Sv: Tvätta hästarna?
Under den varma årstiden tvättar jag ungefär varannan vecka. Jag har nämligen märkt att insekterna tycker MYCKET sämre om hästar (och flugtäcken) som luktar äppelblom eller annat gott, än hästar inkletade i gammalt flugmedel och jord och som luktar häst helt enkelt. Så, trots att det 'sägs' att man inte ska bada dem sommartid pga insektsskyddet så är min erfarenhet att de har det betydligt lättare med insekterna om de badas ganska ofta. (Vi har extremt hårt insektstryck här och det går t ex inte ens att ha ute dagtid mellan 9 - 17 ungefär, tyvärr..)
Jag har ingen spolspilta, utan drar ut slang genom badrumsfönstret och badar dem på gräsmattan. Jag varken har någon som håller i eller håller i själv, jag lär dem stå still medan de spolas och shamponeras.
Vintertid tvättar jag inte alls om det inte är KRIS, för att jag har kallstall och kan inte stå inne och tvätta. I nödfall (aldrig hänt, men om..) så skulle jag dra ut varmvatten från badrummet, tvätta ute och ställa hästen under infravärmarna på stallgången sen.
Dock så när/om jag är på klinik brukar jag passa på att 'sno spolspiltan' och bada dem när jag så att säga har ett varmstall och faciliteter som rinnande kallt och varmt vatten tillgängligt. Så båda araberna har badat i vinter, på kliniken. Fullblodet får vara skitig. Hade jag inte över 10 mil enkel resa till kliniken skulle jag nog åka och bada dem ungefär en gång i månaden vintertid.
Jag använder barnshampoo, parfymerat. Eller vanligt människoshampo om det inte finns annat hemma. Provat med YES diskmedel med, går bra det med. Inte pälsglans alls annat än i svansen och manen. De blir blanka, mjuka och glansiga ändå. Nu sist använde jag glansshampo, och blev faktiskt positivt överraskad av resultatet, och kommer nog försöka fortsätta använda det. Stoets svans är fortfarande två veckor efter tvättning, och INGEN pälsglans, precis som om den varit 'pälsglansad' efter badet.