Tvillingar

M

Midi

Stoet betäcks av en hingst, båda i häststorlek. Istället för en stor häst kommer det ut två "små", dvs strax över ponnymåttet ( på jobbet "klassas" de som ponnyer). Det är så jag fått höra på jobbet, jag undrar då, är det säkert att om ett föl föddes, att det skulle bli en stor häst? Eller skulle det lika gärna kunde ha blivit en ponny?

Sv: Tvillingar

Säker kan man aldrig vara finns en del hästar som blir under ponnymåttet trots stora föräldrar. Men tvillingföl blir ofta mindre storleksmässigt än vad som borde vara normalt.
De får ju både dela utrymmet i stoet och näringen. De är ju också väldigt sällsynt att de ens överlever och även om bara en överlever blir den också ofta väldigt liten jämfört med andra av samma ras.

okej, dessa tvillingar är halvblod (Acacio som fader), säkert små halvblod men båda överlevde och det är väl en bragd bara det :D De är 10 år i år om jag minns rätt.

Nej det är ju inte säkert. Jag har ju två tvillingar där den ena är 175cm och den andra 164cm

Får dom samma färg och tecken? Lite intressant med tvillingar,har aldrig själv upplevt det.Har hört att dom blir sterila?Stämmer verkligen det??

Får dom samma färg och tecken? Lite intressant med tvillingar,har aldrig själv upplevt det.Har hört att dom blir sterila?Stämmer verkligen det??

Mina ser helt olika ut den ena inga tecken den andra har både stjärn och två vita ben, Den ena mörkbrun den andra brun :D

Min tvillingkille som är 9 år, efter Opius - Democritos är 165 cm hög och som en lättare nordsvensk i kroppen... :D Så inte blev han liten och klen inte.... :rofl:

våra tvillingar är väldigt lika utseendemässigt. Sen har de olika humör, den ena är snäll, den andra vill sparka ihjäl folk ( o hästar).

Men om man betäcker dessa två ston, är chansen/risken större att det också får tvillingar?

Min tvillingkille som är 9 år, efter Opius - Democritos är 165 cm hög och som en lättare nordsvensk i kroppen... :D Så inte blev han liten och klen inte.... :rofl:

det kanske han är, du vet ju inte hur han skulle se ut om han var ensamföl ;)

Om risken är större vet jag inte, men om du använder en duktig semin veterinär så får du hjälp med den biten.

Man håller koll om stoet släpper två ägg och gör hon det så kontrollerar man 14 dagar senare att bara en tagit sig. Skulle det vara två så klämmer man då den ena, så jag tror inte du behöver oroa dig. Hur stora är stona?

det kanske han är, du vet ju inte hur han skulle se ut om han var ensamföl ;)

Ja vem vet :o men han blev till på Strömsholms seminstation och han är sååå lik sin pappa, så nog tror jag det stämmer :D... Så här ser "lilleman" ut...

100_0038.jpg
[/IMG]

100_0035.jpg

Hans tvillingbror överlevde inte :cry: men var lika stor vid födslen och hade ännu mer vita tecken.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka