Tvätta tjock matta

systeryster

Trådstartare
Jag har en tjock knuten matta (1,5-2 cm) som luktar lite konstigt. Den har alltid luktat lite underligt, men det blir så mkt värre på sommaren när det är varmt. Hur gör man för att tvätta, eller få bort lukt ur den?

Men tanke på katten vågar jag mig inte på typ ättika o liknande (kattskrället brukar kissa på saker m ättika). Och lämna in på tvätt känns som det skulle kosta en förmögenhet. Borde tillägga att mattan är i många olika färger och är lite rädd att den färgar av sig om man kör tvättmedel och borste.

Har ni några bra husmoderstips?

Jag har en tjock knuten matta (1,5-2 cm) som luktar lite konstigt. Den har alltid luktat lite underligt, men det blir så mkt värre på sommaren när det är varmt. Hur gör man för att tvätta, eller få bort lukt ur den?

Men tanke på katten vågar jag mig inte på typ ättika o liknande (kattskrället brukar kissa på saker m ättika). Och lämna in på tvätt känns som det skulle kosta en förmögenhet. Borde tillägga att mattan är i många olika färger och är lite rädd att den färgar av sig om man kör tvättmedel och borste.

Vad är det för material?

Då hade jag inte varit så rädd att den skulle färga av sig.

Antingen lägger du den i en stor balja med typ såpa eller tvättmedel och vatten, sen hänger du upp den, sköljer med trädgårdsslang och låter den torka. Eller så hänger du ut den på vädring en tid och piskar den ordentligt.

Jag hade lämnat in på tvätt om den var väldigt smutsig. Annars hade jag tvättat själv, men tvätta själv kräver ett bra ställe där den kan hänga och torka ett par dagar.

Då hade jag inte varit så rädd att den skulle färga av sig.

Antingen lägger du den i en stor balja med typ såpa eller tvättmedel och vatten, sen hänger du upp den, sköljer med trädgårdsslang och låter den torka. Eller så hänger du ut den på vädring en tid och piskar den ordentligt.

Jag hade lämnat in på tvätt om den var väldigt smutsig. Annars hade jag tvättat själv, men tvätta själv kräver ett bra ställe där den kan hänga och torka ett par dagar.

Tack!
Då kanske jag vågar tvätta i alla fall. Har bra staket att torka den på.

Vi tvättade våran matta här förra veckan,en tjoooock matta,beige från ikea,dock ingen ull,men fy tusan vad äckligt det vart att lukta om den efteråt. :wtf: Trots att vi hade den på tork 2-3 dagar så vart den att stinka mer och mer,vet inte om det vart nått slags mögel eller nått i den iom att den var så tät,men vi höll på att avlida av doften så den åkte på tippen! Köpte en brun matta denna gång,då syns inte skiten lika mycket! :p:o

Jag hade lämnat in den på kemtvätt!

Jag hade lämnat in den på kemtvätt!
Jag gav mig faktiskt på att tvätta den med flytande tvättmedel utomhus. Sen har den fått torka i två dagar ute. Just nu ligger den på ett golv m golvvärme för att bli av med den sista fukten.

Det verkar ha gått bra. Om inte lukten försvinner blir det kemtvätt.

Lånar tråden lite, har ett fårskinn med långt hår, den behöver en uppfräschning för den har ca 30 år på nacken.. Har fått den av en gammal släkting o kan tyvärr inte med att slänga den i släden o använda den som sittunderlag i vinter. Vågar jag skölja med vatten o grönsåpa kanske?

Det finns ju speciellt tvättmedel för fårskinn. Det jag använder till hästsaker heter C7 och är dyrt som pocker, men det funkar. Tror det funkar med vanlig såpa också.

Men vad du är gör, kör det inte varmare än 30 grader och centrifugera inte. Det gjorde jag med en fårskinnsfäll. Den blev så att säga lite mindre, tjockare och ganska mycket styvare, haha. :meh:

Det finns ju speciellt tvättmedel för fårskinn. Det jag använder till hästsaker heter C7 och är dyrt som pocker, men det funkar. Tror det funkar med vanlig såpa också.

Men vad du är gör, kör det inte varmare än 30 grader och centrifugera inte. Det gjorde jag med en fårskinnsfäll. Den blev så att säga lite mindre, tjockare och ganska mycket styvare, haha. :meh:

Så du tror det går tvätta i maskinen iaf? Det är just det jag är lite skeptisk till o vågar inte tänka på hur tanten skulle reagera om jag skulle råka förstöra det.. Hade det varit ett korthårigt hade jag nog vågat.

Så du tror det går tvätta i maskinen iaf? Det är just det jag är lite skeptisk till o vågar inte tänka på hur tanten skulle reagera om jag skulle råka förstöra det.. Hade det varit ett korthårigt hade jag nog vågat.

Jag kör i maslin på ylleprogram och med fårskinnsmedel. Blir superfina efteråt. Kardar dem när de torkat.

Jag hade ionte slängt det i maskinen, de nyare skinnen är behandlade för att kunna maskintvättas, ett så gammalt skinn är nog inte det.
Tänk på att torka det långsamt och skaka ordentligt (så att skinnet inte stelnar till) ofta under torkningen. Jag hade också använt ulltvättmedel.

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka