Tvådelat bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 691
Sv: Tvådelat bett

Hoppas det fungerar bra! Kom på en annan sak med. Du kan ju testa att sänka ner bettet lite i munnen 1-2 hål.. för att se om det blir skillnad när bettet ligger an lite längre ner.

okej. men det blir ju nästan då att det siter för långt ner

ja det kan bli för långt ner, men att höja upp borde bli obekvämt även om det redan sitter för långt ner. Men om det fortfarande ligger mot mungipan när du hissar ner så är det okej, men däremot ska det inte hänga så lågt att det tappar kontakten helt med mungipan..

ja det kan bli för långt ner, men att höja upp borde bli obekvämt även om det redan sitter för långt ner. Men om det fortfarande ligger mot mungipan när du hissar ner så är det okej, men däremot ska det inte hänga så lågt att det tappar kontakten helt med mungipan..

Ska testa det.. men nu har jag gjort så att jag har ridt på det raka gummibette. och det är mky bättre.. men har märkt att hon när man ska sitta upp, men även när man ställer in henne och håller på med sadel och on har fort tränset på sig, så kan hon liksom stå och gapa och hålla på att "rör" på huvudet... vet inte om hon försöker lägga tungan över betet lr att han försöker komma unadan

Har du ridit på det raka bettet som vanligt eller testat några av förslagen?
Ja, du får se om du kan se ifall det är tungan, men om hon är lugn med tungan när du rider är det väl bara en rastlöshetsgrej ungerför som att bita i grimskaftet eller hugga i luften. Tror jag!

Har du ridit på det raka bettet som vanligt eller testat några av förslagen?
Ja, du får se om du kan se ifall det är tungan, men om hon är lugn med tungan när du rider är det väl bara en rastlöshetsgrej ungerför som att bita i grimskaftet eller hugga i luften. Tror jag!

jag har bara testat det gummibettet då jag red igår ut och sen så red en släkting henne idag och jag en annan, ville inte testa då någon annan sitter på nämligen men ska testa imån...

Jag var med min häst på Helsingborgs djursjukhus för ett tag sedan och kollade tänderna på min häst. Veterinären varnade då för tvådelade bett. Hon hade sett en tysk undersökning där de röntgat hästar i munnen. På röntgen syntes det tydligt att de tvådelade betten trycks upp i gommen.

Jag var med min häst på Helsingborgs djursjukhus för ett tag sedan och kollade tänderna på min häst. Veterinären varnade då för tvådelade bett. Hon hade sett en tysk undersökning där de röntgat hästar i munnen. På röntgen syntes det tydligt att de tvådelade betten trycks upp i gommen.

okej... Men då borde det ju vara något konstigt med dom... men det kanske är från häst till häst... dom är ju inte identiska i munnarna, vissa kanske har en munn som ett tvådelat passar i och vissa inte

Jag måste bara berätta!

Jag är också i bett-bytar-tagen. Anledningen är att min häst är lite fladdrig och ojämn eller vad man ska säga i munnen.

Har nu provat väldigt många bett, och tredelat (som alla, även jag tycker verkar va så bra) fungerar verkligen INTE. Det blir raka motsatsen. I dag provade jag en sista gång och hon la till och med ut tungan vilket hon aldrig annar gör. Hon var märkbart irreterad.

det som jag forskat och provat mej fram till är ett tvådelat smalt med fasta ringar. De små fasta ringarna gör att det inte går att röra lika mycket på bettet. Och varför hon gillar det två delade kan jag inte svara på. Det verkar nästan som att de två hörn som blir på tredelade bett går emot sidorna av hennes gom eller något.

Men jag har iaf hittat ett bett hon stormtrivs på! Lycka till!

Hur har det gått?

Jag har faktiskt inte testat (skäms) men ska göra det. antagligen imån... MEn vf jag inte har testat är dels för jag är osäker på hur hårt jag ska spänna remmen osv :crazy: vill ju direkt inte göra fel...
Men sen så tycker jag att hon fungerar bra på det raka gummi bettet.. men ska även sen testa hackamoret...

Men kan du inte förklara hur jag ska sätta remen ?

Och varför hon gillar det två delade kan jag inte svara på. Det verkar nästan som att de två hörn som blir på tredelade bett går emot sidorna av hennes gom eller något.

Men jag har iaf hittat ett bett hon stormtrivs på! Lycka till!

Vad det gäller det här kan det mycket väl vara så. Dom "knutarna" ligger ju dumt i hästens mun och just här har ju Sprenger och myler tänkt till på hur hästens mun egentligen ser ut!
Vad roligt att det fungerar nu! Man blir så glad då!! :)

blev en dublett

Senast ändrad av en moderator:

svårt att förklara.. man okej.. tänk dig att du ska trä in ett skärp i dina jeans. men dubörjar på höger höft och trär framåt, ända till vänster höft. där avslutat du och bara spänner ihop ändarna fast på framsidan. Då har du alltså bältet dubbelt på magen och inget på ryggen.. Är du med då? Och sen tänker du dig det likadant fast igenom bettringarna och på ovansidan av nosen. Sen hur hårt. Mest så att dett gör skillnad men inte hårt. Och du kan ju prova dig fram, du kan inte skada hästen på något sätt...
Lycka till!

svårt att förklara.. man okej.. tänk dig att du ska trä in ett skärp i dina jeans. men dubörjar på höger höft och trär framåt, ända till vänster höft. där avslutat du och bara spänner ihop ändarna fast på framsidan. Då har du alltså bältet dubbelt på magen och inget på ryggen.. Är du med då? Och sen tänker du dig det likadant fast igenom bettringarna och på ovansidan av nosen. Sen hur hårt. Mest så att dett gör skillnad men inte hårt. Och du kan ju prova dig fram, du kan inte skada hästen på något sätt...
Lycka till!

tack. ska testa det idag.. ska rida dressyr i paddocken nämligen... men går det på gummibett oxå det raka?

menkan du inte sätta in bild ?

Jag har ingen bild... det är bara att testa, om du är osäker så fråga till. funkar på gummibett!

Jag har ingen bild... det är bara att testa, om du är osäker så fråga till. funkar på gummibett!

Jag älskar dig!!!! haha:love:

Det fungerar de super och hon tog ett staddigt stöd på tygeln och jobbade super hela tiden...

red barbacka så galoppen fick vänta ... men skritten och traven gick hon skit bra i och jobbade utan något plötligt släppande av stödet... sen så tror jag hon trivde oxå...

hade en sporr rem nu idag, men ska hitta mig svarta snok rem och sätta dit i stället... så får hon ha det så ett tag...

jag hade de tredelade bettet...

Men nu har jag två frågor:

1: får man tävla så i dressyren ?

2: hur länge ska jag ha den nu då?

Jag älskar dig!!!! haha:love:

Det fungerar de super och hon tog ett staddigt stöd på tygeln och jobbade super hela tiden...

red barbacka så galoppen fick vänta ... men skritten och traven gick hon skit bra i och jobbade utan något plötligt släppande av stödet... sen så tror jag hon trivde oxå...

hade en sporr rem nu idag, men ska hitta mig svarta snok rem och sätta dit i stället... så får hon ha det så ett tag...

jag hade de tredelade bettet...

Men nu har jag två frågor:

1: får man tävla så i dressyren ?

2: hur länge ska jag ha den nu då?

UNDERBART!
Kul att man kan vara till hjälp! Vad det gäller tävlandet är jag mycket tveksam, tror inte att du får det för det står någat i stel med att all övrig utrustning är förbjuden.. Jag tror att sporr rem är mjukare än snok rem..
Hur länge, jag tycker du ska känna dig fram, Ha det på en vecka och sen vanligt 1 dag och sen 5 dagar med rem osv 2 dagar utan och gradvis försöka rida som vanligt. Då är rådet att rida med aachen nosgrimma för att snokremmen där stöttar bettet lite så blir det kanske lite mindre ostadigt i hennes mun.

UNDERBART!
Kul att man kan vara till hjälp! Vad det gäller tävlandet är jag mycket tveksam, tror inte att du får det för det står någat i stel med att all övrig utrustning är förbjuden.. Jag tror att sporr rem är mjukare än snok rem..
Hur länge, jag tycker du ska känna dig fram, Ha det på en vecka och sen vanligt 1 dag och sen 5 dagar med rem osv 2 dagar utan och gradvis försöka rida som vanligt. Då är rådet att rida med aachen nosgrimma för att snokremmen där stöttar bettet lite så blir det kanske lite mindre ostadigt i hennes mun.

hade det när jag tränade dressyr igår ( torsdag) och tränar tyckte det var ok. men tyckte att antingen sätta en remontgrimma lr anock på henne så, gapandet slutar...

kan man ha både oc?

Tvådelat är väl okej, men varför tjockt? Det är snällare mot hästen med ett smalare bett!

Tvådelat är väl okej, men varför tjockt? Det är snällare mot hästen med ett smalare bett!

okej.. nä men jag ska köpa ett normalt tjock på GBG horse show mässan...

sen så blir det mera ridning på hackamoret i hoppningen..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka