Tvärstannar när han ska bajsa

J

Jacky

Hejsan,

Undrar om någon har lite tips hur jag ska lära min häst att inte tvärstanna när han är bajsenödig? I skritt är det inte så farligt (men även då skulle jag vilja att han fortsätter skritta) men i trav tvärstannar han så fort han ska bajsa och min häst bajsar rätt så ofta under en ridpass :D galoperar man då stannar han inte :angel:

Jag försöker driva (inte banka!) så fort jag känner att något är på gång men har tyvärr inte lyckats än. Han gör så i ridhuset och i paddocken i skogen kan han även bajsa medan han rider :)

Jag tror att beteendet har varit accepterad av f.d ägare men jag tycker inte det är särkillt trevligt med dessa tvärnitar:)

Hur har ni löst det (utan våld!)
hälsning Jacky

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvärstannar när han ska bajsa

Han kanske måste stanna, kanske tyckr det är obehagligt att skritta/trava samtidigt som han skiter? Känns som en onödig grej att bråka om, för inte går det många minuter till spillo varje ridpass.

Att han inte behöver stanna i galopp är inte så konstigt, fick förklarat för mig nån gång varför det var lättare för hästen att skita i galopp än i skritt och trav men kommer inte riktigt ihåg.

Det blir liiite jobbigt om hästen börjar stanna på tävling oxå :smirk:

Vadå utan våld, självklart ska man inte ta till våld men hjälper inte kraftiga skänklar så kanske man måste ta å snärta till med spöet, om man verkligen vill att hästen ska gå fram

om du inte tävlar så kanske det inte är så stort problem...

prova själv att kuta omkring och skita på samma gång :devil: :p

Ne men om man gör det kan det bli ett visst problem :smirk: jag har sån tur att mitt sto stannar å skiter på träningar men hon vet när det gäller å har aldrig stannat för att skita på en tävling, då springer hon minsann(lite för mkt för mattes smak ;) )

En intressant jämförelse :devil:

Min häst stannar alltid när han ska bajsa... Fast han gör bara det i skritt i trav/galopp då håller han sig å väntar tills det blir skritt... Mig gör det ingenting men när vissa av kompisarnas hästar gör så blir det en hel del rapp med spö...

eftersom du säjjer att detta beteendet skiljer sej på ridbanan å ute så kan man ju börja undra..

kanske hans förra ägare gjorde halt för att underlätta mockningen av paddocken?

Min pålle stannar nästan alltid när han ska skita. Spelar ingen roll om det är ett hinder på en tävling och han blir nödig. Då stannar han framför hindret : ).

Så man får helt enkelt hoppas att han gör sina behov innan han kommer in på banan : ). Lite pinsamt att få stopp för att hästen ska bajsa ;)

Min medryttarpålla skulle aldrig drömma om att bajsa samtidigt som hon rörde på sig. Oftast så gör hon sina behov på stallgången det sista hon gör innan vi går ut :smirk: . Behövs det sedan ute så håller hon sig tills det blir skritt (som tur är, nog inte skoj med tvärstopp i full fart). Jag ser ingen anledning att bråka om det eftersom jag själv inte vill gå och skita (som någon sa). Sedan är det väl bara att hålla tummarna för att hon inte blir nödig inne på dressyrbanan... :angel:

Mitt "gissningstips"... Kanske ska du prova med att vara hård i alla gångarter utom skritt? Så att han förstår att han ska hålla sig om han nu inte vill röra på sig samtidigt som han gör sina behov, och att det är ok att göra det när ni skrittar (plågsamt att hålla sig tre-fyra timmar på en långritt...). Sedan får man som sagt hålla tummarna för att det inte blir under den ökade skritten... :eek:

chrysler skrev:
Vadå utan våld, självklart ska man inte ta till våld men hjälper inte kraftiga skänklar så kanske man måste ta å snärta till med spöet, om man verkligen vill att hästen ska gå fram

Ja skrev så eftersom någon sa till mig att jag skulle använda spöt rätt rejält när han gör så...men eftersom jag är emot det var det det jag tänkte på när jag skrev så.
:smirk:
mvh Jacky

Lord Owen skrev:
prova själv att kuta omkring och skita på samma gång :devil: :p

haha nej det har du rätt i!:) Kanske jag inte ska bry mig om det....min tränare tycker att han inte får stanna och vill att jag använder spöet....lite gör jag men det hjälper inte och jag vill inte använda spöet ännu mer bara för att han är nödig....är man nödig då är man ju nödig :D och han all rätt till att bajsa om det behövs....det är bara att de hästarna jag känner till och ägare jag har pratat med har aldrig en häst som stannar....det var därför jag undrade om man kunde göra något emot det.

mvh Jacky

BrokenSilence skrev:
eftersom du säjjer att detta beteendet skiljer sej på ridbanan å ute så kan man ju börja undra..

kanske hans förra ägare gjorde halt för att underlätta mockningen av paddocken?

Ja kanske att h*n gjorde....jag vet inte:) Eller kanske hästen tycker det är skönt att stanna lite medan det blir jobbigare för honom ;) och kanske han tycker att uteridning är mera skoj och därför inte vill sakta av medan vi srpinger rund:)

mvh Jacky

Domigo skrev:
men när vissa av kompisarnas hästar gör så blir det en hel del rapp med spö...

Presis det rådet fick jag att jag skulle göra och det vill jag inte! För jag tycker att han får vara bajsenödig och han får gärna bajsa men helst utan att tvärnita :)

mvh Jacky

Hur mår din häst annars då?
Är din häst hård i magen? Eller öm i ryggen? Det kan säkert påveka.

Han kanske måste stanna för att bajsa...
Min isis måste stanna för att höja ryggen och bajsa...
Han har alltid gjort så..

Rikkan skrev:
Hur mår din häst annars då?
Är din häst hård i magen? Eller öm i ryggen? Det kan säkert påveka.

Nej han är inte hård i magen och inte heller öm i ryggen:) Kanske jag får nöja mig med att han helt enkelt VILL stanna och bajsa:) Något som matte får acceptera :smirk:

mvh Jacky

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 655
Senast: Jeronimo
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 080
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar