Tvätta ur stall och sopa ur loge!?

Gullan86

Trådstartare
ja nu vill jag ha tips på hur man tvättar ur stallet på bästa sätt.
spolar ni med vattenslag för att blöta upp och sen skrubbar hela stallet med såpa???
eller finns det nåt bättre förslag jag kan INTE köra med högtrycks tvätt då ryker målarfärgen och jag tänkte iaf vänta till nästa år med att måla om.

sen finns det en loge i nya stallet där de inte tatt ut halm som legat sen förra hösten är det bara att kasta?

sen bara sopa ur eller hur ska jag få det så bra som möjligt?

hur skall jag förvara höet sen på bästa sätt? förvarar man halm, löshö och balhö på olika sätt eller?

vill just nu ha tips på hur jag skall förvara löshö(som jag själv skördat).

hur många dagar bör hö man slagit själv torka?
nu är det ju tack och lov kanonväder.

Sv: Tvätta ur stall och sopa ur loge!?

Färgen lär nog släppa oavsett om du använder högtryck eller skrubbar med såpvatten, du kan ju prova på ett ställe och se hur mycket färgen släpper sedan får du avgöra själv om du vill hålla på med skrubbande eller högtryckstvätten

Ang halmen så kan den hjälpa till med att hålla frosten borta från stallet i vinter, dvs att det funkar som isolering på de delarna av logen som du inte använder.

Hö och halm förvarar man traditionellt på loge, det viktigaste är att förvaringsplatsen är torr så att det inte ruttnar, löshö kan man också ha på loge

Jag har ingen jättekoll på torktid men jag tycker att det ska vara torrt (självklart) och grönt när man tar in det, det ska såklart också lukta som nyslaget hö

Vi storstädade stallet i veckan och började då med att skura med såpvatten överallt för att sedan gå loss med högtryckstvätt för att skölja bort all såpa plus få rent golvet. Borde ju rimligtvis gå att använda vattenslang till att skölja och sen skrubba golven för hand men det tar nog lite längre tid.

tack för era svar.

idag sopade jag ur logen (mitt stall är byggt i en sluttning så logen ligger i mark nivå och stallet under den så man får gå ner på sidan om sluttningen för att komma in till staller om ni förstår) så logen är iaf inte jobbig att klätta upp på.

jag sket i att ha kvar halmen för den dammade och var äklig. så jag sopade ut allt.
på golvet hade de spikat brädor så det bildade mellanrum, de sopade jag ur. var det bra?

och så lade jag in vår löshö på logen idag hade tänkt lägga det på såna trä backar men hade bara 3st så det fick inte plats.

hur skall man annars förvara höet i vinter?

stallet spolade jag av med en vattenslag och skrubbar för hand med såpvatten och en sån rotborste det funkade faktiskt ingen färg försvann men jääääkla jobbigt.

sen tänkte ja på det skall man spola taket eller hur ska man göra, det är en gammal träladugård känns inte så smart att spruta upp onödigt vatten i det redan fukt drabbade taket(kan tänka mej att det inte ventilerar precis som de ska där längre).
man kan ju endå inte skrubba taket väl?.

det vita på boxarna blev himla mkt finare iaf.

Det finns olika styrkor på högtrycks tvättar, vi har en liten maskin som inte ger så hårt tryck, men spolar bort den värsta skiten. Sedan så ger vi oss på med borste och såpa och skurar rent, det som är kvar brukar vara lätt att skura bort.

Annars så blöt lägg väggarna ordentligt med vatten slang för att luckra upp smutsen och skubba sedan bort det med borste och såpa.

Golven sprutar vi med högtryck, och är där något som sitter hårt har vi en järn skrapa som lätt skrapar rent.

okej tack så mkt för tipsen. det ska jag testa....återkommer om det uppstår problem:)

just de, ska man spola/skrubba i taken?

Jag brukar spola i vårat tak, men där är ju helt beroende på hur man har det. Annars så får man helt enkelt borsta bort skiten med en lite hårdare sopborste.

jag tvättar ur stallet en gång per år, nu senast i lördags :grin:

har haft olika metoder, i år tog jag högtrycktstvätten, satte på ett borstmunstycke, kopplade i såpan och körde. fungerade hur bra som helst! vattnet tryckts inte ut då som en vanlig högrtyckstvätt utan det sipprar tillsammans med såpan ut genom borsten, alltså försvinner inte färgen på kuppen... mkt bra! tog 1,5 timme som med skurborste tar minst en dag.... :)

okej vad smart vad är det för munstycke som man alltså kan ha såpa i så det kommer med jämn "stråle" såpa?

Vi använde en trall-tvätt i sommras. En sån där stor rund som snurrar, kopllas till högtrycken. Använde den på vägar och golv och stallet blev som nytt. Har tidigare år skrubbat med borste och kört högtryck, men det ähar var supernekelt och mkt effektivt.

Spola inte upp i taket om du lagt hö uppe på logen. Du vill inte ha ett fuktigt golv för höet.
// Linda

Hej.
Precis som andra har skrivit så använder jag högtrycks tvätt till vägar och golv, Men i taket damsugare jag med industri damsugare fungerar utmärkt både på trätak och gips som vi har.

Brukar damsuga 2 gånger om året 1 på sommaren och 1 på vintern.
Dammar mindre än när man sopar.

Vi sopar och tömmer allt sedan högtryckstvättar vi väggar i cement + boxväggarna (vill inte att det ska komma fukt in i väggarnas övre del som består av trä). Efter några dagars torktid kalkar vi om alla sten- och cementväggar samt bättrar annat som blivit sunkigt under vintern. Vi pustasar fönster och röjer upp i alla lådor och skåp. Sedan får hästarna flytta in och börja grisa ner igen:angel:

Taket sopas då det är av trä och alla lysrör sitter där.

Vi har använt oss av först en govdammsugare, sedan använt såpvatten som vi hällt på väggarna och till sist en högtryckstvätt.

Taket har vi dammsugit/sopat då vi har höet ovanför..

Liknande trådar

L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 512
Senast: Em3li3
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 910
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar