Tvärnitar på grässplättar

sasaja

Trådstartare
Jag har en medryttar häst han är en islandshäst på antingen 9 eller 19 år. Orkar inte förklara..
Men problemet med han är att när man ska rida på en grässplätt så ska han alltid stanna för att äta grässet, man kan trava lugnt och sen helt plötsligt tvärnita och det slutar oftats med att jag flyger av. Samma i galoppen.
Jag blir så förbannad på honom. Sen tar man upp tyglarna för att rida samt korta upp de, då drar han ner huvudet igen och man får då jätte långa tyglar igen, sen kan man stå där i typ 5 min innan man kan små trava. Men det brukar upprepa sig hela tiden!
Idag red jag han på en grässplätt, kan fick av mig 2 gånger. Jag piskar till han med spöt, för att han får inte baar tvärnita.
Andra gången piskade jag till han minst 2 gånger, och det är inte världens hårdaste heller när jag piskar. Men frågan är nu.
Borde jag piska han alls? Jag ska ju inte sitta upp och klappa och säga duktigt?
Och hur ska jag få han att sluta.
Har en till medryttar häst som är varmblod. Han är inte alls sån.

Först och främst tycker jag att du ska prata med ägaren, berätta vad du har för problem och be om tips. Om ägaren inte kan/vill hjälpa dig tycker jag att du ska testa med en grästygel på hästen. Det är en rem som man fäster mellan träns och sadel som hindrar hästen från att dra ner huvudet. Googla så hittar du.

Angående att piska så får man ju isf lägga till spöet precis i det ögonblick hästen börjar stanna. Att piska efter att den stannat/man ramlat av är nog rätt meningslöst.

Ett annat alternativ är såklart att du slutar rida islandshästen, det ska ju vara kul att rida! :)

Han har väl lärt sig ett effektivt sätt att få matpaus. Be ägaren visa hur hon gör - för jag antar att ponnyn inte gör så även när ägaren rider?

Du kan inte piska till den i efterhand.

Du menar väl inte att du piskar hästen i efterhand :confused: För det kan du inte göra. Det lär sig inte hästen något på. Det ska alltid vara trevligt för hästen att vara med sin människa. Om du piskar hästen efter att du har ramlat av så kommer hästen snart inte vilja vara med dig längre. Det finns ju ett mellanting mellan att piska till hästen och att berömma den. Om du ramlar av så finns det ingen anledning att varken berömma eller straffa hästen. Om du ska lägga till spöt så gör du det precis när du känner att han börjar sakta av om det inte räcker med skänkeln då. Hästen har helt enkelt lärt sig att han kan ta en matpaus precis när han vill och enda sättet att komma runt det är att träna hästen att lyssna på dig bättre och att du lär dig tolka hästens signaler bättre så att du kan lägga till skänkeln exakt när han tänker sakta av. Be ägaren om hjälp att visa hur hen gör om hästen skulle göra så när hen sitter på. Kan du få träna för tränare tror du? Det tror jag hade varit bra.

Kanske är det så att hästen är väldigt lättfödd och själv anser att han får för lite foder och då tar de gärna alla chanser att få sig en extra tugga gräs. Undvik att rida på gräs tills du har bättre kontroll på hästen. En grästygel kan vara en hjälp om du måste rida på gräset men både du och hästen behöver bli mer lyhörda för varandra för att hästen ska sluta äta när du rider.

Det ända du kan uppnå med att piska hästen efter du åkt av är att det kan bli svårare att få tag på hästen efter då åkt av.

Mitt tips är grästygel, den stör inte hästen så länge hästen inte kör ner huvudet.

Har du hästen aktiv och framför skänklen så kommer den inte dra ner huvudet. Kan garantera att det inte är "helt plötsligt" utan ngt man kan både se och känna flera meter innan hästen väl dyker ner.
Ta hjälp av ngn som kan se när du rider och förutse hästens gräs dykningar åt dig.
Det är en trådsmal övergång från att vara framför och bakom skänklen, svårt att känna när man inte är van men syns tydligare från marken.

Du ska känna att hästen går aktivt med ett mjukt stöd i tygeln, du ska känna det som att hästen är framför dig och går i uppförsbacke.
En häst kan galloperar det snabbaste den kan utan att vara framför skänklen, så det är inte farten utan arbetet som spelar in.

Kan nog inte köpa en grässtygel. Skulle det funka om man håller honom sysselsatt? Med te,x volter, sidvärdsrörelser mm?

Vad säger ägaren när du tar upp det här problemet med hen? Jag hade inte velat att min medryttare pillade med en massa "tillrättavisningar", hjälptyglar eller liknande utan att jag var medveten om att den hade något problem öht. Hade medryttaren dessutom piskat hästen efter att denne åkt hade jag blivit väldigt missnöjd för att säga det minsta, det lär hästen ingenting utom att människor=obehag. Är man medryttare tar man alltid alltid alla frågor med ägare först innan man ber om råd på ett forum, det är ju inte din häst och de flesta hästägare vill nog veta om problem och kunna hjälpa medryttaren själv utan inblandning från forummedlemmar.

Se till att hästen är mätt när du rider ut. Sen får man se till att den aldrig får äta gräs med ryttare på ryggen nånsin, de lär sig snabbt.

Låter som en oupfostrad häst som inte är ordentligt inriden. Om den dessutom rids av en mindre erfaren ryttare så blir det inte bra för varken häst eller ryttare. Islandshästar är inte så lätta att rida som man kanske tror. Starka och självständiga som gärna bestämmer själva om ryttaren inte är tillräckligt duktig.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 733
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar