Två kaniner tillsammans

T

Tokmamman

Vår ena kanin dog tvyärr i helgen som var:cry:. Det var en kastrerad hane.
Kaninhonan som är kvar sitter nu bara och deppar vid stängslet, som att hon hoppas att han ska komma tillbaka. Hon äter litegrann men är inte alls som vanligt.
Min tanke var först att försöka få tag i en kastrerad hane, men det verkar vara lite knepigt.
Går det att köpa en honkanin till? Har läst och läst på nätet, men alla säger olika.....:confused:

Sv: Två kaniner tillsammans

Min moster har 2 honkaniner och det går superbra dom är jätte kompisar. så tror det är lite olika från kanin till kanin.
Jag har köpt en honkanin till som ska hämtas imorgon men ska inte släppa ihop dom direkt. Hoppas på att det funkar iaf. Försökte också få tag på en kastrerad hanne men är ju inte det lättaste.

Det kan fungera, men det är inte säkert, det beror på individerna.
Men jag har aldrig misslyckats med en ihopsättning av honor iaf (och det är några gånger...).

Och nu har jag också honkaniner ihop, och det fungerar kanon.

Vad ska man tänka på?
Och bör den nya kaninen vara en unge eller en vuxen?

Ingen av mina honor funkar ihop, så det är inte säkert att det går bra.
Men om man ska skaffa en till hona, så brukar det gå bäst med en unge. Om den andra kaninen haft sällskap förut så borde den komma överens med en ny.

Det finns annars en del kastrerade hanar till salu om man kollar runt :)

Ingen av mina honor funkar ihop, så det är inte säkert att det går bra.
Men om man ska skaffa en till hona, så brukar det gå bäst med en unge. Om den andra kaninen haft sällskap förut så borde den komma överens med en ny.

Det finns annars en del kastrerade hanar till salu om man kollar runt :)

det är inte bra med en unge då det finns risk för att honan biter ihjäl den eftersom det inte är hennes unge.

jag skulle nog ha letat vidare efter en kastrerad hane, *tänker på mina honor som skulle gjort slarvsylta av varann*. Kanske annars köpt en hane och kosta på kastreringen själv? :)

(säger inte att inte honor fungerar tillsammans, alla kaniner är ju olika.)

Som folk redan påpekat, det funkar bra eller mindre bra beroende på individ. Eftersom hon redan är van vid att ha sällskap kommer hon förmodligen bli glad över en ny kompis.

Kolla runt på nätet, det är många som skänker bort vuxna kaniner pga allergier eller "allergier". Då kan man ju testa om de funkar ihop innan man förpliktigar sig till något.

Att en vuxen hona skulle bita ihjäl en unge bara för att den inte är hennes egen stället jag mig lite frågande till, det är väl inget en vildkanin skulle göra heller då de lever i kolonier. Man behöver ju inte sätta ner ungen i hennes bur det första man gör (vilket jag inte skulle göra med en vuxen kanin heller). :)

Varför skulle hon bita ihjäl en unge och inte bråka med en vuxen? Dessutom snackar vi inte om unge på 1 vecka, utan snarare på 10-12.

Jag tänker mer på att ungen ska vänja sig att bo ihop med en annan kanin, om en vuxen hona bott ensam så kommer den antagligen att bråka. En hona som jag har nu bråkar med alla honor, men hon bodde ihop med en unge på 8 veckor ett tag utan problem.

Dom menar att hon borde skaffa en kaninunge (inte syskon eller något likn) och sätta tillsammans med hennes nuvarande honkanin.
Vilket jag inte tror fungerar för har både läst och hört om att sätter man en unge hos en hon kanin och dom varken är syskon eller mamma/dotter eller något utan en helt främmande unge. Då biter hon ihjäl den.. Sen är det ju säkert inte så att alla gör så men jag vet folk som har råkat ut för det så det kan hända men det är ju samma sak som att sätta ihop 2 honor jag vet folk det fungerar för men bara för det betyder ju inte det att det MÅSTE funka för mig. Det beror ju på kaninen man har.

Vilket jag inte tror fungerar för har både läst och hört om att sätter man en unge hos en hon kanin och dom varken är syskon eller mamma/dotter eller något utan en helt främmande unge. Då biter hon ihjäl den.. Sen är det ju säkert inte så att alla gör så.

Jag skaffade en unge som sällskap till min då 2½-åriga okastrerade hona som bott själv hela tiden och hon blev överlycklig över att få en kompis... men så är det ju en extremt snäll och social kanin också, som t.o.m är kompis med katterna hemma.

Däremot kan de ju bo i burar med lukt- och synavstånd i början, och då märker man rätt fort om hon är positivt inställd eller inte. :)

Jag tror att vi får prova helt enkelt. Ingen kastrerad hane finns att få tag på i länet. Att köpa och kastrera är inget alternativ då man inte kan släppa ihop dem på en gång.
Vår kanin sitter fortfarande bara på samma plats, äter dåligt och ser allmänt eländig ut, så jag tror att vi måste prova.
Ska se om vi kan testa att ta hem en vuxen kaninhona och se hur det går.
Vill inte riskera att behöva ha 2 kaniner i 2 olika burar.....

Dom menar att hon borde skaffa en kaninunge (inte syskon eller något likn) och sätta tillsammans med hennes nuvarande honkanin.
Vilket jag inte tror fungerar för har både läst och hört om att sätter man en unge hos en hon kanin och dom varken är syskon eller mamma/dotter eller något utan en helt främmande unge. Då biter hon ihjäl den.. Sen är det ju säkert inte så att alla gör så men jag vet folk som har råkat ut för det så det kan hända men det är ju samma sak som att sätta ihop 2 honor jag vet folk det fungerar för men bara för det betyder ju inte det att det MÅSTE funka för mig. Det beror ju på kaninen man har.

En kaninunge ses inte som en hot av honan, som en annan hona kan göra. Om man ska köpa en vuxen hona så är ju det bästa om det bott ihop med en kanin tidigare, annars är det stor risk för bråk.
Jag har också hört om honor som bitit ihjäl andras ungar, men det har varit då man försökt lägga en annan honas ungar i boet, inte med äldre ungar.

Nu har vi iaf köpte en 2 årig hona till. Försökte att få tag i en unge men det fanns bara hanar på djuraffären och jag fick inte heller napp hos ortens uppfödare.
Har hämtat honan idag, en gulbrun dvärgvädur och hon är sååååå söt!!
Så håll nu tummarna för att det funkar! Ska sätta två burar brevid varandra nu. Hur länge ska man vänta innan man törs testa släppa ihop dem? Givetvis på neutral mark!

Det beror väl på hur de reagerar, kan ta allt ifrån ett par dar till ett par månader. Nykomlingen ska ju få en chans att acklimatisera sig också. Låt de omväxlande få skutta runt i rummet när den andra är i buren med, så den kan få nosa lite genom gallret också. :)

Vi vill såklart ha fortlöpande rapporter hur det går! :D

Kan du inte sätta in bilder på dem med? Alltid kul att se andra kaniner. :)

Det beror väl på hur de reagerar, kan ta allt ifrån ett par dar till ett par månader. Nykomlingen ska ju få en chans att acklimatisera sig också. Låt de omväxlande få skutta runt i rummet när den andra är i buren med, så den kan få nosa lite genom gallret också. :)

Vi vill såklart ha fortlöpande rapporter hur det går! :D

Kan du inte sätta in bilder på dem med? Alltid kul att se andra kaniner. :)

Jag håller med det beror helt på hur dom reagerar.. Men att låta dom vara lösa lite om varandra låter som en bra ide.. :D

Det gick superbra igår! Har satt burarna mot varandra så att de kan nosa på varandra och se varandra genom gallret.
Vår kanin blev superglad över sällskapet och for runt hela kvällen!
Den andra var jättenyfiken. Ingen har varit minsta arg.
Nu ska de få vara så här några dagar innan vi testar att släppa ihop dem inomhus i ett neutralt rum.

Nu lånar jag denna tråden lite.. hoppas det inte gör något..
Hur ska kaninerna bete sig mot varandra när man släpper ihop dom? Någon som har bra tips på hur man kan gå till väga? och hur lång tid man ska låta det ta?

Liknande trådar

Övr. Djur Idag när jag va ute hos våra två hermelinkaniner så insåg jag att den ena av dem låg för döden. Hon mådde bra igår så det måste ha gått...
Svar
4
· Visningar
2 392
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
T
Däggdjur Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama