Tvätta/bada häst i minusgrader, går det?

Sv: Tvätta/bada häst i minusgrader, går det?

Förstår inte varför du måste bada honom. Jag har fyra hästar som jag gärna skulle bada, en är egentligen kritvit han också, men inte den här årstiden. Men, vad spelar det för roll? De är hästar och gillar att rulla sig, de ger även ett visst skydd för dem. Jag tänker i alla fall vänta till värmen kommer. Tycker inte att det är snällt om det ska stå blöta i kylan, särskilt inte om den fryser så mycket som du säger.

Kan det inte vara så att hästen ska till att fälla? Då brukar det klia. Såvida du inte hittar ohyra i pälsen.... Å andra sidan skulle jag inte göra så stor affär av det. Som någon skrev, kan du motionera ordentlig innan (gärna så hästen svettas lite) är det lugnt att spola av. Att det skulle ta en kvart låter som en lång tid. Att spola av hästen ska inte ta mer än ett par minuter och ungefär lika lång tid att schamponera in om du har förberett dig med en hink. På med ordenligt med täcken, gärna ylle och sedan rör på hästen så torkar den fortare. Mkt hellre träcka än ställa under en lampa. Men som sagt, det är nära tillhands att tro att kliandet beror på förestående fällning.

Prick skrev:
Kan det inte vara så att hästen ska till att fälla? Då brukar det klia. Såvida du inte hittar ohyra i pälsen.... Å andra sidan skulle jag inte göra så stor affär av det. Som någon skrev, kan du motionera ordentlig innan (gärna så hästen svettas lite) är det lugnt att spola av. Att det skulle ta en kvart låter som en lång tid. Att spola av hästen ska inte ta mer än ett par minuter och ungefär lika lång tid att schamponera in om du har förberett dig med en hink. På med ordenligt med täcken, gärna ylle och sedan rör på hästen så torkar den fortare. Mkt hellre träcka än ställa under en lampa. Men som sagt, det är nära tillhands att tro att kliandet beror på förestående fällning.

Ang tidsaspekten se tidigare svar om det. Han har kliat sig sen jul (ingen ohyra) och han har inte börjat fälla än så jag tror inte det beror på det. Sen kommer/kan det naturligtvis förvärra kliandet, men han brukar bli kliig när han är lortig.

Däremot borde han börja fälla när som helst, unghästen har nyss börjat (fast bara enstaka strån än)

Haha, vilket problem det är igentligen, det här att ha skimmel! Du är inte ensam om att ha en vaniljfärgad häst, min är av den där nyansen "pissgula fläckar" ;) :angel: :rofl:
Men som tur är finns det ett varmstall på gården, där dusch finns.. :d
Har dock bara tvättat henne 1 gång nu i vinter, hon har inte tävlat ngt så då är det onödigt att överdriva tvättningen, som på sommaren då;)

Om jag var du skulle jag tvätta två dagar. Första dagen tar man det grövsta skiten, gnugga med händer/borste för att få bort det. Sen in under tex. fleecetäcke med hals och tjockare täcke över för att torka. Nästa dag tar du en noggrannare dusch, då kanske det räcker med en schamponering istället för två? Kan någon hjälpa dig och stå och spola med mjukstr¨åle över hästens rygg medan du schamponerar? Så inte rygg/länd/kors blir direkt iskallt under väntan på att få komma in.
Och nu tar jag till dom orden jag hatar, men jag tror inte han dör av att frysa en kvart egentligen. Bara man tar igen det sen och ser till att han blir varm och torr.

Men nu kom jag att tänka på en grej... Vad gör din häst för att skita ner sig så mycket? Han har jämt täcke på sig? Borde inte vi andra också ha väldigt skitiga hästar då? Fast det inte syns på icke-skimlar? Min häst kliar sig i alla fall inte och hon slänger sig alltid i närmsta lerpöl så fort hon får se en.

Glimfeather skrev:
Men nu kom jag att tänka på en grej... Vad gör din häst för att skita ner sig så mycket? Han har jämt täcke på sig? Borde inte vi andra också ha väldigt skitiga hästar då? Fast det inte syns på icke-skimlar? Min häst kliar sig i alla fall inte och hon slänger sig alltid i närmsta lerpöl så fort hon får se en.

Inte jämt täcke, men jämt när det är kallt. Jag har ju kallstall så samma temp ute som inne. Men när temperaturen tillåter går han otäckad.

Men han rullar, i jord och lera. Och vi har sådan här ökänd upplandslera här, som när den torkar blir till fin fint damm som är helt omöjligt att borsta bort på en oklippt häst. Och mellan sista badningen för säsongen och 'töcke dygnet runt' finns ju en hel massa möjligheter att rulla sig.

I övrigt tror jag inte han är mer skitig än en brun häst, bara det att det som du säger syns tydligare på skimlar. Mitt bruna sto som också var en gris hade ju samma kolsvarta färg p spolvattnet vid första badningen på våren, men hon SÅG ren ut (om man inte stod och kliade henne - då fick man svarta fingrar).

Sen är han 'känsligare' för att vara skitig. Märks tydligt på sommaren (när han rullar i jord bara), han blir kliig och obekväm rätt fort, medan andra skitgrisar som bott här glatt tyckts att det är bara trevligt att vara looortig.

Vet inte om det hänger ihop med hans skavkänslighet kanske? Bara en lös fundering, aldrig grubblat så mkt på det, men om han är skitig och rids t ex och blir svettig så får han jättelätt skav. ren så får han inte lika lätt skav, även om han generellt har lätt att få skav av både det ena och det andra.

Det är en DIVA, det är nog det närmaste svar jag kommer ,)

Mitt skimmel-sto har fått ett virusangrepp (troligtvis, väntar på biopsi-svar) som gör att det kommer ut serum ur huden på henne, över hela kroppen. Jag provade självklart att bada henne direkt detta uppstod, dvs förra helgen. :crazy:
Då var det -2 grader och ingen vind. Jag har endast lösdrift och ingen annan möjlighet än att binda upp för några timmar. Lösdriften består av 3 separata boxar på rad och befolkas av lika många arabdamer.

Således, så var hon tvungen att frysa under själva tvätten, två mycket snabba schamponeringar med varmt vatten och därefter avsköljning med varmt vatten. Så på med ullfiltar upp till öronen, och massor med täcken på kroppen och stort lass med hösilage.
Hästen sluta huttra så fort hon började äta. :)

Hon hade självklart ingen feber och äter och dricker bra.. dvs gott allmäntillstånd trots hennes hudtillstånd. Detta var på veterinärs inrådan också, men jag hade redan bestämt mig för att tvätta innan.

Jag tvättade sedan hästen fläckvis under veckan men tog hela hästen ute igen i lördags vid +2 grader och lite vind. Det gick lika bra det. Hon skakar även vid tvätt på sommaren.

Jag tycker tvätta honom om du vill, han kommer inte bli förkyld. :smirk:
Min fick ingen feber, näsflöde eller dyl. efterföljande dagar heller.

Mvh
Nellan :bump: :banana: :bump:

Ah, bra med någon med arabfryslort som badat ;) (Min är ju det). Hur lång tid var det hon var blöt och skakade tror du?

Tyvärr har det blivit kallt här, snittar på minus fem, så badet får nog vänta till nästa vecka är jag rädd. Funderar på att klippa på torsdag dock (törs snart inte klippa pga fälllningen), så det blir lättare och snabbare att tvätta..

Här är lägre snitt än -5 minus nu, suck. -4 grader idag och det var ca -9 minus i natt (Värmland). Men idag ska hon inte bada :D

Hon började inte skaka förrän jag hade schamponerat i ca 10 minuter, vet ej varför, men jättebra :) . Jag gav ca 2 kg hösilage innan så hon var varm utifrån det. Hon skakade tills jag sköljt och slängde på täcken, men när hon började äta så tvärslutade hon. Jag kände efter ordentligt på halsen, medans jag höll upp hennes huvud. Annars kan ju skakningarna "försvinna" i rörelserna i kroppen när de äter.

Första tvätten skakade hon totalt ca 20 min. Andra gången schamponerade jag bara en gång, så då skakade hon alltså kortare tid,, summa summarum ca 10 min.

Jag väntar nu svar på biopsierna, hoppas det inte är denna virussjukdom pga att den är autoimmun.. :cry:
Nu kommer det i alla fall inte ut något serum längre, nu rinner det bara ner under magen (under huden alltså) dvs i ödem. Jag tyckte det hade minskat igår iaf..

Glömde säga; hon är inte rakad mer än på vissa områden nu, dvs lång torktid.

Mvh
Nellan :bump: :bump:

Spinoff - Vad är det för autoimmun sjukdom ni är rädd för? *nyfiken* Jag fick ju ta bort ett tvåårssto pga autoimmun sjukdom (en specifik sort) och nu plingade det till!

Har han haft täcke så är han väl inte smutsig på ryggen? Jag brukar lägga en yllefilt på ryggen och tvätta ben, svans, man, hals dvs dom ställena som är smustiga. Har gått bra, han har ej blivit sjuk. Blöter du inte rygg och kors så blir han inte så nedkyld.

Men klipp gärna först så torkar han snabbare.

Centaur skrev:
Har han haft täcke så är han väl inte smutsig på ryggen? Jag brukar lägga en yllefilt på ryggen och tvätta ben, svans, man, hals dvs dom ställena som är smustiga. Har gått bra, han har ej blivit sjuk. Blöter du inte rygg och kors så blir han inte så nedkyld.

Men klipp gärna först så torkar han snabbare.

Han gick ju utan täcke i höstas och rullade sig etc, samt att han rätt länge stod naken inne. Men mest är nog att vinterpälsen gjort att det är svårt att rykta ur stöv osv ur pälsen (man filar ju mest uppepå pälsen). Sen gör ju inte täcke hela tiden på vintern, samt att han inte rids svettig (dvs får bort det med svetten) bättre heller?

Men han är ju inte vaniljgul på de områden täcket är, däremot blir man lika kolsvart om man kliar på halsen som om man kliar på länden, så skitig är han ju även om hans er vit ut. Han kliar mest sidorna av kroppen förresten (bägge hästarna har sådana där 'torka av fötterna'mattor av hårt 'konstgräs' i boxen, och han drar hela sidan längs den. (Även när han fått sova naken lite varmare nätter)

Men om inget oförutset händer eller jag blir feg så klipper jag på torsdag. Mest för jag inte vet NÄR det blir badtemperatur, och jag törs inte klippa så himla mycket senare än nu.. Nu känns för sent egentligen, men.. (Det jag menade med om jag inte blir feg).

Ställena utanför täcket är jag inte så orolig över att tvätta, ben och svans gör ju absolut inget och han har ju blivit blöt om halsen i hagen, utan det är precis som dus äger ben och kors jag är rädd för.

Jag läste någonstans om att man kunde ta vanligt grillkol och gno in på kissfläckarna och sedan borsta bort dem :idea: . Gav idén till en stallkompis som har en skimmel som skulle prova den, och hör och häpna att det funkade. Nu har hon grillkol med sig till tävling t o m om hon skulle behöva övernatta. Det blir tydligen en process, hur den funkar vet jag ej men det kanske en kemist kan förklara....;)

Men om inget av alla förslag du fått är bra så gör så här då:
Tag av hästen täckena o låt den gå ut i en hage med snö o rulla sig så har den kliat o tvättat av sig det mesta av smutsen. Har du borstat hästen varje dag så har den inte smuts kvar sen i höstas som du påstår.

Labero skrev:
Men om inget av alla förslag du fått är bra så gör så här då:
Tag av hästen täckena o låt den gå ut i en hage med snö o rulla sig så har den kliat o tvättat av sig det mesta av smutsen. Har du borstat hästen varje dag så har den inte smuts kvar sen i höstas som du påstår.

Han har rullat i snö, han får går utan täcke såfort vädret tillåter, och vi har (även om de bokstavligt talat lyser med sin frånvaro nu) haft en del fina, soliga dagar med plus i solen, och då får de gå utan.

Han är inte borstad varje dag, det har jag heller aldrig påstått. Men iom att han är fullpälsad så även om jag ryktar så blir det mest 'polera uppepå', svårt komma ner i pälsen.

Om smutsen är nu och har krupit in under täcket eller är från i höstas låter jag vara osagt, men man blir svart om fingrarna när man kliar honom (under täcket). Och det svarta är det fina 'damm' som blir när lera etc torkar uppblandat med stöv och naturliga hudavlagringar etc såklart.

Och jag är inte förvånad om det är damm från höstens lera. Om man jmf med sommaren när han rullar i jord så är det fascinerande att trots rykt varannan dag och avsvampning med linishampo och vatten efter varje ridtur så är spolvatten gråsvart/svart när han badas.

Jag längtar tillbaka till den där mer sandiga leran som man kunde borsta bort och få bort allt *drömma*

Men som sagt, varifrån skitigheten kommer känns ganska irrelevant, det intressanta är hur jag ska få bort såpass mycket av den att det känns bättre för hästen. Och första steget mot det är att klippa honom på torsdag.

Djurjouren skrev:
ett snabbtips som man använde förr är att efter dushen ta på T-Sprit, gnugga in i pälsen, det halverar torktiden (har prövat och det stämmer, brukar gör adte om jag har nån EXTREMT långhårig islänning som av nån anledning måste baadas)

T-sprit gör ju att pälsen torkar fortare, MEN det är ju såklart på bekostnad av hästens kroppsvärme!
T-sprit tar effektivt upp värme från sin omgivning eftersom den snabbt vill övergå till gasform. Denna energi som krävs för fasövergången tas ju från värmen/hästen.
Samma princip gäller ju med vatten MEN hastigheten (viljan att över gå i gasform) är mycket mindre där.
Visst, det är sant att hästen torkar fortare, MEN den kommer frysa mycket mer under tiden!!

Djurjouren skrev:
ett snabbtips som man använde förr är att efter dushen ta på T-Sprit, gnugga in i pälsen, det halverar torktiden (har prövat och det stämmer, brukar gör adte om jag har nån EXTREMT långhårig islänning som av nån anledning måste baadas)

Är T-Sprit samma som T-Röd?

:bow:

Dvs. ju fortare hästen torkar, desto kallare blir den.

Precis! Blev mycket förvånad över det inlägget... :crazy:
Sunt förnuft..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka