S
seejii
Sv: Tvåring ponny på ridlektion
Vidrigt att folk profiterar på det sättet... Man blir verkligen ledsen...
Vidrigt att folk profiterar på det sättet... Man blir verkligen ledsen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
_liinn_ skrev:heej allihop! det är alldelse för en tvååring att bli riden så tidigt! ente äns en gammal häst ska bli riden i en hage! å ente på "små" volter! det slitter på benen, specielt om den e ung! kommer fördärva ryggen! " inte för att ja rider bara rakt fram, men många små små voler e jätte farligt!" stakkars lilllla häst! hoppas nån sajjer till dem! kan du ente gör dt?
Ämelie skrev:Kom åp en till sak, jag tror inte att ridskolehästar får börja gå lektion förrän 5års ålder, den regeln finns på våran ridskola iaf...
jea78 skrev:en kompis har berättat för mej den här storryn, hennes arbetskamrat som har gjort följande.
köper en 2 årig ponny Shettland/island i sommras, skickar den på inridning, får hem den låter en 12?? åring rida på den 5 dagar i veckan, i hagen, där hon rider en massa volter hoppar m.m nu ska 12 åringen få ta med sig ponnyn på lektion på ridskolan.
Jag kan inte så mycket om unghästar på ridsidan, men detta tycker jag låter väldigt tufft.
Mysaan skrev:Varför kan man inte rida i en hage??? När jag hade ponnysar red jag i den ena hagen när jag red dressyr eller hoppa eftersom jag inte hade paddock. Min ena häst vart inriden i den hagen och där reds volter osv på honom. Kan säga att han senare såldes till en ridskola och fick trotjänaravlivning i höstas 26 år gammal.
Sedan är många och små en definitionsfråga. Många för någon kanske är 35 volter på 1 timme. Medans många för en annan kanske bara är 10 volter på 1 timme.
Små volter för någon kanske är 2-3 meters volter medans andra tycker att 5 meters volter är små.
Piraja skrev:Nja, inget jag skulle göra förståss...i den ålder räcker det med inkörning och markjobb även för en ponny. Men visst, det kanske går bra...kan fullblod springa löp vid 2 liksom vissa inom travet så kanske den ponnyn blir urstark för uppgiften...men min åsikt är att det är för tidigt.
Åska skrev:Hon tänker säkert på att underlaget kan variera mellan hagar. Det är ju inte alla som har jämna fina hagar att rida som du säkert hade.
Sen (nu kommer min personliga åsikt) så är jag allergisk mot att rida gröna unghästar på volt. Volterna kan man komma till när hästen har framåtbjudning och kan bära sig något sånär. Sen är definitivt en 5 metersvolt liten. Det är många "vuxna" hästar som har svårt att bära sig på en 10m volt..
Mysaan skrev:Fast du håll med om att en 5 meters volt på en shettis inte är lika liten som på ett stort halvblod.