Tvillingar & kläder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Saybia

Trådstartare
Vad tycker ni, likadana kläder eller inte?

Har börjat praktisera på ett dagis & på "min"
avdelning finns det ett par tvillingpojkar & på andra
avdelningen finns det ett par tvillingflickor.
Båda "paren" har likadana kläder, ingenting skiljer
dem åt, likadana sockar, underbyxor, tröjor, byxor,
ytterkläder m.m.
Förutom att det är ett ******* att skilja de "små liven"
åt ( :angel: ) , så tycker jag ju att de är ju ändå olika
individer. Tvillingpojkarna har rätt olika personligheter,
en är lugn & en är sprallig.
Ännu så länge är de ju så små (2 år) så att de inte har nån
egen vilja vad gäller kläder, utan får ha på sig det mamma & pappa
klär på dem...
I och för sig så förstår jag att det kan vara praktiskt för föräldrarna
att ha likadana kläder till tvillingarna, bara ta två av varje plagg när man handlar.
Frågade en bekannts väninna som har tvillingar varför hon låter dem
ha samma kläder & hon gav till svar att "Ja, det är så roligt när folk ser att de är tvillingar". Min fråga: Gör dom inte det annars? :confused:

Skulle jag få tvillingar i framtiden så skulle jag klä dem olika.
Helt klart. Att klä tvillingar i likadana kläder tycker jag känns som
att behandla/räkna dem som "ett"...

Vad tycker ni? Erfarenhet, reflektioner, åsikter...;)
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag har inga egna erfarenheter, men får väl svara för sambon som är tvilling. Han och hans bror verkligen avskyr att bli förväxlade och att ha likadana kläder. Av någon anledning lyckas de alltid köpa ungefär likadana kläder så det verkar inte gå så bra.

Deras mamma har berättat att när de var små var de supernoga med att alltid ha samma av allting. Om den ena råkade kissa på sig eller så var den andra tvungen att byta kallingar så att inget skulle vara olika. Detta är ju aldrig något de skulle erkänna idag.

Jag förstår inte vitsen med likadana kläder på tvillingar. Alla ser ändå att de är tvillingar och de är ju verkligen inte samma person. Det finns ingen form av gullighetsfaktor eller nånting i att ha likadana kläder.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag har två tvillingtjejer, tvåäggs men ändå rätt syskonlika.
Det absolut värsta med att vara tvillingförälder är rättviseaspekten (jo, jag klappade magen lexakt lika många gånger på vardera sidan:o ).
Jag hade lovat mig själv att aldrig klä lika men det händer ibland just därför att ett klädesplagg oftast är snyggare än ett annat. Ska jag då favorisera det ena barnet framför det andra? Det är dock ytterst sällan de är identiskt klädda men de matchar ofta varandra på något sätt (ena röda byxor och vit topp, den andra tvärtom), det skulle nog aldrig hända att en fick ha en söt kjol och den andra några sunkiga byxor.
Det händer att de får turas om, Saga var sötare klädd igår, då är det Englas tur nu....
Det kan också vara ett rent helsike att handla. Ska båda ha overaller vill man gärna ha två olika färger, finns det rött och grönt att välja på (grön är ingen favorit) så känns det supertaskigt mot det barn sm måste ha den gröna overallen. Dagens i-landsproblem....:devil:

Avslutningsvis så är det rätt lätt att stå utanför och tycka, när man själv är i situationen resonerar man på ett annat sätt.:smirk:
 
Sv: Tvillingar & kläder

Okej, intressant att höra hur en tvillingförälder resonerar :)
Förstår att det kan vara så när man köper kläder eller klär barnen att man inte vill att den ena ska få nåt "mindre snyggt" plagg.
Fast å andra sidan tycker jag att det är oftare man ser
tvillingar i likadana eller liknande kläder än tex. ett syskonpar
med nåt år i åldersskillnad. Men det kanske beror på föräldrarna?
Min granne hade tvillingflickor (de är rätt gamla nu) men när de var yngre så klädde föräldrarna dem i liknande kläder, tex. den ena i en overall med grönt överst & rött under & den andra i samma färger fast tvärtom.
Jag reagerar personligen inte lika mycket om jag ser tvillingar med liknande kläder, som när jag ser tvillingar med precis likadana kläder.
Men som du säger är det lätt att stå "bredvid" & ha en massa åsikter, en annan sak att vara föräldern som står där med tvillingar ;)
 
Sv: Tvillingar & kläder

"Fast å andra sidan tycker jag att det är oftare man ser
tvillingar i likadana eller liknande kläder än tex. ett syskonpar
med nåt år i åldersskillnad."

Förutom att man många gånger får matchande eller identiska kläder i present tror jag att anledningar till att tvillingar får mer "lika" kläder är att du handlar dem samtidigt. Behöver man köpa två pyjamasar är det lätt att man gör det på samma ställe i liknande design (speciellt om du har två otåliga barn i barnvagnen, alternativet att ta upp barnet och bära omkring det är även det svårare när man har två - å andra sidan kan de roa varandra om de är på humör).
Har du syskon av samma kön har antagligen "tvåan" ärvt en del kläder vilket gör att man inte köper nytt av samma saker. Många kläder görs inte heller i så varierande storlekar (jfr bebis och 4-åring). De gånger du ser syskon i matchande eller identiska kläder är ofta vid högtider, då man handlat åt alla samtidigt.....:idea:
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag måste kanske också förtydliga att det absolut inte bara är problem att ha tvillingar, tvärtom! Det är en förmån att få ha två bustroll samtidigt, som har så kul med en själv och med varandra. Däremot blir man rätt ödmjuk för annorlunda eller olika lösningar. Det går inte alltid att göra enligt boken.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Min sambo är ju tvilling, enäggstvilling dessutom, så jag kan svara för hans del.

Deras mamma köpte likadana kläder till dem, men i olika färg, om det nu var möjligt, och hon tyckte det var rätt behändigt, pojkarna kunde ju se vad som var deras egna plagg direkt - mycket viktigt att ha eget tyckte de! Blått till ena och grönt till den andra...

Tills hon en dag kom på min sambos tvillingbrorsa framför spegeln. Han höll handen utsträckt så att ansiktet i spegeln täcktes (om ni förstår hur jag menar) och sade med hög röst "Jag är Anders för jag är blå, och är jag inte blå så är jag inte Anders."

Efter det var hon väldigt noga med att variera kläderna lite mer. Tyvärr hade blå-grön- idéen fastnat hos släktingar så än idag får de av mormor/farmor sådana kläder, och de brukar för det mesta byta sinsemellan. Min sambo vill inte ha grönt på sig någonsin igen!

Han hälsar (vad då läsa över axeln...) att han allra bäst gillade sin syrras rosa kläder - då var han sig själv, och inte bara ena likadana tvillingen...
 
Sv: Tvillingar & kläder

har också tvillingpar på avdelningen. De har inte likadana kläder. De har dessutom olika smak, så det är tydligen inget stort problem hos dem.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Har två döttrar med 1½ års åldersskillnad, och när dom var små (är tonåringar nu) klädde jag dom ofta likadant dels för att det var gulligt, dels av rättvise aspekten som Sar påpekade. Jag slutade med att klä dom lika när dagmammans pojke hälsade när vi kom; hej HannaLisa! Alltså såg han dom som en sammansatt individ. Sen hade också sambon lite svårt att se vems kläder som var vems, och det var mer än en gång som jag hämtade tjejerna hos dagmamman, och storasyster var klädd i lillasysters klänning som slutade alldeles under rumpan, medans lillasyster var klädd i storasysters klänning som nådde till fotknölarna! :angel: Stackarn, det kan inte varit lätt att se skillnad:rofl:
 
Sv: Tvillingar & kläder

Redan när jag fick reda på att jag väntade tvillingar så bestämde jag och sambon att de inte skulle kläs lika. De är individer och jag/vi ville göra allt för att motverka att de blev sedda och behandlade som en grupp.

Nu försvann problematiken för oss iom att vi fick en pojke och en flicka! :) :love:

/Timsetim
 
Sv: Tvillingar & kläder

Min svärmor är trilling (de är tre systrar) och hon och den syster som är mest lika (två enäggs-, en ur ett skilt ägg) kan fortfarande klä sig likadant. Min man var inte direkt förtjust i att de hade samma kläder på vårt bröllop ;) Men de är ju vuxna människor och får välja själva.

Ibland undrar jag om det handlar om att de känner sig säkrare? Min svärmor avskyr också all form av uppmärksamhet och tycker synd om alla tvillingar, trillingar osv. som får en massa uppmärksamhet, så jag antar att ingen av dem har uppmärksammats för sin egen skull, utan alla i byn och i grannbyarna har känt till dem. Fast det är ju lite konstigt att de fortfarande klär sig likadant med tanke på det.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Det är tvillingar på vårt dagis också och nu har de tom olika frisyrer på dem, allt för att både barn och personal lätt ska kunna se skillnad på dem. För en period svarade de ja oavsett vilket namn de blev kallade och föräldrarna vill nu att de ska vara två egna individer.

Tror att tvillingar av olika kön har det lite lättare just i det fallet... gubben är tvilling, men har en syster då, och de är som natt och dag och jag tror (vet) att ingen av dem hade uppskattat att blivit klädda identiska, nästan som om de vore ett barn istället för två...
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag har arbetat på en förskoleavdelning där det gick ett tvillingpar (enäggs). De har sällan likadana kläder på sig. Fast det var svårt att skilja dem åt ändå :o
 
Sv: Tvillingar & kläder

Vi har sexåriga tvillingpojkar hemma å vi köper likadana kläder åt dem fast i olika färger. Bekvämast så, annars ska man ju skena runt hela butiken å hitta en annan tröja.. tillräckligt jobbigt att behöva köpa två par av allting *dyrt* de kan ju inte ärva varandra direkt!
De bryr sig inte så mkt om att de ser lika/olika ut.
Men till fest klär vi dem gärna i likadana jeans å skjortor, mest för att det är gulligt å lite speciellt m tvillingar.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Mina enäggare hade aldrig exakt likadana kläder. Inte minst för att göra livet lättare för omvärlden. Ibland kunde de ha lika men i olika färg, de hade för övrigt "varsin" färgskala för att göra livet lättare för andra.

jag tycker det är skitlarvigt med barn som har exakt likadana käder oavsett om de är tvillingar eller inte, men det är nästan ännu mer idiotiskt att klä dem lika som nån sorts jävla uppvisningsobjekt..
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag tror inte att det är bra att tvilllingar har likadana kläder. De får ju ingen egen identitet. I min klass i skolan så hade vi StaffanåJohan. Fortfarande så benäms killarna i klump om vi pratar om dem. (Har inte sett dem på många år) När barnen är under året så är det väl bara gulligt men sen är det endast fel.
Tvillingklubben rekomenderar ju ockå att man har så olika namn som möjligt. Alltså helst inte Putte å Pelle.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Jag tycker det är lite halvtrist med likadana kläder på tvillingar. Och lite smått ..... "sjukt"... min erfarenhet bottnar mest i att jag i stort sett hela uppväxten var nära vän med ett par tvillingar. Som vuxen har jag blivit god vän med ytterligare ett tvillingpar. De förstnämnda (som jag var barndomsvän med) var alltid klädda olika. Vissa plagg hade de likadana, men det blev "krig" i skolan om de råkade upptäcka där att de hade likadan tröja - ett krig som slutade i att den ena fick åka hem och byta.:D De ville nog framförallt visa sig olika - så att folk skulle inse att de är/var två individer och inte en.

Det sistnämnda paret har berättat om sin uppväxt i exakt likadana kläder - detta fortsatte hela uppväxten. Dessutom kallades de "tvillingen", även av familjen. Alltså inte ens tvillingarna!! När det var mat så ropade mamman: "Nu är det mat tvillingen!" Och kompisar som ringde frågade efter "tvillingen" och det spelade ingen roll vem de fick tala med.:eek: (Vad gäller mina barndomsvänner så umgicks jag med båda, men nog frågade jag efter dem med NAMN när jag ringde, ibland ville jag helst prata med X och ibland med Y).
Dessa två tjejer har berättat att det påverkat dem en del och att de som vuxna upplever det som ngt som inte var bra för dem.

Nu innebär ju inte likadana kläder på ett par 2-åringar att de får en sån behandling, givetvis. Visst kan det se gulligt ut med två identiska barn i samma kläder, men ..... man kan ju åtminstone börja skippa det när de får börja välja kläder själva. Och dessutom; varför ska folk se ens barn som gulliga kopior av varann? Det är väl bättre de ses som Nisse och Harry än som någon slags tudelad person. :crazy:
 
Sv: Tvillingar & kläder

Saybia skrev:
Okej, intressant att höra hur en tvillingförälder resonerar :)
Förstår att det kan vara så när man köper kläder eller klär barnen att man inte vill att den ena ska få nåt "mindre snyggt" plagg.
Fast å andra sidan tycker jag att det är oftare man ser
tvillingar i likadana eller liknande kläder än tex. ett syskonpar
med nåt år i åldersskillnad.
Ja, och hur ofta ser man ett tvillingpar som är av olika kön ha exakt likadana kläder?? (Apropå andra trådar om kill- och tjejkläder härinne...)
Jag kan också förstå resonemanget om att köpa två overaller i samma färg om man gillar den färgen bäst. Men; som sagt; någon gång kring 3-4 års ålder (?) så börjar väl barnen själva ha en åsikt? Om då båda pekar på samma kläder när/om de får välja så får de väl ha samma, och om de pekar på olika kan de väl få ha olika.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Det kanske är på sin plats att reflektera över att tvillingar kommer i flera sorter, enäggs (samma kön, väldigt lika) tvåäggs (samma kön eller olika kön, kan vara syskonlika eller se helt annorlunda ut). Risken är större för hopblandning och att de anses vara samma person om det är enäggstvillingar som har samma kläder.
Något man inte heller ska bortse från är att många tvillignar (kanske speciellt enäggs efter vad jag hört) har liknande smak.
Är barnen 10 år och vill ha samma kjol ser jag ingen anledning att tvinga dem att ha olika.
 
Sv: Tvillingar & kläder

Sar skrev:
Det kanske är på sin plats att reflektera över att tvillingar kommer i flera sorter, enäggs (samma kön, väldigt lika) tvåäggs (samma kön eller olika kön, kan vara syskonlika eller se helt annorlunda ut). Risken är större för hopblandning och att de anses vara samma person om det är enäggstvillingar som har samma kläder.
Något man inte heller ska bortse från är att många tvillignar (kanske speciellt enäggs efter vad jag hört) har liknande smak.
Är barnen 10 år och vill ha samma kjol ser jag ingen anledning att tvinga dem att ha olika.
Absolut sant!!
Jag tror "problemet" med att bli klädda lika är just större för enäggstvillingar, givetvis. Men när barnen är stora nog att välja själva så får de väl välja lika eller olika, beroende på vad de själva tycker. Det var väl ungefär vad jag skrev ovan också...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han...
24 25 26
Svar
503
· Visningar
36 580
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 812
Senast: TygerTyger
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 169
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp