Tvärning och takt i skolorna?

Polly_Mulle

Trådstartare
Finns det något syfte med att träna skolor i trav, kraftig tvärning och kraftigt nöjda i halsen om hästen tappar takten helt? Och OM det finns det, vad vinner man på det?

Har sett elev för akademisk instruktör göra det men fick ingen bra förklaring på varför. I min värld hade det vart ett enkelt val att räta ut, hitta takten och bjudningen och sedan påbörja en ny skola med mindre böjning och tvärning, vill gärna förstå syftet.

Sv: Tvärning och takt i skolorna?

Vill oxå höra:angel:

Jag tror att jag vet varför, men det andra syftet med skolorna kan aldrig bli uppfyllt då:p

De kanske gjorde så gott de kunde...? Ibland blir det ju inte riktigt som man vill :o

Intressant fråga, vill också höra om det finns några idéer runt detta.

Jag har lärt mig att kvalité är viktigare än kvantitet, att inte gör mer än vad hästen har styrka till. Sätter vinkeln i skolan utefter vad hästen klarar av att utföra korrekt och allt efter som den får mer styrka har jag ökat vinkeln.

Första två-tre kurserna jag var på med min dam, gick vi överlagd förböjda i halsen, vare sig det var AR-kurs eller "vanlig dressyr"-kurs och det var inget som eftersträvades i något av fallen.

MEN, skillnaden mellan de olika kurserna för mig blev att i "vanliga dressyren" sades ingenting om tempot utan där rullade vi på i ganska mkt övertempo men knappt någon sidförflyttning alls i skolor, som då kallades för tanke öppna och tanke sluta, eller skänkelvikningar, hellre brassa på lite på diagonaler och så fort jag rätade ut damen enligt order, jag skulle helst rida henne utåtställd för att komma åt ytterbog på voltspår eller raka spår, sprang hon med sänkt rygg och huvudet i vädret.

Men på AR-kurserna, skulle jag minska tempot, med lagom tvärning och försiktigt räta ut henne för ytterhjälperna på långsidorna och voltspår, rida henne så rakriktat som möjligt men ibland även rida utåtställd, för att lura över henne på ytterhjälperna.

AR-vägen var faktiskt den vägen som var enklast för mg att äntligen, efter 18 års känpande till häst komma ett steg närmare i att få ordning på min koordination mellan hjälperna. Nu använder jag mig av detta tankesätt även på "vanliga dressyr"-kurserna och det finns även insturktörer som vidareutbildat sig mer inom "klassiskt tänk", vilket underlättar min och många andras ridning.

Jag tycker att det är konstigt att man som fotfolk, inte kan få ut de svar man önskar på en kurs. Det har jag och andra aldrig varit med om. Jag har lurat med många "icke-AR"-människor och de har blivit väldigt bra mottagna och fått i stort sett hela dagen på sig, att få pedagogiska svar på sina frågor.

De svaren saknar jag däremot ibland på "vanliga dressyr"-lektioner.

OT

Jag kommer låsa, alternativt radera denna tråd OMGÅENDE om den som alla andra såna här trådar spårar ur, pga enögdhet.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
och med foten i alla hästlägren

Senast ändrad:

Intressant fråga, vill också höra om det finns några idéer runt detta.

Jag har lärt mig att kvalité är viktigare än kvantitet, att inte gör mer än vad hästen har styrka till. Sätter vinkeln i skolan utefter vad hästen klarar av att utföra korrekt och allt efter som den får mer styrka har jag ökat vinkeln.

Detta har jag också fått lära mig, både inom AR och "vanliga dressyren". :bow:

Finns det något syfte med att träna skolor i trav, kraftig tvärning och kraftigt nöjda i halsen om hästen tappar takten helt? Och OM det finns det, vad vinner man på det?

Har sett elev för akademisk instruktör göra det men fick ingen bra förklaring på varför. I min värld hade det vart ett enkelt val att räta ut, hitta takten och bjudningen och sedan påbörja en ny skola med mindre böjning och tvärning, vill gärna förstå syftet.

Men sa instruktören att eleven SKULLE rida så:confused: Eller var det helt enkelt att eleven inte fick till det?

Ryttaren ifråga red INTE hästen varken så tvära skolor eller överböjd tidigare men efter att ha vart på en intensivträningsperiod hso tränare så rids hästen numera så.
Ryttaren ifråga har alltså gått från att rida hästen normalt böjd med betydligt mindre tvärning och jämnare trav till att böja och tvära extremt mkt i sämre trav. H*n är instruerad av tränaren att rida så. Vad jag inte kan förstå är varför? Vad vinner man på det?

Så tänker jag med. Om hästen tappar traven har jag tagit i för mkt, då rätar man ut, hittar traven och försöker igen, med mindre tvärning. Vill gärna förstå vad man vinner på att rida skolorna utan en ren trav?

Nej jag bara tänker att ibland tror man ju att man rider som tränaren sa men det gör man inte:o Hade hellre hört tränaren förklara, menar jag.

Den kraftiga förböjningen kanske är till för att dölja att det hästen egentligen åstadkommer är den ack så förbjudna och tabubelagda skänkelvikningen. Det är ju det det blir när man försöker rida skolor med tvärning utan att ha böjning i hästen.

Tyvärr är det nog lätt att tro att det ska se ut på det sättet. Såna förböjda skolor förekommer ju även i läromedel om akademisk ridkonst, som exempel på hur det ska se ut.

Det jag har fått lära mig av stormästaren himself är dock att det är graden av böjning som avgör hur mycket tvärning det blir i skolorna. Man börjar med att rida hästen böjd på två spår, alltså "böjd rakt fram". När man klarar det så plockar man in bogen eller baken, och får så småningom skolor på tre, och slutligen fyra, spår genom att böjningen ökar.

Men bordfe inte tränaren i så fall p¨åpeka att det är för mkt och inte bara svamla om att hämta bakben när det ser ut som om hästen snart kommer lägga fällben på sig själv?

Du lär nog få gå till källan själv där tror jag...

I min värld stavas sådant inkompetens

skolorna ä rtill för tat stärka o me ddet underlätta för hästen,inte svassa runt i otakt förböjd i halsen på stångbett...

Så dina funderingar är helt adekvata...tyvärr...

I mina öron låter det som ryttaren missuppfattat sin instruktör alternativt inte klarar av att rida som instruktören ville och kanske tror att det är detta som eftersträvas.

Då är jag inte helt dum i huvudet med andra ord, för det är ungefär vad jag har fått höra senaste veckan att jag är. Jag ska inte ha åsikter eller kommentera... Jag hoppas på att det söäpper av sig själv eller när hästen får spänningar för kust nu rider jag nästan helst sjäkv, inget kul att idiotförklaras för att man inte tycker att det ser bra ut...

gör då ett experiment:

Ta dne AR tränad ehästen o fortsätt träna den så,under den instruktören kan tilläggas.
Sedan tar du den klassiskt ridna hästen o tränar den så(du har ju för all del även ett syskon till AR hästen som du kan ta) och så ser ni vad som händre i maj.

Det hrä är ju ett superduperexperiment eftersom hästarna är så lika varandra,ni rider så lika varandra o instruktören vill inet f nervsammanbrott:)

I övrigt-rid du på o kommentera inte,bäst så.

Jo, att det kan bli ett intressant expriment håller jag med om! Vi får väl se vad som händer, jag är i alla fall mtcket nöjd med den klassiskt ridna hästen som stretchar sig själv i trav utan att tappa ryggen så fort jag släpper på tygeln. Har fått köpa längre tyglar - igen, undrar hur lång hals han tänker försöka stretcha fram?

Fast en sak är skillnad mellan den akademiskt ridna hästen och dennes syskon. Syskonet måste daltas med när man rider och skulle man sitta och fippla med ett stångbett på den henne skulle hon nog parkera ryttaren på andra sidan paddockstaketet...

I mina öron låter det som ryttaren missuppfattat sin instruktör alternativt inte klarar av att rida som instruktören ville och kanske tror att det är detta som eftersträvas.

Ja så tänkte jag också - men man vet ju aldrig:confused:

Jag kan bara säga att jag tror mig veta vem denne instruktör är och jag har sett den där ridningen hos denne tidigare och hört svamlet om hämta bakben... Ryttaren har nog inte missuppfattat instruktören tyvärr måste jag tillägga...
Jag håller helt och hållet med, det är INTE bra att rida hästen på det sättet!!:devil:

Liknande trådar

Träning Efterlyser förklaring och lästips så att jag kan hitta en ridstil som passar mig och min travare! Vi är ganska gröna på ridning båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 724
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
S
Utrustning Vet att det finns flera trådar med ämnet pessoasele, men valde endå att starta en ny. läste "debatten" angående pessoaselen i en...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 010
Senast: Picazzo
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen