Tvillingar & kläder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tvillingar & kläder

Min åsikt är att även fast de är tvillingar och ser likadana ut så är de olika individer och ska behandlas på ett sånt sätt, och då också ha olika kläder för att förstärka detta. Vet att många tvillingföräldrar klär sina tvillingar likadant och många tycker att det är såååå gulligt men jag tror att det är viktigt, för barnens skull, att skilja dem åt redan när de är små. Alltså inte fysiskt... :crazy:

Detta är min åsikt...:smirk:
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag tror att om man klär barnen lika som yngre, så påverkar du dom så att det blir svårare att bryta sig loss och bli en egen individ, när du blir lite äldre.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag är tvilling och tycker verkligen INTE att tvillingar ska kläs i likadana kläder. Som tvilling är det lätt att växa upp och känna att ingen ser en, man blir en grupp snarare än två egna individer. Likadana kläder fast i olika färger är inte heller roligt. Och tänk alla gånger man fått presenter och den ena tvillingen öppnar sitt paket först och dödar alla spänning för nr två. Nu kan vi välja att klä oss likadant för att det är roligt, men då har vi ju handlat kläderna och valt det själva.

En liten utsvävning: På högstadiet visste min gympalärare vem som var vem av mig och min tvilling. Inte för att vi var lika, utan han visste bara att vi var de där två tvillingarna, vem som hette vad i förnamn hade han inte koll på. Så det blev ju ganska dumt vid betygssättningen, eftersom jag knappt förtjänade G och min syster skulle haft MVG, men det blev VG på oss båda eftersom han inte visste vem som var vem...
 
Sv: Tvillingar & kläder

Ja det kan inte vara lätt att vara tvillingförälder när folk säger att de inte vill se barnen i identiska kläder för de tror att det inte är bra för barnen.

Jag har en 3-årig dotter, och hon har en kompis hon umgås rätt så mycket med, och bara där har jag problem, hon vill ha exakt likadana kläder som sin kompis ibland.
Så jag kan bara tänka mig hur svårt det är som tvillingförälder att man kanske vill köpa olika kläder till dem, för det kan ju faktiskt vara så att barnen själva blir arga om de inte får likadana kläder.

Vem ska man då lyssna på, sig själv som gör allt för att köpa olika kläder till barnen, eller ska man kanske lyssna på barnens önskemål?
Självklart barnen tycker jag när de är tillräckligt stora att tala för sig själva! :banana:
 
Sv: Tvillingar & kläder

Saybia skrev:
Vad tycker ni, likadana kläder eller inte?

Har börjat praktisera på ett dagis & på "min"
avdelning finns det ett par tvillingpojkar & på andra
avdelningen finns det ett par tvillingflickor.
Båda "paren" har likadana kläder, ingenting skiljer
dem åt, likadana sockar, underbyxor, tröjor, byxor,
ytterkläder m.m.
Förutom att det är ett ******* att skilja de "små liven"
åt ( :angel: ) , så tycker jag ju att de är ju ändå olika
individer. Tvillingpojkarna har rätt olika personligheter,
en är lugn & en är sprallig.
Ännu så länge är de ju så små (2 år) så att de inte har nån
egen vilja vad gäller kläder, utan får ha på sig det mamma & pappa
klär på dem...
I och för sig så förstår jag att det kan vara praktiskt för föräldrarna
att ha likadana kläder till tvillingarna, bara ta två av varje plagg när man handlar.
Frågade en bekannts väninna som har tvillingar varför hon låter dem
ha samma kläder & hon gav till svar att "Ja, det är så roligt när folk ser att de är tvillingar". Min fråga: Gör dom inte det annars? :confused:

Skulle jag få tvillingar i framtiden så skulle jag klä dem olika.
Helt klart. Att klä tvillingar i likadana kläder tycker jag känns som
att behandla/räkna dem som "ett"...

Vad tycker ni? Erfarenhet, reflektioner, åsikter...;)

Det är väll bra att ha lika danna kläder.
Föräldrarna behöver inte tvätta olika utan tvättar allt tillsammans = mindre tvätt :)
(Är tvilling själv)
Tycker det är kul att ha lika danna kläder,Fast det känns faktiskt som om man är 1 person men det gör inget. Man måste va tvilling själv för att förstå ;)
 
Sv: Tvillingar & kläder

Timsetim skrev:
Nu försvann problematiken för oss iom att vi fick en pojke och en flicka! :) :love:

/Timsetim

Nähä!

Tvärtom! Hur ska du NU göra med alla läckra könsneutrala plagg som du vill ha till båda :idea: :D Bara att hoppas att de kommer i åtminstone två färgställningar ;)

Allvarligt, så tror jag det kan vara lika påtvingande att vara pojke-flicka som att vara blå-grön i Eleas lysande exempel ovan.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Tycker det är jättetrist att de har likadana kläder. Jag skulle högst sätta på tvillingar likadana kläder om det var till något foto som en lite kul grej, men hur kul är det med en kopia eller en klon... De är två olika individer och de ska behandlas så också!
 
Sv: Tvillingar & kläder

*kl*

Hade jag haft tvillingar tror jag inte att jag hade klätt dem lika. De är ju trots allt två olika individer.

Jag är själv ingen tvilling, har däremot en syster som är sex år yngre. Min farmor framför allt tyckte det var jätteroligt varje jul att ge oss likadana kläder fast i olika storlekar (kunde hon så köpte hon likadant till brorsan också fast i blått eller grönt). När vi skulle bort på t ex kalas förutsattes det att vi skulle vara likadant klädda. Jag hatade det verkligen!

Min ena svägerska har numera tre döttrar. Den äldsta är 5 år, mellantjejen 2 och den yngsta helt nyfödd. Hon klär de två äldsta likadant när de ska någonstans. Nu är det ju helt och hållet hennes sak, men jag kan inte förstå varför:confused:
 
Sv: Tvillingar & kläder

Silverkedjan skrev:
Nähä!

Tvärtom! Hur ska du NU göra med alla läckra könsneutrala plagg som du vill ha till båda :idea: :D

Just det! Jag glömde dess pallmeter med könsneutrala kläder som uppenbarar sig när man närmar sig barnavdelningen! :smirk:

Tjoho för vitt och jeans! :banana:

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han...
24 25 26
Svar
503
· Visningar
36 580
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 812
Senast: TygerTyger
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 169
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp