Tvåring ponny på ridlektion

Sv: Tvåring ponny på ridlektion

Vidrigt att folk profiterar på det sättet... Man blir verkligen ledsen... :cry:

Som barn red jag på en ridskola där detta var mer regel än undantag.
Där reds hästarna in som tvååringar och gick lektion efter några veckor.
Jag hoppades att det var svunna tider men det sker tydligen även idag.
Trist!

Men jag kan glädja med en solskenshistoria! :bump:
Jag träffade en av dessa hästar flera år senare. Då var hon 12 år och mådde prima (trots att jag vet att hon reds in för tidigt och gick lektion redan som 2:åring)

Kom åp en till sak, jag tror inte att ridskolehästar får börja gå lektion förrän 5års ålder, den regeln finns på våran ridskola iaf...

I gammla kavallerireglementet var det förbjudet att tävla hästar under sju års ålder, eftersom dom inte var mogna för det.

Det finns ingen som helst anledning att överhuvudtaget sätta sig på en två-åring.
Tillväxtzoner etc sluter sig inte på en häst förrän vid 2,5 - 3 års ålder, så att rida in en häst som är yngre än så borde vara kriminellt tycker jag.

Att låta pengahunger och dåligt tålamod gå ut över hästens bästa är skamligt.

Vet vilken ponny du menar, tävlade fortfarande på "min" ponnytid (-94-98) & den var då typ 25 år gammal...
Konstigt att hon höll så bra trots den tidiga starten...
Hade visst gått rätt vilt till i dens ungdom hörde jag... dom hoppade traktorskopor & tvåmanstält & allt vad det nu var med henne...
Tror t o m jag har läst om det i nån artikel i nån ridsporttidning för ett antal år sedan...

Förr var det i det militära förbjudet att tävla hästar under sju års ålder, eftersom dom inte var mogna för det.

Benens tillväxtzoner på en häst sluter sig inte förrän vid 2,5 - 3 års ålder.
Så innan detta skett tycker inte jag att man överhuvudtaget ska sätta sig på hästen.

Det är skamligt när pengahunger och bristande tålamod går ut över hästens bästa.

*lånar knapp*

En islandshäst rids ju in sent, en shettis är liten, har för mig att även dessa växer sakta.

tycker otroligt synd om denna lilla häst, förstår inte att man rider in hästar vid den åldern. Är det någon gång dom skall få gå och bara vara så är det ju i den åldern.. :(

_liinn_ skrev:
heej allihop! det är alldelse för en tvååring att bli riden så tidigt! ente äns en gammal häst ska bli riden i en hage! å ente på "små" volter! det slitter på benen, specielt om den e ung! kommer fördärva ryggen! " inte för att ja rider bara rakt fram, men många små små voler e jätte farligt!" :cry: stakkars lilllla häst! hoppas nån sajjer till dem! kan du ente gör dt? :confused:

Varför kan man inte rida i en hage??? När jag hade ponnysar red jag i den ena hagen när jag red dressyr eller hoppa eftersom jag inte hade paddock. Min ena häst vart inriden i den hagen och där reds volter osv på honom. Kan säga att han senare såldes till en ridskola och fick trotjänaravlivning i höstas 26 år gammal.

Sedan är många och små en definitionsfråga. Många för någon kanske är 35 volter på 1 timme. Medans många för en annan kanske bara är 10 volter på 1 timme.

Små volter för någon kanske är 2-3 meters volter medans andra tycker att 5 meters volter är små.

Du tänker nog på Islänningar, inte Shetland. Islänningar rids in vanligtvis vid 4 till 5 års ålder. Shettisar växer mycket snabbt den första tiden, i jämförelse med andra raser. Men det är naturligtvis fel att sätta en tvvååring i lektionsarbete.

Ämelie skrev:
Kom åp en till sak, jag tror inte att ridskolehästar får börja gå lektion förrän 5års ålder, den regeln finns på våran ridskola iaf...

Så går det INTE till på ridskolan här. Hästar köps in i 3-4-års åldern och folk lever i tron att de kan lära barnen att rida.
Som tur är så blir de oftast inte kvar så länge.

//Sanna

jea78 skrev:
en kompis har berättat för mej den här storryn, hennes arbetskamrat som har gjort följande.

köper en 2 årig ponny Shettland/island i sommras, skickar den på inridning, får hem den låter en 12?? åring rida på den 5 dagar i veckan, i hagen, där hon rider en massa volter hoppar m.m nu ska 12 åringen få ta med sig ponnyn på lektion på ridskolan.

Jag kan inte så mycket om unghästar på ridsidan, men detta tycker jag låter väldigt tufft.

Tja, är hennes tanke att rida sönder hästen så är det ju ett alldeles utmärkt sätt..

Mysaan skrev:
Varför kan man inte rida i en hage??? När jag hade ponnysar red jag i den ena hagen när jag red dressyr eller hoppa eftersom jag inte hade paddock. Min ena häst vart inriden i den hagen och där reds volter osv på honom. Kan säga att han senare såldes till en ridskola och fick trotjänaravlivning i höstas 26 år gammal.

Sedan är många och små en definitionsfråga. Många för någon kanske är 35 volter på 1 timme. Medans många för en annan kanske bara är 10 volter på 1 timme.

Små volter för någon kanske är 2-3 meters volter medans andra tycker att 5 meters volter är små.

Hon tänker säkert på att underlaget kan variera mellan hagar. Det är ju inte alla som har jämna fina hagar att rida som du säkert hade.

Sen (nu kommer min personliga åsikt) så är jag allergisk mot att rida gröna unghästar på volt. Volterna kan man komma till när hästen har framåtbjudning och kan bära sig något sånär. Sen är definitivt en 5 metersvolt liten. Det är många "vuxna" hästar som har svårt att bära sig på en 10m volt..

De flesta av hästens tillväxtzoner förbenas vid ett års ålder. Vid 3,5-4 års ålder är alla zoner förbenade. Och det är mycket viktigt att hästen får motion under denna tid för att kunna anpassa sig till ett friskt liv som rid eller kör häst. Hästar som blir stående i hagen tills de är "vuxna" har sämre chans till ett långt liv.

Sen 3 års testerna infördes är det mer regel än undantag att dom sadlar och rider sina 2 åringar i aplril-maj tills sommarbetet.
Sen börjar dom igen i augusti och då rids det först någon månad i paddock och i ridhus...
För instruktör...

Och i oktober börjar den uppsuttna hoppningen i paddock och ridhus...

Har häststackarn tur så för den gå någon gång i skogen och några timmar var dag i en liten hage...
Den kan ju skada sej...

Och jaa jag vet allt detta då jag under några år jobbade på ett ställe som tog emot 2-2.5 åringar för inridning och träning inför 3 årstesterna...
Om det var inte populärt när det kom en 2.5 åring som inte var sutten på ialla gångarter...
Den var ju inte lika foglig som dom som man börjat med tidigare..

Och nästan alla dessa unghästar var mellan 165 cm och 175 cm....

Visst skördade dessa hästar stora framgångar i 3 års testerna....men sen då....:(

Men ingen av oss här accepterar ju det. Som jag förstått så tycker man att man kan sitta på dem och vänja dem vid ryttare nu på hösten, men inget annat. Om ngn skulle komma här på buke och säga som du säger att det går till, skulle det nog bli ramaskri!

Det låter inte speciellt sunt...
Som många har sagt är både shettisar och isisar sent uttvecklade och bör därför inte ridas in så tidigt...

Att det var helt uppåt väggarna att behandla hästar på detta vis gjorde att jag slutade där....

Speciellt som det är ca 13 år sedan samma människa skällde ut mej för att jag började sitta på min då 3 åriga ponny under påskhelgen..
Ponnyn är född 4 februari....

Piraja skrev:
Nja, inget jag skulle göra förståss...i den ålder räcker det med inkörning och markjobb även för en ponny. Men visst, det kanske går bra...kan fullblod springa löp vid 2 liksom vissa inom travet så kanske den ponnyn blir urstark för uppgiften...men min åsikt är att det är för tidigt. :cool:

OJ! inte alls bra för en häst/ponny. Inte ens en häst borde ridas/annvändas till aådant som 2 åring, men vissa undantag för (galopp/trav hästar) en ponny växer juh långt mkt längre in i åldern en vad en stor häst gör. Speciellt islandshästar dom växer och mognar senare en anndra raser. En ponny ska man vänta att sitta/rida först efter 3 års ålder. Skadar inget att vänta ett tag yterligare!! Det finns så mkt annat att göra med sin ponny, en att rida och kanske förstöra den för livet!
:crazy: :crazy:

Åska skrev:
Hon tänker säkert på att underlaget kan variera mellan hagar. Det är ju inte alla som har jämna fina hagar att rida som du säkert hade.

Sen (nu kommer min personliga åsikt) så är jag allergisk mot att rida gröna unghästar på volt. Volterna kan man komma till när hästen har framåtbjudning och kan bära sig något sånär. Sen är definitivt en 5 metersvolt liten. Det är många "vuxna" hästar som har svårt att bära sig på en 10m volt..

Jo jag hade jämna fina hagar att rida i. Nu tycker jag givetvis att det är helt förkastligt att rida en sådan ung häst och dessutom på volt.

Fast du håll med om att en 5 meters volt på en shettis inte är lika liten som på ett stort halvblod. :)

Mysaan skrev:
Fast du håll med om att en 5 meters volt på en shettis inte är lika liten som på ett stort halvblod. :)

Jo, det är ju faktiskt sant *vadå Åska fast i halvblodsvärlden*

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 731
Senast: Sunshine
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 154
Senast: annathegreatest
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnar rätt men annars får någon flytta den. Jag har en bekant (vill inte riktigt kalla henne vän vi umgås i...
Svar
18
· Visningar
2 511
Senast: Mysaan
·
Träning Måste rådfråga er på Bukefalos. Jag har fastnat för en liten ohanterad 3,5-åring som är insutten men inte inriden. Jag hade tänkt att ta...
Svar
14
· Visningar
1 447
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama