Två stilar på samma häst?

C

Curly

Kanske en dum fråga:

Kan man rida två olika stilar på samma häst? Alltså "vanlig" klassisk ridstil med vanlig sadel och western?

klart man kan, enda är att du måste se till å hålla isär hjälperna ordentligt så inte hästen misstolkar dom..
red en häst förut som var inriden i både western å dressyr. funkade fin fint. men ska man satsa på något specifikt så råder jag å inte "mixa" grenar..

Jag har under de senaste åren tränat min reining häst för en B-tränare/domare i dressyr. Vi tränar på medelsvår nivå.

Min westerntränare "skäller" ibland på mig att jag rider hästen med lite väl mycket schwung :cool:

:bow: :rofl: :D :banana:
Skönt att se att det finns ekipage som kan och vågar visa att westernhästar visst rids i dressyrarbete!!! (Många som tror att de inte görs det!)

Till trådskaparen;
Klart att det går! Bara man är tydlig, konsekvent och själv har koll på vad man gör! :D

Min häst tränas i western, dressyr, lite distans och nåt språng över ett litet hinder ibland. Har även haft planer på att köra in henne!

Det går alldeles utmärkt att "kombinera stilar" på en o samma häst.
Min förra häst var ett varmblod som gick på travet tills hon var 8 år o sedan skolade jag om henne o tävlade i både fälttävlan o western (dock väldigt lätta klasser men ändå :))

Har själv också tävlat mina hästar (quarter, bruksnordis) i både western (SM), dressyr, hoppning o terräng (C-tävling) med placeringar. Inga problem!!! Med rätt tränare så funkar det ;)

Nja.. jag håller inte med er, faktiskt. Sorry...

Detta motiverar jag med att hästens form är så olika i de båda stilarna samt att sadel och då ridsättet gör att hästens balanspunkt ändras, då man skiftar mellen de olika stilarna.
Så om man respekterar sin häst, så väljer man ett ridsätt, för att hästen ska må bäst.
Mvh Sofia

kan ma väl!!
ja bådde hoppa roch rider vester med min fjordis!!!

Jag har stor respekt för min häst och skulle aldrig träna eller tävla henne på ett sätt som hon inte tycker om eller mår dåligt av :)

Min häst vann arabSM i reining 2003 och vår målsättning i år är arabSM i dressyr, som går i MSVB:4.

Jag tror nog hästarna mår bäst av att få göra lite av varje..inte bara nöta western eller klassiskt dressyr eller hoppning.
Jag vet faktiskt en tjej som tävlade sin quarter på rätt hög nivå i western med bra placeringar sommartid, sen vinterid så sadlade hon hom till hoppning o dressyr och tävlade i det. Tror nog som någon sa att bara man är tydlig och håller i sär det man pysslar med själv är det inte problems...

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
628
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
360
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt