Tvådelat bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 691
Sv: Tvådelat bett

I många fall är det över reklamerat men jag tror att det för känsliga små munnar är bra.

Sen My Beauty, varför inte testa rakt bett, i metall. Det har jag tyckt varit rätt trevligt att rida på, speciellt med remont grimma. Få man fråga vad "problemet" är. Varför byta bett?

Men ger det en annan känsla än dom rak betten som är gummibekläda?

För det har jag redan ett rakt gummi...

Lyssna på tandläkaren och inte på någon tränare som tror han/hon kan allt!! Min tandläkare säger att man inte ska ha tjocka bett fördet är obehagligt för vilken häst som helst. Har alltid trott att mina tre trivts med sina tvådelade, tills tandläkaren bad mig byta till tredlade och smalare bett. Nu känner jag mig som om jag var djurplågare förut, har typ tre nya hästar!!

Hon tror sig inte kunna allt, men hon bara tipsade mig om det iom att hon vet vad felet är och då sa hon att jag kunde testa det...

Fast man ska väl inte bara lyssna på tandläkaren heller... Dina hästar kanske trivs på tredelat, andra på tvådelat...

tack för tipset. men jag vill ha ett bra bett som har rättvinklar osv som ett sprenger bett... kollade på ett som kostade 800

Ja, sprenger betten är ju avsevärt bättre. Kolla även in pessoa magic. De är konstruerade så att de inte kan vinkla sej åt oönskade håll o.s.v.

nej det tror jag inte det ska göra, det är svårt tycker jag att hitta smala med gummi. Men det som är bra då är att vissa hästar kan tycka att det är äckligt när metall slår mot tänderna.
Okej.. hur är hästen i handen och har den något uttalat munproblem?

Senast ändrad av en moderator:

jo, tränaren säger det, men varför då undrade jag. är det för att tränaren tycker att hästen inte går stadigt på det nuvarande eller bara för att tränaren själv gillar 2 delade..??

nu så jag svaret på frågan.. men okej, inte framme till bettet. Hur tjockt är det du har nu? Är det gummi eller nylon? metall inuti? Varför trivs honom inte på tredelat, vilken känsla får du där? har det varit med rund mittendel eller platt? vilket har hon varit bäst på av allt du provat? lite ovanligt, är det ett bra bett du har så känns det som att det vore lösningen.
Annars kan jag tänka mig ett plastigt 2 eller 3 delat som är väldigt lätt och "försvinner" lite i munnen, inte för tjockt kanske uten mer att det inte ska kännas så mycket - lätt och bekvämt i hennes mun.

Ja, sprenger betten är ju avsevärt bättre. Kolla även in pessoa magic. De är konstruerade så att de inte kan vinkla sej åt oönskade håll o.s.v.

jag har kollat på dom oxå.. och antingen ett pessoa magic lr ett sprenger blir det

nej det tror jag inte det ska göra, det är svårt tycker jag att hitta smala med gummi. Men det som är bra då är att vissa hästar kan tycka att det är äckligt när metall slår mot tänderna.
Okej.. hur är hästen i handen och har den något uttalat munproblem?

hästen är känslig i munnen sen så har honm inte haft något tandproblem som jag vet om...

jo, tränaren säger det, men varför då undrade jag. är det för att tränaren tycker att hästen inte går stadigt på det nuvarande eller bara för att tränaren själv gillar 2 delade..??

det är inte för hon inte gillar tredelade utan att hästen går inte stadigt för nuvarnde...

nu så jag svaret på frågan.. men okej, inte framme till bettet. Hur tjockt är det du har nu? Är det gummi eller nylon? metall inuti? Varför trivs honom inte på tredelat, vilken känsla får du där? har det varit med rund mittendel eller platt? vilket har hon varit bäst på av allt du provat? lite ovanligt, är det ett bra bett du har så känns det som att det vore lösningen.
Annars kan jag tänka mig ett plastigt 2 eller 3 delat som är väldigt lätt och "försvinner" lite i munnen, inte för tjockt kanske uten mer att det inte ska kännas så mycket - lätt och bekvämt i hennes mun.

jag har ett normalt tjock 3 delat... det är ett vanligt mettal (ett vanligt silver bett)
jag tycker inte att hon vill ta stödet på bettet och, sen är det det en ovalmitten del på det 3 delande bettet.

jag brukar växla mellan 4 bett, ett rakt gummipessoa, 3 delat, ett rakt gummivbett, och ett hackamore...

Kanske är det något i munnen som gör att hon inte vill ta stöd, går hon bra på hackamoore? Pesspa är enligt mig inte så bra, för det hissar mest upp bettet mot tänderna. Det jag har gjort någon gång äar att betsla som vanligt med det raka betet, eller 3 delade. Sen sätter du en sporr rem över nosryggen igenom bettringarna och spänner, så att det lyfts lite och så att bettet lättar från hästens laner, mest för att göra det stilla och bekvämt. Det ska inte sitta hårt, men ändå så att det lyfter upp lite.. Det berömda LAGOM.. hehe.. Testa gärna, kostar inget och du kanske får någor ut av det!

Kanske är det något i munnen som gör att hon inte vill ta stöd, går hon bra på hackamoore? Pesspa är enligt mig inte så bra, för det hissar mest upp bettet mot tänderna. Det jag har gjort någon gång äar att betsla som vanligt med det raka betet, eller 3 delade. Sen sätter du en sporr rem över nosryggen igenom bettringarna och spänner, så att det lyfts lite och så att bettet lättar från hästens laner, mest för att göra det stilla och bekvämt. Det ska inte sitta hårt, men ändå så att det lyfter upp lite.. Det berömda LAGOM.. hehe.. Testa gärna, kostar inget och du kanske får någor ut av det!

jag gillar heller inte pessoat så mkt... utan har det bara om man är många ute och rider...

hur menar du med en sporr rem? vad är det?

asså hackamoret håller jag på att vänja mej vid att rida med,, föredrar att ha det ute.. hon går rikitgt trevligt ibland på det och iblanmd inte....

Mina erfarenheter av tjocka bett är inte så bra, vet få hästar som trivts med det, men om tränaren vill ha det för att få tyngden och att det ska ligga stadigt så kanske ett eggbett skulle passa? Bra på hästar med lite orolig mun, och dom är hyfsat smala, men som sagt med lite tyngd i.
Lycka till!

hehe, en sporr rem är en sån du har till sporrarna för att dom ska sitta kvar. Har du inga sporrar och därmed ingen rem går det bra med någon annan variant, gärna platt band, rem och inte snöre. en snokrem kan oxå funka. alltså till den nedre tunnare remmen på en aachen nosgrimma. Om du tänker dig hästen framför dig färdigbetslad. Så tar du en rem och från vänster sida trär den utifrån och in i ringen, vidare över nosryggen och in i ringen inifrån och ut på andra sidan och sen fäster du ihop ändarna mitt över nosryggen.

Som jag ser det så är det inte tjockleken i bettet som är hemligheten utan mer att få något som ligger skönt i munnen, så det gäller nog att hitta något som är lagom långt och jag tror nog på 3 delat och ev kolla munnen..

Ja, Hackamoore är ju lite annorlunda och rida på , man vänjer sig, det kan säkert vara bra att växla med.

hehe, en sporr rem är en sån du har till sporrarna för att dom ska sitta kvar. Har du inga sporrar och därmed ingen rem går det bra med någon annan variant, gärna platt band, rem och inte snöre. en snokrem kan oxå funka. alltså till den nedre tunnare remmen på en aachen nosgrimma. Om du tänker dig hästen framför dig färdigbetslad. Så tar du en rem och från vänster sida trär den utifrån och in i ringen, vidare över nosryggen och in i ringen inifrån och ut på andra sidan och sen fäster du ihop ändarna mitt över nosryggen.

Som jag ser det så är det inte tjockleken i bettet som är hemligheten utan mer att få något som ligger skönt i munnen, så det gäller nog att hitta något som är lagom långt och jag tror nog på 3 delat och ev kolla munnen..

Ja, Hackamoore är ju lite annorlunda och rida på , man vänjer sig, det kan säkert vara bra att växla med.

okej... asså jag vet vad en snokcrem osv är... men detta var nytt... men hur hårt ska man spänna? kan man ha nosrem som tex achen på ändå?
har en snockrem över så kan ta den...

Du ska sätta den medelhårt, betet får ju heller inte bli tryckt upp i övre delen av munnen. Så någonstans mellan, mitt i munne ska det vara. Jag vet inte om du kanske få göra nya hål i remmen, snokremmen kan vara lång, kan inte säga riktigt..Ja, du kan ha aachen oxå, det ska inte vara något problem. Remmen till bettet sätter du på allra sist.

Du ska sätta den medelhårt, betet får ju heller inte bli tryckt upp i övre delen av munnen. Så någonstans mellan, mitt i munne ska det vara. Jag vet inte om du kanske få göra nya hål i remmen, snokremmen kan vara lång, kan inte säga riktigt..Ja, du kan ha aachen oxå, det ska inte vara något problem. Remmen till bettet sätter du på allra sist.
men det ska jag testa

Hoppas det fungerar bra! Kom på en annan sak med. Du kan ju testa att sänka ner bettet lite i munnen 1-2 hål.. för att se om det blir skillnad när bettet ligger an lite längre ner.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka