Två små frågor

P

Polkagris

Undrar över två uttryck man ofta hör, men jag har aldrig fått helt klart för mig exakt vad som menas.
Vad menar man när man säger att en häst är hinderklok?
Vad menar man med att en häst är ärlig på hinder?
Dumma frågor kanske, men frågar man inget får man inget veta! :)

Sv: Två små frågor

att en häst e hinderklok menas att den allt som oftas inte e i bommarna när den hoppar och om den kommer fel hopparden oftast uppsig lite för att klara hindret hästen e själv bra på att bedöma när den skall hoppa av och var, man själv som ryttare behöver inte sitta och ratta hästen lika mycket på en sån häst.

att den e ärlig på hinder menas att den bjuder inte först och sen bara tvärnitar framför hindret utan har en ärlig bjudning, det är sällan en sådan häst stannar om det inte är ett läskigt hinder eller så, på en sån häst känner man långt innan vad den kommer att gö på vissa hästar (som min egen) så känner man inget utan kan ha bjudning fram till hindret men bara tvärnita.

hoppas du förstår lite mer av mina förklaringar och det kommer säker fler som vill läga till och ta bort saker jag har skrivit men det är ju olika uppfattningar man har.

PS det finns inga dumma frågor bara dumma svar DS

Håller med bokslukaren om när hästen är "ärlig på hinder" men jag tkr även att en hinderklok häst stannar om man kommer totalt fel istället för att "kraschhoppahindret" (om det inte går så fort att den inte hinner stanna, men det är nog oftast inte hästens fel då) En hinderklok häst ska även kunna "förstå avstånd själv" på så sät att om man tex hoppar 2 hinder med ett relaterat avstånd och så blir det trångt hoppar man det igen ska hästen veta att det blir trångt och bromsa upp sig själv. Det här behöver ju inte stämma in på alla hinderkloka hästar kanske, men det är lite så jag ser det.

Senast ändrad:

En hinderklok häst backar av själv och vill helst inte riva men jag är lite tveksam till om jag tycker att en hinderklok häst hellre stannar. En häst som är väldigt rädd om sig stannar ju hellre när den kommer fel men en sådan häst kan ju även vara lite feg av sig.

En häst skall kunna klara av att komma fel och ändå klara språnget fast det beror ju också på hurdan kapacitet hästen har.

Du kanske inte syftade på mitt inlägg alls, men jag vill ändå förklara vad jag menade med att den skulle stanna om den kom total fel. Då menar inte jag om den kommer lite nära eller lite stort. Utan jag har sett hästar som är så på och tänker inte alls utan bara hoppar hur som helst. Den kan ju annars bromsa upp sig så den kommer mer rätt.

Men om tex hindret är för högt för hästen och ryttare rider allmänt dåligt och ohjälpande mot hindret då kan man inte klandra hästen. (Inte för att jag nånsin klandrar min häst) för att den stannar. Inte enligt mej, jag har inte hoppat alla hästar i världen, men dom flesta jag har hoppat har aldrig stannat för att "jävlas"

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat