Tvååring i stall

Harbor

Trådstartare
Måste få fråga en sak, som jag inte vet själv. En bekant familj i vårt stall har just avlivat sin häst förra veckan. Nu har de en ny häst på kommande om någon månad. Det är en tvååring som de själva ska rida in och fostra så att säga. I mitt huvud började varningsklockor ringa. Är det rekommenderat/ vanligt att man stallar upp en tvååring som inte ännu rids, i ett stall, på box med halva dagens utevistelse ( i enskild hage)?För sånt stall har vi.
Brukar inte den ålders unghäst ännu gå i flock, typ ute hela dagarna? Kanske dum fråga, men jag vet inte hur man brukar göra. Borde ju inte blanda mig i hur andra gör, men de vet ju inte att jag frågar här.....

Det beror ju mycket på ras. Inom "min" ras är en tvååring en bebis, och de går ofta på lösdrift med andra unghästar. Men t.ex. galoppörer och travare räknas väl som halvvuxna i den åldern.

Men för en ridhäst så låter det lite tidigt, kan jag tycka. Då är det väl oftast hösten som 2½-åring de påbörjar inridningen så smått?

När min häst var två stod hon i ett helt "normalt" stall, det vill säga box om nätterna men mycket utevistelse, cirka 6-19 på vintern, gick in något senare sen vår-tidig höst och ute dygnet runt sommartid. Det hade absolut inte fungerat för min att ha henne ute dygnet runt, vi provade lösdrift och hon hatade det, hon vill in om kvällarna och i de bästa av världar hade både hon och jag mått bäst av box på nätterna även sommartid. Hon reds inte in förrän på våren när hon fyllde tre, men för det var hon ju inte helt förvildad innan dess utan togs in, ryktades, promenerades och på hösten som tvååring började vi nosa lite på longering/tömkörning.

Har man möjlighet och har en häst som det fungerar för så är väl kanske lösdrift och unghästflock positivt för unghästar, men det passar inte alla, och de flesta jag känner som har haft unghäst har stått i "normala" stall. Hur ser utetiderna ut i ert stall, vad innebär det att vara ute "halva dagar"? Går det inte att ha hästarna ute lite längre om det är så att de går in tidigt på eftermiddagen?

Nu är jag ingen expert på unghästar men i vårt stall står en 2åring. På dagarna går hon tillsammans med andra hästar och på kvällen kommer hon in i boxen. Mitt sunda förnuft säger mig att detta är nyttigt för lilla tjejen, varje morgon täcke och grimma på leds till hagen, och på eftermiddagen tas hon in blir borstad och har just börjat träna att ha träns på sig.
Hade jag haft en unghäst hade jag nog också velat ha den inne från ca 2år och börjat träna på promenader, täcken, träns osov. Men som sagt jag är ingen expert på unghästar....

Jag hade föredragit lösdrift eller liknande utevistelse. Unga hästar behöver röra sig och umgås i grupp för att utvecklas fysiskt och mentalt. Och när själva inridningsfasen kommer är det ganska bekvämt om de inte samlar på sig för mkt energi.
Däremot ska de givetvis hanteras utifrån sin ålder, men även utehästar kan man ta in och hantera dagligen och vänja vid utrustning. Så det är inte anledning nog, för mig, att ha på stall.

Däremot är det inte alla som har valmöjligheter, kanske är detta det enda alternativ ägarna har. Jag personligen hade dock inte skaffat en så ung häst om jag inte kunna ha den enligt ovanstående.

Jag tänker som @stjarnfrugt . Om de absolut vill ha sin nya häst på samma stallplats som den gamla så borde de kanske inte köpa en så ung häst, men det är ju deras beslut. Ivårt stall finns 42 boxplatser och ca hälften rasthagar. Eftersom alla är privathästar så är nästan alla i egna hagar, bredvid varann. Hälften förmiddag och hälften eftermiddag. Några enstaka hästar rastas tillsammans.

Hade kunnat ha en tvååring uppstallad om det var mkt utevistelse. Alla 2 åringar i "vårt" stall går ut tidigt och kommer in senare än dem andra hästarna som är rid/tävlingshästar och har alltid sällskap utav varandra. Att låta en häst stå inne så mycket tycker inte jag är hälsosamt alls, oavsett om det är en vuxen eller ung häst. Men vi alla tycker olika :-)

Jag tänker som @stjarnfrugt . Om de absolut vill ha sin nya häst på samma stallplats som den gamla så borde de kanske inte köpa en så ung häst, men det är ju deras beslut. Ivårt stall finns 42 boxplatser och ca hälften rasthagar. Eftersom alla är privathästar så är nästan alla i egna hagar, bredvid varann. Hälften förmiddag och hälften eftermiddag. Några enstaka hästar rastas tillsammans.

Nä så hade jag inte haft en tvååring. Förmodligen inte en vuxen häst heller om den inte motioneras flera timmar om dagen, hästar ska inte leva sitt liv ensam i en box och bara rastas av lite tycker jag. Lär ju inte bli mer än typ 4 timmar utevistelse med det upplägget :/ 20 timmar I box. Sen hjälper det kanske inte att ha den ute mer om det bara finns rastrutor, men den bör ju i alla fall gå med en annan häst.

Vi hade en tvååring uppstallad på kollektiv. Ledde den in och ut till 90% själv eftersom vi inte ville att stallkompisarna skulle drabbas om den var lite fladdrig art leda. Gick ute i en liten flock dagtid i en hyfsat stor hage. Verkade trivas helt okej, även om det hade varit bättre med lösdrift/ ute mer/ fler unghästar. Idag har vi minst 10-11 timmar ute i grupp vintertid och mer när vädret är fint vår/ höst.

Jag tycker inte att det är onormalt att ha en tvååring installad.
Däremot tycker jag förstås att det är tidigt att börja inridning - men hantering är det ju normalt att göra.
Jag har en nybliven tvååring som visserligen går på lösdrift men där tömkörning och inkörning ska påbörjas. Förhoppningen är att sätta framför vagn i sommar.

Tvååringar behöver flockliv och mycket utevistelse! De är inte färdiga i kroppen, de är inte färdiga mentalt, att hindra dem från att leva flockliv tror jag är att be om problem längre fram. (Du skriver enskild hage, så därför antar jag att den inte ska gå ihop med andra hästar.)
Stora beteshagar, en flock med likasinnade, komma in i stallet antingen nattetid eller några timmar dagtid för egen ättid, pyssel och hantering är vad jag försöker erbjuda mina tvååringar.

Jag tycker generellt att hästar ska gå i flock, de mår bäst av att ha tryggheten i en flock. Unghästar ska definitivt gå med andra hästar för att bli fostrade och lära sig prata hästspråk. De ska också ha mycket utevistelse, helst i kuperad terräng så att de lär sig att lyfta på fötterna och bygger upp sin kropp på egen hand.

Jag har en åring på stall nattetid. Den går ute 12 - 16 h per dygn i stor hage och med lekkompis, och står på stall resten av dygnet. Eller står och står, de sovs myyycket. Har möjlighet till lösdrift med men har tills vidare av flera anledningar varav en är för hästens skull, valt att ha installat på natten.

Däremot skulle jag aldrig ha ute bara 8-16 eller liknande, för mig känns som mindre än 12 h ute i vettig hage och med vettig kompis inte okej.

Men ser inga problem generellt med en tvååring uppstallad på natten. De flesta av dem tar det bättre än en äldre, de små ska äta, sova och leka - och att kunna äta och sova ostört och i egen takt och rytm är ofta välkommet särskilt i växtperioder.

Jag gör som Alexandra_W med de unghästar jag haft.

Jag tror det är mer naturligt att ha en åldersblandad mindre flock för unghästar än t.ex större flockar med hästar i samma ålder.
Sedan kan jag också tycka att trygghet i ätandet och lång utevistelse är mycket viktigt. Har kallblod som ju inte kan gå på fri tillgång och då är timmarna i box med sovande och ätande av mycket mat, nödvändigt för de unga som kanske inte får i sig allt ute.

Bete vid ett och två år, eventuellt ett tredje om individen är ok med det (viktmässigt).

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar