tvåhandsfattning på stång

alazzi

Trådstartare
Tycker att jag ofta ser att folk ständigt rider på tvåhandsfattning med stång. Undrar varför man inte försöker träna enhandsfattning i första hand och bara tar till två händer när det behövs? Jag har precis börjat träna på stång nu och jag använder bara två händer vid behov, fixar ställningen framförallt när nosen pekar iväg åt fel håll. Men jag försöker verkligen att bara ta två händer när det behövs, försöker rida enhändigt så mycket som möjligt.

Om man inte vill tävla så spelar det kanske ingen roll, men om man ständigt rider på två händer på stången så undrar jag varför man inte rider på tränsbettet istället. Då kan man ju ställa och ha mer kontakt om man behöver det.

Vore intressant med lite synpunkter och debatt ;) Jag tycker att många börjar med stång väldigt tidigt bara för att det ser mer westernaktigt ut, det är den förklaringen som stallkompisar har gett mig till att de rider tvåhändigt på stång. En del säjer att deras häst trivs bättre på stång och det skälet förstår jag, men då bör man väl åtminstone sträva efter att rida enhändigt?

Senast ändrad:
Sv: tvåhandsfattning på stång

Svaret är helt enkelt att det är svårare att rida på en hand, men visst ska man rida på en hand på stång.

Jag håller med dig, ganska ofta folk rider med två händer på stång. Jag har precis börjat rida min häst på stången så jag kan erkänna att jag fuskar endel, men försöker rida ungefär halva passet på en hand.

Anledningen till att jag gör det är att vi fortfarande inte är "stabila" på en hand och vill få igenom ridningen ordentligt.

Men som sagt var, började precis rida med stången, har tränat snart två år på vanlilgt bett. Tycker att grunderna ska sitta innan man sätter i stången.

Och som dina kompisar säger att deras hästar gillar stång bättre, kanske är en idé att testa ett rakt bett utan skänklar? :)

Halloj
Jag håller till vis del med om detta som ni alla skrivit.

Jag själv utbildar reining/ cowhorse hästar mm och att rida på två händer på stång beror ju lite på var i utbl HÄSTEN är inte ryttaren, detta är min åsikt dock.
Jag rider ex till 80% alla hästar oavsett bett i munnen på en hand både med hacamore, split reins o romal tygel.

en del i att rida på en hand innebär att man låter hästen vara och litar på dennes förmåga att göra sitt jobb o förståelse för andra signaler, skänklar, neck reining, vikter m.m

Två hands fattning är för mej den del av utbl när man lär dom följa sin nos, bodycontrole el helt enkel korregering.

Jag följer lite dom gamla trad med snaffel ( vanligt bett) på 2-3 åringar därefter behov ett lättare korrectur bett med skänklar 3-20 åringar, sedan hacamoren ( bettlöst)4-5 åringar, tworein ( mindre hacamore, bosalito) med stång o sist bridel ( stång bett).

Men man måste ju vara öppen o ändra sin träning efter hästens behov o inte stirra sig blind på att hästar över 6 år måste ha stång på tvl banan.

Ex vår hingst 12 år tränas MYCKE på tränsbett o korrektion bett, t.o.m på framridning, innan start sätter vi på hans bridel o in på banan bär det.

Blev mkt detta men hoppas på en rolig disk med många andra för detta är oekligen en intressant del av western.
/ Madde

Jag rider min häst på correction bett och skämmigt mycket på två händer. Anledningen är att vi håller på med mycket gymnastiska övningar och krångligt galopparbete just nu och det är omöjligt att göra på en hand. Däremot är jag noggrann med att checka av att neck reiningen och enhandsfattningen fungerar varje ridpass så att det inte blir någe krux med det.
Jag skulle lika gärna kunna göra det på tränsbett och gör även det ibland. Men av ren och skär lathet och bekvämlighet väljer jag hellre correction bettet. Men hästen funkar bra på det så varför käbbla?

Fast detta är ju bara tillfälligt såklart. Nu består större delen av ridpassen av gymnastikträning på två händer och bara avcheckning och finlir på en hand. Målet är givetvis att det ska vara tvärtom :)

Rätta mig om jag har fel?!? :)

(är själv väldigt glad i att sitta och mestadels rida på 1 hand och bara "njuta" och inte kräva speciellt mkt av hästen) ;)

Men vitsen med att rida på två händer med stång är väl just att gymnastisera och gå igenom/lära hästen nya saker, kräva lite mer alltså... för att sedan göra enklare saker som hästen redan kan på 1 hand.

Rätta mig om jag har fel?!? :)

(är själv väldigt glad i att sitta och mestadels rida på 1 hand och bara "njuta" och inte kräva speciellt mkt av hästen) ;)

Men vitsen med att rida på två händer med stång är väl just att gymnastisera och gå igenom/lära hästen nya saker, kräva lite mer alltså... för att sedan göra enklare saker som hästen redan kan på 1 hand.

ja men precis :)

Ja, och bara för att man plockar in ett stångbett i munnen så är det ju inte automatiskt så att hästen förstår vad du menar på en hand om du hittills ridit på tränsbett på två händer. Hästen måste utbildas till att förstå vad du menar. Även en äldre häst som lärt sig på vad du menar på en hand kan behöva fräscha upp minnet emellanåt.

Ja exakt...ibland blir det väldigt stereotypiskt att bara för man har en western sadel o ett stång bett så rider man western...fel, fel, fel. Alla dicipl som finns är lika unika och svåra att bemästra och lära sig oavsett om de e reining, pleasure, W.riding, hoppning, dress, gallop, trav, gymkana mm mm.

Att vara lyhörd på SIG själv och SIN häst är det som gör en till en mästare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 869
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?