Tvätta/bada häst i minusgrader, går det?

Sv: Tvätta/bada häst i minusgrader, går det?

Impala skrev:
Är T-Sprit samma som T-Röd?

Ja, i stort sett tror jag det är så... Kan inte komma på någon skillnad såhär på rak arm i alla fall.
Båda innehåller ju huvudsakligen etanol, plus giftigt ämne så man inte ska förtära det.

*KL*

Är inte T-sprit och T-röd väldigt uttorkande? Känns inte som jag frivilligt skulle hälla det i håret? (och då vill jag inte hälla det på hästen).

Sen är väl frågan vid vilket alternativ hästen fryser mest.. Frysa som bara den i 15 minuter, eller frysa mindre i 45 minuter, vilket är värst? *funderar*

Men jag skulle inte våga hällsa sprit på mina iaf *nojig*

Om nu T-Sprit och T-Röd är samma sak så kan jag ju bara säga att smeta in hästen i det är djurplågeri!! T-Sprit/T-Röd är extremt uttorkande och farligt att andas in... det gäller även för djur! Det är också brandfarligt eftersom det innehåller etanol (alkohol). Det är som att hälla bensin över hela hästen och tända på för att hästen ska bli varm...:mad:

Veterinären gav mig bara det latinska namnet och för en gångs skull så skrev jag inte ned. Enl honom: "En autoimmunt virus som ploppar upp med jämna mellenrum hos vissa hästar, på en del ofta o på andra sällan. Man ger hög dos av kortison :(
Häver det på så sätt, minskar o tar så småningom bort dos helt, så håller det sig förhoppningsvis borta igen.

Nu verkar det gå över helt utan kortison på min kuse o jag är självklart jätteglad. :)
Ödemet HADE minskat igår (nojig matte som inte var säker iförrgår).
Provsvaren hade inte kommit idag heller men imorrn troligtvis, tror ATG.
/Nellan ;)
ps. jag har pm´at dig en fråga..

Nej nej nej! Galning! Inte hälla sprit på hästen. Det är fruktansvärt uttorkande! Häll på dina händer o låt torka så får du se...

Labero skrev:
Nej nej nej! Galning! Inte hälla sprit på hästen. Det är fruktansvärt uttorkande! Häll på dina händer o låt torka så får du se...
Var det till mig?

Vinter är ju inte rolig..jag tror att de som inte klipper märker av det mest, allt fastnar i pälsen och man ryktar i timmar utan resultat.
Helt ärligt tycker jag inte det är shysst att bada en häst i detta vädret. Det är kallt och även om det är varmt vatten kommer det snabbt av bli kallt och i stället kyla ner..Speciellt när din häst är känslig även sommartid.

Min valack var klippt vintertid för ett par år sedan (helklippt) pga exem som skulle tvättas med jodopax på flera ställen och han skakade bara av det.

Jag hade antingen klippt eller härdat ut!

Var det inte du som sa att man kunde hälla sprit på hästen? Isf ber jag om ursäkt och riktar om mitt svar till den som påstod detta.

Nej, det var inte jag. Jag sa att det snarare vore en sämre idé... :smirk:

Vad tokigt det kan bli när man inte läser ordentligt. :o

Impala skrev:
Om nu T-Sprit och T-Röd är samma sak så kan jag ju bara säga att smeta in hästen i det är djurplågeri!! T-Sprit/T-Röd är extremt uttorkande och farligt att andas in... det gäller även för djur! Det är också brandfarligt eftersom det innehåller etanol (alkohol). Det är som att hälla bensin över hela hästen och tända på för att hästen ska bli varm...:mad:

Ja, och jag har just förklarat att jag tycker det här är en riktigt DÅLIG ide!!
Vet precis vad T-sprit/T-röd Har för egenskaper, just därför jag reagerade!:cool:

Och som Zenith skrev..:bow: Frysa som bara den i 15 minuter är förmodligen värre..

Själv tycker jag att det är lite i senaste laget att klippa, men det beror ju på hur hästen sätter päls.
Jag duschade min häst inomhus i typ oktober, han var vanligtvis inte särskilt frusen av sig. Men jäklar vad han skakade då! Lite hade det säkert att göra med att han tyckte att duschen var sådär rolig, men sådär mycket brukar han inte skaka. Tog ingen långsiktig skada av det. :smirk: Tävlade ett par timmar senare, gick fin-fint.

Tycker inte att det är en bra idé att värma upp honom innan han ska duscha. Musklerna drar ihop sig för snabbt och riskerar att ta mycket stryk om du kyler ner dem för fort. Muskler ska kylas långsamt. Det bästa är nog om du ta in honom från hagen, masserar hon i typ 20 minuter eller så så att blodcirkulationen kommer igång, men se till att han inte blir för varm. Man fryser mycket mer om man kommer från värme till kyla. Använd linimentshampo som värmer, det hjälper åtminsone lite. Ha en medhjälpare eller två som hjälper till att shamponera så det går fortare, då går det nog bra. När hästen har torkat ordentligt, se till att röra på den, med ett ridpass eller så, så att den håller igång blodcirkulationen. Då tror jag att han klarar det bra!

Jag tror inte alls det ska vara ngn fara, bara stallet är så uppvärmt det kan vara och maten och täcken väntar.
Var glad att du har varmvatten för då går smutsen bort fortare, kallvatten hade ju också funkat, men!
När du spolar av honom så spola aldrig direkt på korset, plus ha täcke på samtidigt, som du får vika bort just där du håller på, jätteviktigt! Tycker jag!

Jo, jag är lite nojig över att klippa nu, han har precis börjat fälla. Men ska jag få honom ren ska jag ju göra antingen eller (klippa eller bada). Och då är frågan om klippa inte är bäst. Samtidigt är jag livrädd att störa sommarpälsen.. =/

Jag badade min häst ute för precis en vecka sedan, och jag bor ännu längre upp i norr än vad du gör! Det kändes mer än bakvänt att stå ute och bada en häst när det ligger en halv meter snö runt omkring, men det var högst nödvändigt och nu var det tack och lov +5 grader i skuggan den dagen och förstås varmare än så i solen där vi stod. Han frös inte alls speciellt mycket, lite grann bara när jag schamponerade in honom men så fort vattnet spolade igen slutade han frysa. Jag hade trott att han skulle frysa betydligt mer än så, men tydligen inte!! Men att bada när det är minus grader tror jag inte att jag skulle våga göra, någon plusgrad kan det väl få vara? Har ni inte någon varm dag där ner också snart då du kan passa på att tvätta av hästen?!

När det kommer en varm dag igen vet nog bara Gud fader, men det påstås att det ska vara kallt två veckor till (eller kallt och kallt, minus 3 - 5 på dagen och minus 8 - 12 på natten). Sen vet jag inte, men snart borde väl våren komma. Vi hade ju jättefina dagar ett tag, men sen tog vintern om *sucka*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka