Privat npf utredning

I stort sett är det den hjälpen jag egentligen ville ha när jag gick till vårdcentralen. Men fick istället en remiss till autismutredning. Jag vet inte hur man får tillgång till arbetsterapeut som kan hjälpa en att balansera livet så det blir mer funktionellt. Vården blir ju liksom trött på en när man envisas med att komma tillbaka med samma problem hela tiden.
Kanske försöka kolla runt vilka psykiatriska mottagningar i din närhet som har god tillgång till arbetsterapeut? Och sen söka direkt dit?

Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag?
Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få stöd/medicinering/anpassningar?
Ännu en gång är jag utbränd, och lyfte frågan om npf med min kontakt på samtalsterapin, men fick höra att i Dalarnas region som jag tillhör, där tar psykiatrin inte längre emot remisser för utredningar "om du inte klarade av grundskolan och inte kommit ut på arbetsmarknaden, då kan dom ta emot".
Jag är högfungerande, dessutom kvinna, 35+ som haft hela livet på mig att maskera och vara "duktig flicka" vilket resulterat i flertalet sjukskrivningar pga utbrändhet, depression och ångest, och jag har sedan några år tillbaka misstänkt att jag kan ligga inom autismspektrat men eventuellt adhd/add också. Det känns så jävla hopplöst att när jag väl fått insikt och försöker få hjälp så "finns den inte", och har därför övervägt privat utredning, men, hur ska jag veta vad som är bra och vad som kan hjälpa mig?
Känner igen mig delvis och fick liknande svar i en annan region: har man klarat gymnasiet, inte är hemlös och inte slår sina barn så är det svårt att få utredning numer, och får man trots allt utredning så är kötiden ett par, tre, fyra år.

Fick det inofficiella rådet att åka till Danmark för utredning och medicin, enligt den som jag pratade med verkade de göra hyfsade utredningar för ADHD där, men jag har inte åkt dit så kan tyvärr inte svara själv på hur bra det är eller bidra med några egna erfarenheter. Bara återge det råd jag fick.

En del vårdcentraler och regioner erbjuder någon slags internetbaserad KBT-terapi för personer med ADHD, jag fick gå en sådan utan diagnos samt även gå hos en arbetsterapeut som arbetade mycket utifrån boken ADHD-hjälpen. Det var bättre än inget, det går alltså ibland att få viss hjälp för den typen av problem också utan att ha diagnos. Även om det inte alltid räcker så kan det vara värt att kolla upp. Särskilt om man inte har råd med utredning privat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 311
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka