Tvätta hästen!

W

Wobbler

Vad har ni för saker när ni ska tvätta er häst :confused:

Typ svamp, svettskrapa o.s.v :smirk:

Gummistövlar, svamp, schampo, skrapa och massor med vatten :bump:

Tja? Hästshampo (Ekol brukar ja köra med), svamp och/eller borste, vattenslang, vattenspilta, svettskrapa.
Efteråt svettäcke, handduk, pälsglans.

En häst, en hink med vatten, en svamp, en vattenslang och shampo. Jag använde Hexocil senaste gången. Det är verkligen superbra! Hästen glänste verkligen och luktade gott lång tid efter! De andra hästarna kom fram och luktade på honom när jag släppte ut honom i hagen igen :) . Hans tjocka man (islänning), som ofta är svår att reda ut, var jättaglansig och man kunde dra fingarna genom utan att borsta genom den. Superbra!

Såpa - då luktar de så gott sedan! Såpan är dessutom väldigt skonsam mot huden (återfuktande) och irriterar inte om det skulle finnas några rester kvar efter sköljningen.

Dessutom använder jag antingen en speciell "tvättborste" som jag köpt från Hööks, eller en rotborste i plast. Tycker att det är MYCKET lättare att få pälsen ren på djupet med borste än med svamp.

En häst! Och grimma-grimskaft såklart :) Och sen ett dickmedelsbalsam från Palmoville (?) Pappa köper det i tyskland och hästarna blir rena lena och fina :) Ingen klåda heller så det är billigt och bra. Till vita tecken har jag en diskborste.. Vatten från slang då detta är bättre att få väck "shampot" med :) Och som "svamp" har vi en liten massageborte för hundar med ca 3-4 mm knoppar.. Ett täcke om det inte är varmt och en gårdsplan att vara på...

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: fio
·
Hemmet Hur tvättar man det på bästa sätt för att få det ordentligt rent? Överdrag till soffdynorna kan tas av och tvättas i maskinen, men...
Svar
6
· Visningar
346
Senast: Pilot
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka