Sv: Tvätta/bada häst i minusgrader, går det?
Själv tycker jag att det är lite i senaste laget att klippa, men det beror ju på hur hästen sätter päls.
Jag duschade min häst inomhus i typ oktober, han var vanligtvis inte särskilt frusen av sig. Men jäklar vad han skakade då! Lite hade det säkert att göra med att han tyckte att duschen var sådär rolig, men sådär mycket brukar han inte skaka. Tog ingen långsiktig skada av det. :smirk: Tävlade ett par timmar senare, gick fin-fint.
Tycker inte att det är en bra idé att värma upp honom innan han ska duscha. Musklerna drar ihop sig för snabbt och riskerar att ta mycket stryk om du kyler ner dem för fort. Muskler ska kylas långsamt. Det bästa är nog om du ta in honom från hagen, masserar hon i typ 20 minuter eller så så att blodcirkulationen kommer igång, men se till att han inte blir för varm. Man fryser mycket mer om man kommer från värme till kyla. Använd linimentshampo som värmer, det hjälper åtminsone lite. Ha en medhjälpare eller två som hjälper till att shamponera så det går fortare, då går det nog bra. När hästen har torkat ordentligt, se till att röra på den, med ett ridpass eller så, så att den håller igång blodcirkulationen. Då tror jag att han klarar det bra!