Tvätta såret med jodlösning

Scilla

Trådstartare
Nu har min lilla olycksfågel kommit hem. Då jag fick hämta honom när veterinären inte jobbade utan det var bara en djurvårdare kvar där på kliniken så hann jag inte kolla igenom skötselråden så noga. Så nu undrar jag vad de menar med jodlösning?

Är det jodopax?

Hästen är sydd och stygnen är nu borttagna och såret skulle tvättas med detta vid varje bandagebyte var 3:e dag.

Om det är jodopax är det så smart att tvätta ett sår som håller på att läka ihop så pass mycket att stygnen har plockats bort?

Sv: Tvätta såret med jodlösning

Jag anser inte att man ska tvätta sår med Jodopax då det är vävnadsretande och hämmar sårläkningen. Vatten eller koksaltlösning fungerar utmärkt.

Jodopax använder jag abra på äldre smutsiga sår, exempelvis balltramp. Tvätta med tvål och vatten eller koksalt.

Ja jag tycker det lät konstigt med tanke på att såret är 14 dagar gammalt och dessutom varit under vård på klinik dessa dagar. Och enl vet har såret läkt helt enl plan.

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Skjøldur
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 791
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V