Tvekönade katter - finns det?

Lupin

Trådstartare
En av våra "egenuppfödda" stallkatter (f 20/5-04) ser lite konstig ut där bak. När kullen föddes (fyra födda, men en plattades till första natten) såg alla ut att vara hanar. Några veckor senare likaså. Inte förrän de var ca fyra månader gamla började jag fatta misstankar om den ena "hanen" och undersökte lite närmare. Då hade "han" blivit "hon"!

Kisen fick behålla sitt namn, för det är en riktig liten Tiger, men jag är faktiskt inte helt hundra på könstillhörigheten. Hon(?) har fortfarande som en bulle därbak, strax under kisshålet. Det bullar liksom ut och jag kan inte minnas att vår andra hona såg ut så? Deras mamma alltså, men hon försvann i början på september så jag kan inte jämföra!

Det ger sig väl med tiden om den lilla honan(?) får ungar eller inte...men det hade varit intressant om någon visste!

Sv: Tvekönade katter - finns det?

det finns ju sk hermafroditer, men det är bara ett könsorgan som fungerar korrekt, tror till och med att många är helt infertila.

Har aldrig sett det på katt, men har hört om det på bla hund, och människa såklart!

Ni får väl fråga veterinären när ni får kattungarna vaccinerade. Kan inte veterinären avgöra kön då (det kan vara jättesvårt att könsbestämma en del kattungar, jag har sett fler än en kattunge "byta kön") får ni väl vänta tills kastreringen. Då kan de definitivt avgöra om det är en hona eller en hane, alternativt en hermafrodit.

Nja, kattungarna är ju inte direkt ungar längre. De blir ett halvår till helgen! Honan har förmodligen löpt en gång. Hanen fick påse för länge sen. Det är stor skilnad mellan hanen o honan men honan ser inte riktigt ut som tex mamman gjorde! Vet inte hur jag ska förklara...men jag ska be veterinären kolla henne när han kommer ut och vaccinerar hästarna nästa vecka. Tack för hjälpen!

Nej, inte hitintills. Dels bor vi ganska långt ifrån grannarna och dels bor vi väldigt nära en starkt trafikerad liten väg. Det är stallkatter det gäller och de springer bort ibland och blir överkörda ibland. Själv ville jag både vaccinera, försäkra och märka men min man la in sitt veto. Han anser att det inte är lönt, därför kastreras bara hanarna vi behåller (billigare) och inte honorna tex. De får på sin höjd p-piller. Däremot avmaskas de regelbundet och får all annan tänkbar kärleksfull omvårdnad. Kanske, kanske jag kan övertala min man om vaccinationer i ett senare läge.

Men, ärligt talat. Hur många vaccinerar eg sina stallkatter? Ingen häromkring i alla fall...så det känns inte lika skämmigt pga det.

det gör inte jag heller. Jag har tre som jag "skaffat" och som får vara inne, de är vaccinerade. Resten av högen har flyttat in på gården och de får mat, samt att jag avmaskar dem då och då... Det är inte mina katter, de har valt att bo i mitt stall.

Tror inte det är många som försäkrar och vaccinerar sina stall katter, har man en eller två, ja då kanske, men jag har haft allt mellan 3-7 + mina egna som bosatt sig i stallet.. nä minsann, då skulle jag bli ruinerad.

Jag har lite dåligt samvete för det, men förstår ju samtidigt min mans resonemang. Vi har ju en hel del andra djur som kostar och vi behöver pengarna bättre till.

Vi har tre stallkatter nu (2 hanar o 1 hona) och ev kommer vi att behålla en till om honan får ungar. Dvs försöka ha 3-4 katter hela tiden eftersom vi har ganska mycket möss och dessutom har sett råttor här nu. Våra katter är skarpa jägare och förhoppningsvis har de en viss avskräckande effekt på råttorna, även om de kanske inte precis tar dem.

jag tycker inte det är något man behöver ha skuldkänslor för. Ofta hade ju dessa katter gått ett sämre öde till mötes om man inte hade förbarmat sig över dem.

Sen behöver man inte bidra till deras fortplantning, jag har tre honor för nv (hittade övergivna i en buske inne i centrala lund) som jag ger p piller, för jag vill verkligen inte ha fler katter, totalt 8 är nog. Hanarna gör jag ingenting med.

Okej. Ja, jag tycker förstås att man är ansvarig för att se till att skydda djuret så mycket som möjligt, iaf dom man själv äger. Men bryr man sig inte, så finns det inte så mycket att göra. Kattens status är alltför låg och lagar är förhoppningsvis påväg som kommer se till att varken ni eller dom andra som inte bryr sig tillräckligt kommer att få ha kvar dom.

Men det är väl klart att vi bryr oss om och älskar våra katter! Att vaccinera eller inte är knappast ett tecken på hur mycket man älskar sitt djur. Sjuka kan de bli i vilket fall som helst av olika orsaker.

Våra katter lever åtminstone ett fantasiskt liv där de får röra sig obehindrat överallt och får utlopp för sina jaktinstinkter 24 h/dygn. De ligger inte och slöar i timmar på en kudde och blir feta precis. Även innekatter kan råka ut för olyckor, som tex att bli överkörda, för de har ingen erfarenhet av livet om de råkar komma ut.

Förutom regelbundna avmaskningar får våra katter en varierad kost av både torrisar och färskfoder, med diverse tillskott. Vi bygger upp grottor till dem på vintern i stallet av frigolit och filtar, men oftast föredrar de att sova i getternas lösdriftsbox med djupströ. De har tillgång till stor toa med kattsand inne, men för det mesta gör de sitt i sandhögen på baksidan av gården. Vatten har de fri tillgång till, både sitt eget och ur hästarnas och getternas hinkar.

De är mycket sällskapliga, kommer alltid och pratar när vi är i stallet och blir klappade och kelade med.

Så kom inte och säg att vi inte bryr oss om eller tar väl hand om våra katter bara för att vi inte vaccinerar dem!

Vet du öht vad vaccinationen räddar från? Vet du om att pesten är till 90% dödlig och att du inte kan bota den? Vet du om att den finns i Sverige och att det bara är du som kan se till att den inte drabbar din katt?

Att verkligen ta hand om sitt djur betyder inte att bara ge den mat och kärlek. Det betyder också att när det finns riktigt bra metoder att skydda sin katt mot olika sjukdomar så gör man det ! Varför vaccinerar du hästarna då? Om det nu är så onödigt att vaccinera katterna, varför vaccinerar du hästarna? Same difference i mina ögon, men uppenbarligen inte i dina. Är dom ID-märkta? Det är på väg in (förhoppningsvis) en lag om att alla katter MÅSTE vara ID-märkta med chip eller tatuering.

En vaccination på en katt kostar ca 200:-. Har du inte råd med att vaccinera dina katter så undrar jag om du har råd med veterinärbesök om nått händer? Eller blir du en av dom många som hellre avlivar än betalar?

Läs på http://www.sva.se/static/385.html och säg med gott samvete att du gärna offrar din katt till denna död. För det är det man gör om man inte vaccinerar. Man offrar sin katt.

Senast ändrad:

Vet inte om du läst mina inlägg särskilt noga, för i så fall måste du ju ha sett att det är min man som lagt in sitt veto mot att vaccinera, föräkra, märka etc. I hans ögon går det 13 stallkatter på ett dussin och om de blir skadade så tänker han göra pinan kort genom att skjuta dem. Du får hemskt gärna ta den här diskussionen med honom, för han lyssnar inte på mina argument! Han tycker det är bortkastade pengar att lägga ut så mycket på en katt som nästa dag kanske körs över av mjölk- eller slaktbilen. Jag kan förstå hans argument men jag håller inte med honom.

Och innan du skriver nåt om att jag skyller ifrån mig och borde betala själv så har vi en överenskommelse att vi ska vara överens om det vi gör av med och vad vi lägger pengarna på! Och vi är inte överens i det här fallet, vilket innebär att han får sin vilja igenom. Å andra sidan har vi snart haft den ena katten i två år och kattungarna som är sex månader snart har vi ju fött upp själva...kanske hans hjärta mjuknar när det nu är individer som han är mer fäst vid, vad vet jag?

Jag kan bara hålla med dig om hur otäckt det är med kattpest etc. Men så länge katter inte har nåt större ekonomiskt värde, som tex hundar och hästar, så är det nog som det är tyvärr. Annat är det ju med dyra raskatter, men de brukar ju å andra sidan inte springa omkring som de vill och utsätts ju därmed inte för samma smittorisker etc.

Raskatter utsätts för stora risker dom med, även innekatter drabbas av pest eftersom vi människr drar in den med våra kläder.
Trist att ha en man med sån tråkig inställning. Jag hade aldrig köpt det, för i min värld är katten ett djur värd lika mycket som alla andra. I ett äktenskap betyder bådas viljor lika mycket och far ett levande väsen illa för att en av människorna i ett äktenskap är så extremt nonchalant så är det inte rätt att gå på hans linje. Att strunta i ett djurs välbefinnande bara för att mannen i huset inte går med på det är lika nonchalant och svagt i mina ögon. Så bara för att du inte vill ställa dig på tvären så skiter du i katternas liv? Trist. Mycket trist. Att vara överens är en sak, att vara dum är en annan.

Det är möjligt att jag är svag, men det är enbart mitt problem i så fall. Och du, jag går inte på hans linje, jag bidar min tid. Med lite tur och tålamod kan jag kanske övertala honom att ändra inställning till katterna i framtiden. I övrigt får jag gratulera till ditt perfekta liv och ditt perfekta förhållande!

Liknande trådar

C
Övr. Katt Jag flyttar om en vecka, och när vi bott in oss lite så ska vi äntligen få en katt av en kompis. Först var det inga alternativ, vi...
Svar
5
· Visningar
2 187
Senast: fia0
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Ridbyxor