Tvätta regntäcke?

poloplayer

Trådstartare
Har ett brunt regntäcke köpt på hööks *Thermomaster*,har använt det på en liten ponny, täcket var för stort och varje gång ponnyn skitit har lite fastnat på täcket. Om jag nu tvättar det i vanlig tvättmaskin( har en gammal maskin i gamla huset jag använder till vojlockar lindor och lite sånt) försvinner finessen med regntäcke och det bara blir ett vanligt täcke som släpper igenom vatten eller är det fortfarande ett regntäcke? Ett sånt täcke är väl inte impregnerat på nåt sätt eller??

Sv: Tvätta regntäcke?

Klart du kan tvätta fast då får du göra en inpregnering efteråt. Och det blir aldrig lika bra som när det var nytt tyvärr. Jag brukar skölja av täcket på hästen om den smutsat ner det. I värsta fall ta lite diskmedel och skrubba försiktigt ;)

Använd inte vanligt tvättmedel. Det finns special för material som andas o är regntätt.
Impregnera gärna efter tvätten igen.
// Linda

Om du bara tvättar det med tvättmedel i maskin så försvinner impregneringen.

Du får tvätta med specialtvätt, eller helt utan medel, och sedan återimpregnera.

Jag brukar inte tvätta utetäcken överhuvudtaget, just för att de sällan blir lika täta som efteråt. Det är bättre att skölja av och försöka skrubba bort eventuella fläckar.

Nu går min på lösdrift, och det ryker cirka ett täcke per säsong ändå - så tvätt är inte riktigt ett problem.

Det är inga problem att tvätta det.
Milt tvättmedel utan blekmedel och ingen centrifug, det ska dropptorka.
Impregnera brukar man inte behöva göra om inte täcket är av dålig kvalitet. Jag har aldrig impregnerat våra täcken och de tvättas ofta (inte alltid med tvättmedel). En del är över 10 år gamla.

Jag tvättar med tvättmedel, nästan alltid i 60 grader. När det är torrt impregnerar jag det och sen är de användbart igen.

Det gör jag med mer eller mindra alla utetäcken, dem håller jättebra...

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 533
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 888
Senast: Riru
·
Utrustning Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas. Vad jag undrar är hur det går att...
Svar
11
· Visningar
2 197
Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 983
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V