tvätta hund ifall att

K

krigarinna

hur många av er tvättar hunden med ohyraschampo för säkerhetsskull nån gång per år?
Vi brukade göra det förut eftersom hundarna gärna träffade andra hundar och har ultratjock fluffig päls så man knappt ser något även då man letar efter alla försvunna fästingar dom drar på sig..
Dom drar väldigt lätt på sig öronskabb som vi så klart får behandla. Hur stor risken är egentligen att dom lyckas dra på sig löss och annat? har hittils inte hittat något sånt.

Sv: tvätta hund ifall att

Nej, har aldrig badat i förebyggande syfte, utan när det verkligen har behövts p.g.a lera och annan skit. Har varit förskonad från ohyra. Peppar, peppar............

Jag har fått för mig att man inte ska behandla i förebyggande syfte med tanke på resistensutveckling. Men jag vet inte om det stämmer.

Man behandlar ju med ohyreschampoo när hunden har ohyra.
Annars är det ju som o torka sig i röven innan man har skitit.. :angel:

:rofl::rofl: precis!

Har aldrig använt ohyre schampo du de aldrig varit drabbade....

Word :bow:

Förstår inte poängen. Då skulle vi ju kunna ge hundarna penicillin hela tiden, lite slemlösande OM de skulle få hosta, röntga magen på dem en gång i veckan etc etc. Nä ta problemen OM de kommer, utom när det gäller vaccin förstås som är förebyggande på ett bra sätt. Ohyreschampo är ju till för att ta bort ett existerande problem.

När jag fick min första hund använde jag ohyresschampoo, för det var det enda jag fick tag på och jag hajade inte att det fanns utan odjursmedel i... Det tvättade jag honom med när han var smutsig.
Vi har aldrig haft ohyra tack och lov, men det hjälper INTE mot fästingangrepp i alla fall.
Nåväl, lille Prutten fick mjäll, och då bytte jag schampoo.
Tror inte att jag gjorde honom en tjänst när jag använde det "hela tiden". Han duschade ung. en gång i månaden.
Fortfarande ingen ohyra. Inget mjäll heller för den delen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 183
Senast: Wenniz
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
B
Övr. Hund hej vi var till gran canaria den 18/4 07 och vi lämmnade vår älskade hund till en som skulle vara hundvakt när vi komm hemm efter 14...
Svar
16
· Visningar
1 322
Senast: amarillo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 578
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka