Tvärtåskoning - erfarenheter?

aprilia

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av tvärtåskoning??

Veterinär har rekommenderat det till pållen som har ringkota BF, så jag vill höra allt ni har o säga om den typen av skoning!

Sv: Tvärtåskoning - erfarenheter?

Någon som har erfarenheter av tvärtåskoning??

Veterinär har rekommenderat det till pållen som har ringkota BF, så jag vill höra allt ni har o säga om den typen av skoning!

Bara kort,, om du nu menar tvärtåskoning så innebär det att överrullningen styrs rakt över den tvärningen som gjorts. Man försöker helt enkelt undvika fri överrullning och åstakomma en styrd överrullning..

nu har jag läst igenom ditt svar några gånger och jag tror jag förstår vad du menar. :p vad jag förstår ska det underlätta överullningen o förhoppningsvis avlasta hans leder.

Jag har haft två skodda med kort tå, alltså betydligt kortare än 'normalskoning', och där då tån i och med detta också blivit lite utseendemässigt mer 'tvär' än normalskoning. Dock inte på den nivå som när man tvärar tån på en fånghäst t ex, så lite svårt veta riktigt vilken 'nivå' du menar.

Hursom, båda mina har fått det för att de helt enkelt trivts bäst med det, och för att hjälpa och/eller avlasta lederna. I båda fallen har det kombinerats med tåkappor, för att tån ska kunna hållas lika kort hela skoperioden igenom.

Men, den som bäst kan bedöma vad som är lämpligt prova för din häst är ju just din veterinär och gärna klinikhovslagare om sån finns. Sen får man prova och 'lyssna på hästen' och låta den ha sista ordet =)

Vid ringkota vill man underlätta hela isättningen och överrullningen för hästen. En "roller motion"-sko ska vara det bästa, fick jag lära mig på min utbildning. Dvs att skon är både tå- och traktriktad.
Det coari menade är att man med tvärtån kan styra överrullningens riktning. På en häst med tårna pekande rakt fram, där överrullningen normalt ligger mitt fram på hoven, blir det rätt.
Har du en häst som normalt rullar över på sidan av mitten (kolla hur skorna är nötta) så styr du hoven att rulla över rakt framåt - vilket kanske inte är helt idealiskt när man tvärtåar för att underlätta för hästen. Det blir liksom en "sned överrullning".
Det är alltså viktigt att hovslagaren kan göra tåriktningen och tvärtån så att den passar hästen om den typen av skoning ska kunna hjälpa hästen.
Traktriktning av skon gör nedsättningen av hoven något "mjukare", vilket också är bra för ringkotehästen. Men lika viktigt där att hovslagaren är noggrann och riktar trakterna så att inre och yttre trakten sätts ner samtidigt.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Amk
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka