Tvätta hästarna?

K

Kharachi

Ja va ofta brukar ni tvätta era hästar??
Vad använder ni för shampoo??
Använder ni alltid pälsglans sen??
Har ni tillgång till spolspilta??
Eller har ni alltid nån som håller hästen åt er??

Berätta gärna hur ni gör :)

Sv: Tvätta hästarna?

Brukar undvika att tvätta hästar:P
För ofta i alla fall; schampoo brukar ta bort fettlagret i pälsen så att skyddet försämras. Nu umgås jag mest med lösdriftshästar iofs som behöver skyddet mer mot vind och så, kanske, och blir dom riktigt uber-skitiga så får dom så klart tvättas:P
Eftersom jag inte har egen häst blir det med det schampoo som finns, oftast oparfymerade barnschampoon.
Alla gånger jag tvättat hästar (på olika stall) har hästen stått utomhus, ibland uppbunden med panik-knut, ibland har jag hållt den själv.:)

Min häst tvättas med schampo 3-4 ggr per år och spolas av med bara vatten om han är svettig.

Pälsglans används enbart i svansen.

Vi har tillgång till spolspilta med uppbindning, men min står oftast lös.

Jag duschar min häst med schampo efter betet och sen inför tävlingar eller om det är något annat speciellt på gång.
Annars spolar jag bara med vatten om hon svettats mycket.

Har spolspilta med uppbindning.

Just ja, glömde: Pälsglans enbart i man och svans, kanske en gång i veckan.

Tvättar mina hästar en gång på våren och efter betet och om man ska iväg på tävling eller kurs.
Sen blir det ju svanstvätt lite då och då och helst på vår, sommar höst när det är geggigt och på sommaren när svansarna blir "kletiga" av allt flugmedel.

Pälsglans endast vid behov i svans på den ena och både svans och man på den andra. Brukar använda lite pälsglans på bogen oxå på vintern bara för att undvika skav av täcket.

Min häst tvättas ca en gång i månaden nu på vintern,på sommaren oftare.Han spolas av med enbart vatten då han är svettig(på sommaren),när jag tvättar honom använder jag Hexocil eller Absorbines skimmelschampo.
Pälsglans sprayas i svansen regelbundet för att hålla tovor borta.
Jag har en skimmel och hatar gödselfläckar :devil: så det brukar bli en del skrubbande...hade jag haft en mörk häst hade jag nog inte tvättat den så ofta.
Jag har tillgång till spolsoilta och varmvatten.Annars hade bad inte varit aktuellt under vinterhalvåret...

Jag tvättade mina hästar med varmvatten i spolspilta varje gång jag ridit dom svettiga(ca 5 dar/veckan).
Sen med schampo innan tävlingar ca 2 ggr/månaden i säsong.
Schampo i svansen 1-2ggr/veckan, pälsglans enbart i pannlugg, man, svans innan tävling...svansen innan träning 1gång/veckan.
Borstar aldrig svansen utom till tävling, ibland till träning.

Mina hästar går på lösdrift, tvättas bara på sommaren.(om dom nu inte blir EXTREMT smutsiga)
Använder vanlig grönsåpa. Pälsglans i man & svans ca: en gång i veckan...

Vi tvättar bara vår pålle ordentligt en gång per år ungefär. Vi har ingen spolspilta utan vi gör det på sommaren när det är varmt och då utomhus. Använder bara något milt hästschampo som schamponerar in överallt med en badsvamp. :) Sedan spolar vi av honom noga med vattenslangen.

Annars får det räcka med vanlig rykt och någongång då och då svanstvätt med grönsåpa.

Pälsglans använder vi bara lite då och då.

Senast ändrad:

Under den varma årstiden tvättar jag ungefär varannan vecka. Jag har nämligen märkt att insekterna tycker MYCKET sämre om hästar (och flugtäcken) som luktar äppelblom eller annat gott, än hästar inkletade i gammalt flugmedel och jord och som luktar häst helt enkelt. Så, trots att det 'sägs' att man inte ska bada dem sommartid pga insektsskyddet så är min erfarenhet att de har det betydligt lättare med insekterna om de badas ganska ofta. (Vi har extremt hårt insektstryck här och det går t ex inte ens att ha ute dagtid mellan 9 - 17 ungefär, tyvärr..)

Jag har ingen spolspilta, utan drar ut slang genom badrumsfönstret och badar dem på gräsmattan. Jag varken har någon som håller i eller håller i själv, jag lär dem stå still medan de spolas och shamponeras.

Vintertid tvättar jag inte alls om det inte är KRIS, för att jag har kallstall och kan inte stå inne och tvätta. I nödfall (aldrig hänt, men om..) så skulle jag dra ut varmvatten från badrummet, tvätta ute och ställa hästen under infravärmarna på stallgången sen.

Dock så när/om jag är på klinik brukar jag passa på att 'sno spolspiltan' och bada dem när jag så att säga har ett varmstall och faciliteter som rinnande kallt och varmt vatten tillgängligt. Så båda araberna har badat i vinter, på kliniken. Fullblodet får vara skitig. Hade jag inte över 10 mil enkel resa till kliniken skulle jag nog åka och bada dem ungefär en gång i månaden vintertid.

Jag använder barnshampoo, parfymerat. Eller vanligt människoshampo om det inte finns annat hemma. Provat med YES diskmedel med, går bra det med. Inte pälsglans alls annat än i svansen och manen. De blir blanka, mjuka och glansiga ändå. Nu sist använde jag glansshampo, och blev faktiskt positivt överraskad av resultatet, och kommer nog försöka fortsätta använda det. Stoets svans är fortfarande två veckor efter tvättning, och INGEN pälsglans, precis som om den varit 'pälsglansad' efter badet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Flytta med utekatt