Tvättmaskin

Tajger

Trådstartare
Har köpt ny tvättmaskin och tumlare att ha i stallet, vad är rimligt att ta för att använda detta? Vad betalar ni som har tillgång till tvättmöjlighet? Månadskostnad och fri tillgång eller per tvättillfälle?
Jag är en sån där som har svårt att ta betalt för saker, men det här är ju en rätt stor kostnad.

Sv: Tvättmaskin

vi som står i stallet får nyttja en stor wascator maskin som "ingår" i stallhyran,men vet andra stall som har maskin och tar betalt,ett stall tog 50kr per maskin.men det va inte så många som använde sig av den för dom tyckte det va dyrt.

Vi har fått en sprillans ny jättefin tvättmaskin till stallet men polletterna kostar 60 ,-. Det är alldeles för dyrt tycker jag. 40 är rimligare.
Vi har tillgång till torkrum, det kostar inget extra.

Oj, det var billigt! Den maskinen får hålla länge för att det ska betala sig;)

Jag skulle helst ha en månadskostnad, säg 70-80 kr, och sen får de använda maskinen. Ibland kanske det blir oftare, ibland mindre. Det känns lättare att hantera.

Jag frågade "boken"- den svarade - Det är ett svårt beslut att fatta, men det kommer att löna sig...:)

Pengarna är mer till för el och service, tvättmaskin är något som ingår i själva installningspaketet så här får man anta att finansieringen är gjord genom kallhyran.

Vi har en liten maskin i stallet, och sen får vi låna en större som tar typ thermotäcken och liknande som också finns på gården. Betalar inget extra för det utan det ingår i stallhyran! :bow:

Jag har tvättmaskin som mina inackorderingar använder när de vill. De betalar ingenting. Vi delar på att köpa tvättmedel bara.

Biggan o Bollen.

Det handlar kanske till viss del om hur mycket man betalar i stallhyra, och kanske om hur mycket man själv räknar med att använda maskinerna. Sen lär det väl bli så att det är i ett inledningsskede när maskinerna är nya, får man nya hyresgäster efter några år, väljer man kanske att baka in det i hyran.

Funderar fortfarande.

Har aldrig betalat något extra för att tvätta i något av de stall jag stått uppstallad i, hade det kostat extra så hade jag nog tagit hem och tvättat (men jag är kanske bortskämd ;))

30kr per täcke inkl. tvättmedel m.m.

Dom lämnar till oss och vi tvättar och torkar

Har aldrig betalat något extra för att tvätta i något av de stall jag stått uppstallad i, hade det kostat extra så hade jag nog tagit hem och tvättat (men jag är kanske bortskämd ;))

Då är det ju inkluderat i hyran. Grejen är att vi investerat i nya maskiner för 15000 kr, och undrar därför här om det är bättre att höja hyran med mellan 50-100 kr, eller ta betalt per gång?

Hellre inkluderat. Blir det inte svårt att hålla koll på att alla betalar för varje gång maskinen används? Det lämnar det hela litegrann till de uppstallades goda samvete.

de betalar 600 kr/mån här. Jag tvättar åt dem också, bara allt är avhårat innan det åker i tvättkorgen. Jag har ett litet stall och vill måna om dem. Jag vill inte ha stor omsättning på hyresgäster.

Baka in det i hyran. Det blir så mycket enklare både för dig och för dem. Då kan de tvätta med gott samvete när de vill och du har ändå fått in betalning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar