i vardagen, varje dag hela tiden? Men när killarna får en NPF-diagnos så får tjejerna höra "Ryck upp dig lite" och sedan blir diagnostiserade som deprimerade. Kanske sådant du redan har koll på, det här skriver jag mest för att många tyvärr inte har någon aning om det.

Jag tycker iaf att det är oerhört viktigt att alla som misstänker att de blivit hjälpta av en NPF-diagnos faktiskt försöker få till en utredning också. Om det ständigt konstateras att "Det är ingen idé att försöka, du får ingen hjälp ändå", då kan det göra livet ännu jobbigare för den som behöver hjälp, och om folk slutar söka hjälp så får ju beslutande politiker rätt i att de inte behöver satsa mer på vården. Om köerna plötsligt skulle försvinna, ja då har ju politikerna lyckats och allt är bra! Att det beror på att folk helt gett upp hoppet om hjälp, det syns inte i statistiken så länge personerna faktiskt är vid liv.
Jag håller helt med dig om att det är viktigt att man får hjälp. Men får man inte hjälp fast man sökt så får man försöka hitta andra vägar, för sin egen skull.

Ja det varierar säkert. Tänkte bara när du skrev att det inte var så stor summa, men då har du koll👍

I din sits skulle jag undvika företagen som annonserar mkt. Framförallt de som har diverse erbjudanden och typ lovar pengar tillbaka om det inte blir diagnos. Viktigt att psykolog ingår så det inte bara är läkare.
Ja, just nu är det en stor summa för mig, men kan vara värt det ändå tänker jag :)
Nä, såg nån som hade rabatt nu, typ 7000 kr, och det kändes lite "lurigt", som att man vill locka in kunder gör en dålig deal.

Inte bara jag som fått det svaret, har en vän som också sökt vård för tydlig adhd, men fått svaret att "du klarar av att jobba, då har du inte tillräckligt med problem för att få en utredning"...
Ska försöka prata mer med min terapeut nästa vecka när vi ses igen. Men hon ingav inget hopp direkt.
Jag har svårt att stå på mig tyvärr, jag tycker inte om att besöka läkaren överhuvudtaget, vill inte "vara till besvär" 🤦🏼‍♀️ japp, jag vet hur det låter men ja..
Du bor helt enkelt i en usel region.:(
De nekar det mesta för det finns ingen personal. Oklart varför ingen inom psylvården vill jobba i regionen.

Ja, just nu är det en stor summa för mig, men kan vara värt det ändå tänker jag :)
Nä, såg nån som hade rabatt nu, typ 7000 kr, och det kändes lite "lurigt", som att man vill locka in kunder gör en dålig deal.
Ja, det är ju den typen av företag som är anledningen till den här utredningen som socialministern beslutat om. Finns många oerhört duktiga och seriösa, och så vissa väldigt oseriösa som bara vill tjäna pengar..

Det låter jättekonstigt. Det är nog väldigt långa köer till utredningar på många ställen, men jag har aldrig hört talas om någon mottagning där de slutat utreda? Det vanliga är väl mer att man utreder så mkt man bara hinner men att trycket är ENORMT och att man därför tvingas prioritera stenhårt.

/också psykolog
Det handlar inte om att de slutar utreda helt. Om man prioriterar de med allra störst behov (som man ska enligt Hsl) kommer ju de som inte har lika stora behov alltid att komma så långt bak att det aldrig blir aktuellt.

Det blir ärligare att säga att det bara är de som riskerar att helt falla bort från arbetsmarknaden som kommer få några utredningar än att i administrativ mening ha en kö som egentligen bara är en evig parkeringsplats. Medan folk tror att det kommer bli deras tur någon gång. Har man 'bara' problem med att klara sig i vardagen och bibehålla livskvalitet är behovet inte tillräckligt i relation till vilka andra resurserna ska prioriteras i förhållande till.

Ungefär som när Folktandvården här beslutade att officiellt inte ta emot vuxna patienter. I realiteten hade de inte gjort det på flera år. Det blev liksom fånigt att ha en teoretisk kötid när den de facto ökade fortare än den väntetid som de i kön ackumulerade. Då vet man att det man har att välja på är att åka till stockholm på egen bekostnad eller vara utan.

Om man nu får en adhd-diagnos, får man så lov att fortsätta gå privat för att få medicin?

Jag vet inte hur det funkar för vuxna men mitt barn fick sina diagnoser på ett privat företag. Vi får medicinen därifrån och går på regelbundna besök där nån gång om året. Fördelen med det företaget jämfört med BUP är att här fortsätter det som vanligt efter att hon blivit vuxen.

Jag har bara positiva erfarenheter av det företaget. Så vill nån ha tips på ett bra ställe i Skåne så säg till!

Dum fråga kanske, men vad för hjälp kan en få med diagnos som du inte kan få annars? Nu är det många år sedan jag försökte få hjälp av vården, men de hade inget att erbjuda alls.

Dum fråga kanske, men vad för hjälp kan en få med diagnos som du inte kan få annars? Nu är det många år sedan jag försökte få hjälp av vården, men de hade inget att erbjuda alls.
ADHD-medicinering, ingen läkare med självaktning skulle sätta in sådan medicin utan utredd diagnos.
Vad gäller autism tänker jag att man kvalificerar sig för insatser både via habiliteringen och via LSS. Behovbedömt såklart.
Är det man vill ha hjälp med typ depression och ångest tänker jag att det är good old vårdcentralen i vilket fall som helst, så där öppnas inga magiska dörrar med diagnos nej....

Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag?
Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få stöd/medicinering/anpassningar?
Ännu en gång är jag utbränd, och lyfte frågan om npf med min kontakt på samtalsterapin, men fick höra att i Dalarnas region som jag tillhör, där tar psykiatrin inte längre emot remisser för utredningar "om du inte klarade av grundskolan och inte kommit ut på arbetsmarknaden, då kan dom ta emot".
Jag är högfungerande, dessutom kvinna, 35+ som haft hela livet på mig att maskera och vara "duktig flicka" vilket resulterat i flertalet sjukskrivningar pga utbrändhet, depression och ångest, och jag har sedan några år tillbaka misstänkt att jag kan ligga inom autismspektrat men eventuellt adhd/add också. Det känns så jävla hopplöst att när jag väl fått insikt och försöker få hjälp så "finns den inte", och har därför övervägt privat utredning, men, hur ska jag veta vad som är bra och vad som kan hjälpa mig?
En närstående har gjort hos privatläkare. Inte ett stort privat företag utan en estaka privat expert med eget litet företag. Det var väldigt bra.

Det handlar inte om att de slutar utreda helt. Om man prioriterar de med allra störst behov (som man ska enligt Hsl) kommer ju de som inte har lika stora behov alltid att komma så långt bak att det aldrig blir aktuellt.

Det blir ärligare att säga att det bara är de som riskerar att helt falla bort från arbetsmarknaden som kommer få några utredningar än att i administrativ mening ha en kö som egentligen bara är en evig parkeringsplats. Medan folk tror att det kommer bli deras tur någon gång. Har man 'bara' problem med att klara sig i vardagen och bibehålla livskvalitet är behovet inte tillräckligt i relation till vilka andra resurserna ska prioriteras i förhållande till.

Ungefär som när Folktandvården här beslutade att officiellt inte ta emot vuxna patienter. I realiteten hade de inte gjort det på flera år. Det blev liksom fånigt att ha en teoretisk kötid när den de facto ökade fortare än den väntetid som de i kön ackumulerade. Då vet man att det man har att välja på är att åka till stockholm på egen bekostnad eller vara utan.
Det var någon som skrev att en psykologbekant uttryckt att de inte längre utreder inom regionen. Det var det jag svarade på.
Sen tycker jag att just förmågan att arbeta är ett väldigt dåligt kriterie, men jag hoppas att de i praktiken har fler parametrar som de tar hänsyn till. Tex sekundär pålagring och utvrckling av svår psykiatrisk problematik.
Det är ju helt vansinnigt! Vi gick till en privat firma som skolpsykologen skickade oss till (kostnadsfritt). Vi väntade 4 månader på utredningen och sen 3 månader på insättning av medicin.
Ja det är vansinnigt, och det har blivit ännu värre det senaste året pga besparingskrav med varsel och nedskärningar. Nu har vi fått nya krav och ska minska personalstyrkan ännu mer. Behövs betydligt mer resurser till psykiatrin.

ADHD-medicinering, ingen läkare med självaktning skulle sätta in sådan medicin utan utredd diagnos.
Vad gäller autism tänker jag att man kvalificerar sig för insatser både via habiliteringen och via LSS. Behovbedömt såklart.
Är det man vill ha hjälp med typ depression och ångest tänker jag att det är good old vårdcentralen i vilket fall som helst, så där öppnas inga magiska dörrar med diagnos nej....
Glömde helt bort lss. Annars är det just medecin vid adhd jag tänker på är den hjälpen som går att få. Skulle själv vilja hitta en psykolog med kunskaper inom npf, vilket inte verkar vara speciellt lätt att hitta

Ja hos den gamle privatläkaren kommer man tillbaka regelbundet för bedömning och utskriven medicin. Och om han pensioneras är det katastrof för det är osäkert om landstinget skulle ta över.

Glömde helt bort lss. Annars är det just medecin vid adhd jag tänker på är den hjälpen som går att få. Skulle själv vilja hitta en psykolog med kunskaper inom npf, vilket inte verkar vara speciellt lätt att hitta
Det finns många, även som jobbar privat. Framförallt bland de som tex gör privata utredningar😊

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 311
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka