Jag uppfattade det som att det i sammanhanget menades att man inte tog emot den typen av fall det talades om för utredning (högfungerande, men ej 'nergången', på remiss från VC/annan extern remisskrivare?).
Inte att det aldrig under några omständigheter utfördes en enda NPF-utredning av någon bosatt i den regionen. Det kan rimligen inte förekomma.
På det ställe jag hade viss indirekt insyn handlade det om att psykiatrin sade nej till remisser om ADHD-utredning ifall folk inte stod inför direkt hot att förlora arbete/redan hade gjort det eller tröskat sig igenom en viss mängd hantering hos AF/FK med motsvarande innebörd.
Hade de tillräckligt med andra problem som blev för stora kom de ju in i psykiatrin ändå av andra skäl. Och då gör väl deras egen personal löpande helhetsbedömningar så att utredning kan bli en del av vårdinsatserna baserat på det underlaget. (i praktiken har du väl även då nått nivån påtagligt påverkad arbetsförmåga) Men du kommer inte in baserat på 'misstänkt NPF' som remisskäl, eller får utredning om du 'bara' har ett liv fullt av kaosig vardag och kraschade relationer, ifall det inte lett till långvarig/upprepad sjukskrivning alternativt sparkad från arbetsplats.
Att man formulerade dessa prioriteringskriterier innebar att man avfärdade remisser i högre utsträckning. Istället för att fylla på kön och göra prioriteringar inom den som en typ av löpande förvaltningsåtgärd. De som köade gjorde det därmed verkligen för att utredningen skulle bli genomförd, även om det kunde dröja tre år.
De andra kommer då att få besked redan hos VC att det inte genomförs utredningar av deras patientgrupp och därmed får man ingen remiss. Punkt. Faktum. Beslutad princip. Det var ett sådant besked jag utgick i från att det handlade om.