Tvätta täcken?

diamonia

Trådstartare
Hur ofta tvättar du hästens täcken?
Hur tvättar du dem ( lämnar in dem, kör dem själv i maskinen, grader osv)
Impregnerar du igen, eller är det några märken som det inte behövs på?
Tips tack!

Sv: Tvätta täcken?

Tvättar sällan eftersom de inte används ofta. Hårar av dem och stoppar i en tvättmaskin bara. 40 grader och inget sköljmedel. :)

Tvättar ytterst sällan, eftersom jag tycker att de håller vätan ute sämre om de tvättas, men nu måste jag köra de smutsigaste! Blir i grannens stora specialmaskin som kan tvätta mattor och sånt. Planerar att impregnera dem efteråt.
Har sorterat ut de sämsta och slängt dem, tänker försöka klara de som blev kvar ett år till, kanske komplettera med ett par halvtjocka vintertäcken till. Har ett tiotal hästar så det går ju åt en del, även om jag bara använder täcken när det spöregnar och blåser eller snöar och blåser.

En gång om året tvättas täckena. Det blir på våren när täckena inte ska användas på ett tag. De tunna regntäckena tvättar jag hemma i maskin med grönsåpa.

De stora tjock vintertäckena åker på tvätt på sadelmakeriet där särskild hästtäckestvätt finns. Det blir väldigt bra och dom kan laga också om det behövs.

Har tvättat igenom mina tidigare i höst, spolar dom ute och gnuggar med såpa och svamp. Blev rent och snyggt :) Tunnare täcken t.ex. fleecetäcken tvättar jag inne i maskinen, blötlägger dom först i tvättmedelsvatten så den värsta skiten och håren släpper.

Skulle vara fint med en grovtvättmaskin!

Tvättar när dom är smutsiga/fettiga eller luktar på insidan. Lera spolas/borstas av så ofta som möjligt.

Min fantastiska häst rullar sig inte annat än sommartid efter dusch (och då är det snustorrt i marken + har ej täcke) så det innebär att mina täcken är helt rena jämt, så jag tvättar iprincip aldrig. :)

Men till förra hästen som rullade sig dagligen med täcke, tvättade jag ibland. Stoppade i maskinen (grovtvätt i stallet) och lät torka på lina. Impregnerade nästan aldrig och de höll snustorrt jämt!

Utetäcken kommer jag aldrig mer att tvätta utan i värsta fall spolas de av med vattenslang. Man försämrar bara kvalitet och förmågan att hålla vätan borta.
Blir de tillräckligt risiga köper jag nytt.

Innetäcken tvättar jag när de blir för smutsiga hemma. Ser till att avhåra ordentligt före tvätt

Tjocka vintertäcken tvättar jag numera inte alls. De används bara när det är kallt, minusgrader, vilket gör att de håller sig rena på utsidan och så använder jag oftast tunna täcken under för att insidan ska hållas fräsch också.

Tunnare utetäcken tvättas en gång om året, i 30 grader, jag har två tvättmaskiner, en lite större, 7 kg, men det är en vanlig maskin ingen speciell grovtvättsmaskin som också används till schabrak, stalljackor, alla andra täcken och filtar man samlat på sig och även mattor.

Använder grönsåpa till mycket numera och impregnerar täckena efteråt

Jag undviker att tvätta vinter/ytter-täcken i möjligaste mån. Jag använder liner eller tunna innetäcken under, och dessa tvättas ganska ofta istället. Glansig insida så att de inte fastnar så mycket hår på dem. Innetäcken upplever jag också att det sliter mer på dem att tvätta ofta.

Regntäcken som använts utan annat täcke under har jag dock tvättat, men de blir sämre efter några tvättar, tycker jag. Detta trots att jag tycker att jag valt "kvalitetsmärke", jag har nästan enbart Horseware-täcken.

Som många andra undviker jag att tvätta täcken så långt det bara går. Det enda som inte behöver impregneras vad jag vet är en del tunna sommarregntäcken. Under den lerigaste periodel lägger jag ibland ett sånt täcke över ett fleecetäcke eller annat stalltäcke för att slippa leriga tjocka täcken. Regntäckena är ju lätta att tvätta.

Jag tycker det är svårt att få impregnering som man gör själv att bli riktigt bra.

Tvättar bara på våren och då med trädgårdsslang å diskborste ute i trädgården, borstar på värsta leran som är utanpå och borstar insidan å sköljer med kallt vatten.

Pålle passade på att gå upp en storlek och nu är täckena planerade så att det alltid är en liner mot hästen (förutom regntäcket) och han ska ha ett ofodrat och ett väldigt tjockt (=bara när det är snö/fruset) med liners i. Alltså är det bara två ofodrade som hamnar i leran och de kan tvättas hemma vid kris. Annars borsta av det värsta eller spola av.

Tror även tjockaste linersen funkar i vår större maskin, alla stalltäcken gör det iaf. Tvättas dock inte ofta. Han har strö så utsidan brukar vara hyfsad och är rätt "ren" av sig i pälsen och använder ännu inte täcke regelbundet.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 743
Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 305
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
280
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka