Tvätta naveln på fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clint Eastwood
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 318
C

clint Eastwood

Efter ha läst i en annan tråd förstår jag att det är mkt olika på användandet av jodopax på naveln när fölet kommit............pilla eller inte pilla ...............

Så nu blir det en liten bukeundersökning, skall man följa gamla vanor med att tvätt:confused: eller skall man inte:confused:

Vad tycker du????

Sv: Tvätta naveln på fölet

Jag har hittills aldrig tvättat eller rört naveln. Däremot håller jag koll att den torkar ihop och trillar av som den ska och har aldrig behövt pilla. ;)

Jag använder inte Jodopax, däremot 10% Jodsprit (receptbelagt) på inrådan av min veterinär så snabbt som möjligt efter att den gått av. Den torkar ihop fint och snabbt och trillar av, inget pillande.

Jag har aldrig tvättat den.. Men jag har helelr itne rört den! Men fastnar det något mpste man göra ngt åt det!

har hört att man ska pilla så lite som möjligt om det inte verkar vara problem, men jag är inte uppfödare så...

Jag sprayar med "iodine", vilket ar nagot jodopax liknande. Pillar gor jag inte.

Min veterinär gav mig rådet att doppa den i jodopax direkt efter fölningen, så jag hade en färdigblandad mugg med jodopax som jag tryckte upp under buken på fölis så att navelstumpen doppades i den, enkelt och smidigt och utan att man själv behövde röra vid den.

Jag doppar också naveln i en liten kopp, fast jag har lotagen istället. Rör inte vid naveln, utan bara doppar som sagt.

Jag har precis som andra här använt en liten kopp med jodopaxlösning.
Jag har vi det ena stoets fölningar varje gång fått ta av navelsträngen själv, första gången gick efterbörden av ...andra gången avgick den momentant...och då jag alltså varit tvungen att vara där och peta för att få av den har jag inte vågat avstå från att desinficera.

clint Eastwood skrev:
Efter ha läst i en annan tråd förstår jag att det är mkt olika på användandet av jodopax på naveln när fölet kommit............pilla eller inte pilla ...............

Så nu blir det en liten bukeundersökning, skall man följa gamla vanor med att tvätt:confused: eller skall man inte:confused:

Vad tycker du????

Vi doppar i jodopax utan att vidröra den.
Vi gör det flera gånger om det behövs.

Tydligen är det inte många som vet att största anledningen till fölsjuka är just naveln..
Stor inkörsport för diverse, som inte fölungen har motståndskraft att bekämpa första tiden.

AM

Doppar också i jodopax. I år fick jag dra av navelsträngen, men det är den enda "närkontakt" jag haft med någon navel förutom jodopaxen. Därefter håller jag bara koll.

Som Nafayette sa så är navel en stor riskfaktor för fölsjuka och andra infektioner.

lånar knapp...

Hur lång tid tar det egentligen innan sista resterna av navelsträngen är borta?

När jag gick min utbildning på Flyinge fick jag lära mig att ha en ägg kopp med jodopax och doppa naveln i en gång så fort den gått av. Aldrig pilla och aldrig dutta!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 114
Senast: MayGrace
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 140
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 898
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka