Tvådelat tränsbett VS tredelat tränsbett

Sv: Tvådelat tränsbett VS tredelat tränsbett

Jag tycker det är helt ovidkommande vad jag föredrar: det är hästen som bestämmer vilket bett.

Har haft hästar som hatar tredelat och blir helt oridbara. Fullblodet accepterar tredelat men går bättre på tvådelat. Halvblodsklunsen går bra på tvådelat och jag har ännu inte sett någon anledning att byta till tredelat (varför kladda med något som fungerar).

Det finns på Hööks. :)
Jag har själv ett 3delat med tungfrihet, det är koppar i mittendelen, och sweet iron på sidodelarna, köpt det på Gekås.

Jag tycker det är helt ovidkommande vad jag föredrar: det är hästen som bestämmer vilket bett.

Håller fullständigt med dig! Hästens mun, vana, utbildningsgrad etc, etc hjälper mig att välja bett. Jag kan bli helt vansinnig på människor som tvunget ska ha in det ena skrotet efter det andra i hästens mun bara för att det ska vara så. Har sett måna ryttare som provat det ena bettet efter det andra, betslat upp till pelham, kimblewick osv med hänvisning till att hästen är stark, kastar med huvudet eller liknande. Oftast handlar det om en häst som inte rids tillräckligt bra, men ryttaren tror att kunskapen sitter i bettet.
Jag använder ibland tvådelat och ibland tredelat, men det beror helt på vilken häst det handlar om och hur den ser ut i munnen. Jag skulle aldrig använda ett bett på en häst bara för att någon annan säger att det fungerar bra på dennes häst - man måste prova själv vilket som passar bäst på just "sin" häst.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31