Två saker

peace

Trådstartare
Ja nu behöver jag er hjälp igen:)..Första är,jag har nyss flyttat från Skåne till Rättvik ju.Nu den 18-20 måste jag åka ner och hämta hit mitt "hem".Tänkte att det skulle vara skönt att slippa ha med hunden och undrar om ni kan tipsa om ett bra hundpensionat här i Rättvik?.....Andra grejen jag behöver få råd med är min hund. När det kommer folk så blir han så uppjagad,och har ett beteende som skrämmer folk.Om dom t.ex klappar honom och sen reser sig upp så ska han liksom smånafsa efter dom.Ännu värre är det när folk ska gå,då blir han oxå pipig,ska liksom valla ihop folket och nafsa dom i benen.Jag tror inte han hade bitit hårt,men jag vet inte för jag har aldrig bara låtit honom vara.Han är ganska lydig normalt sett,men vid dessa tillfälle,lyssna han inte ett smack på mig:mad:..Har ni några tips hur jag ska få bort dom här dumheterna?För mig blir det ångest när jag vet att det ska komma folk,inget kul alls att ha det så här:crazy:

Sv: Två saker

Tipsa om hundpensionat kan jag inte.

På något sätt bör du nog ha en plats som du kan skicka hunden till både när du får besök och när de ska gå eller röra på sig.

Prova med att han t ex får en tuggis som han bara får tugga på sin plats. Det ska vara positiv träning och inte med tvång. Mycket beröm när han gör som han ska. Börja när ni är hemma själva. Prova sen med en eller ett par kompisar som vet vad du håller på med så att du kan ägna dig helt åt hunden.

Om inte det funkar så prova skvallerträning med klicker o godis. Stå vid hans plats o klicka när han kommer o sätter/lägger sig och beröm. Så småningom ökar du avståndet decimeter för decimeter (eller centimeter). Klick, beröm o godis när han lyckas. Ingen kommentar om han misslyckas, då kortar du bara avståndet o gör om. Samma sak här, först ni själv o sen nån invigd kompis.

Målet är att du ska kunna ge honom t ex tuggis och be honom gå till sin plats från andra änden av bostaden. Det kan ta tid så ha tålamod. Är det en vallhund du har så brukar de fatta detta rätt så snabbt.

Sv: Två saker

Tack för lite tips.Han är klickertränad och egentligen ganska lydig och lättlärd.Och jag får ta upp den träningen igen och försöka göra så som du säger.Men just vid tillfällen när det kommer människor som han typ inte träffar dagligen eller så ofta,blir han helt uppjagad.Är dessutom väldigt svårt att "fånga" upp honom eftersom hit här jag flyttat nu,springer det människor in o ut hela tiden,och det knackas sällan.Sen iofs är det nästan bättre,för när det knackas blir han ännu mer uppjagad,hmm.Många upplever ju honom som farlig och blir rädd för honom.Jo det är b.c i honom.Jag skulle så gärna vilja "förstå" varför han gör så här??Först vill han inte att dom ska komma in och sen har väldigt svårt att slappna av när dom är här,men sen blir han lika uppjagad och typ vill inte att dom ska gå??Någon som varit med om ett liknande beteénde??

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Igår blev min hund biten av vår grannes hund. Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och...
2
Svar
35
· Visningar
3 335
Senast: Bubble
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 342
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V