Sv: Tvärning och takt i skolorna?
Första två-tre kurserna jag var på med min dam, gick vi överlagd förböjda i halsen, vare sig det var AR-kurs eller "vanlig dressyr"-kurs och det var inget som eftersträvades i något av fallen.
MEN, skillnaden mellan de olika kurserna för mig blev att i "vanliga dressyren" sades ingenting om tempot utan där rullade vi på i ganska mkt övertempo men knappt någon sidförflyttning alls i skolor, som då kallades för tanke öppna och tanke sluta, eller skänkelvikningar, hellre brassa på lite på diagonaler och så fort jag rätade ut damen enligt order, jag skulle helst rida henne utåtställd för att komma åt ytterbog på voltspår eller raka spår, sprang hon med sänkt rygg och huvudet i vädret.
Men på AR-kurserna, skulle jag minska tempot, med lagom tvärning och försiktigt räta ut henne för ytterhjälperna på långsidorna och voltspår, rida henne så rakriktat som möjligt men ibland även rida utåtställd, för att lura över henne på ytterhjälperna.
AR-vägen var faktiskt den vägen som var enklast för mg att äntligen, efter 18 års känpande till häst komma ett steg närmare i att få ordning på min koordination mellan hjälperna. Nu använder jag mig av detta tankesätt även på "vanliga dressyr"-kurserna och det finns även insturktörer som vidareutbildat sig mer inom "klassiskt tänk", vilket underlättar min och många andras ridning.
Jag tycker att det är konstigt att man som fotfolk, inte kan få ut de svar man önskar på en kurs. Det har jag och andra aldrig varit med om. Jag har lurat med många "icke-AR"-människor och de har blivit väldigt bra mottagna och fått i stort sett hela dagen på sig, att få pedagogiska svar på sina frågor.
De svaren saknar jag däremot ibland på "vanliga dressyr"-lektioner.
OT
Jag kommer låsa, alternativt radera denna tråd OMGÅENDE om den som alla andra såna här trådar spårar ur, pga enögdhet.
Med vänliga hälsningar
IngelaH
moderator
och med foten i alla hästlägren