Två i samma box?

N

nogat

Vet inte om detta är rätt forum men annars får moderatorn flytta den. JAg undrar vad lagar och regler säger om att ställa två ponnier i samma box? I detta fallet skulle det vara en shettis och maxad b-ponny. Kräver dom en fölbox då? Eller räcker en storhästbox? Vill endast ha reda på vad för regler /lagarsom gäller och ej folks egna uppfattningar om bra/dåligt. tcksam för svar

Sv: Två i samma box?

Gruppbox är tillåtet. Man skall ha en så stor box som om det vore två boxar, dvs 4 kvadratmeter för shettisen + 5 kvadratmeter för b-ponnyn = 9 kvadratmeter. Men det är i mina ögon en alldeles för liten box, ju större desto mindre bråk.

Nu ville du ju inte ha några åsikter men se det får du ändå;) Sorry!!
Min häst står i egen box men i stallet finns en gruppbox där det står två stora hästar, den boxen är STOR. De har tagit i med råge med tanke på att den ene är högre rangad än den andra och båda måste få äta och röra sig utan att bli huggen eller sparkad efter hela tiden.
Och då är det här hästar som kommer väldigt bra överens och kan äta ur samma höhög, men tjafs blir det ändå ibland...

i gruppbox gäller 100% av arean som hästen skulle ha i en ensambox, unghästar 75% och föl 50%..

Min shettis och islänning (b-ponny) fungerade ej att ha i samma box, och då var den ändå stor (nästan 14 m2). De bråkade alldeles för mycket. Shettisen bestämde (precis som hon gör över min haflinger nu:D ) och islänningen var närmast rädd för att gå in i boxen. Inte kul, så vi delade av boxen snabbt.

Vi hade två stycken shettisar i samma box under nätterna, ett sto och en valack, iof så hade vi en träplanka emellan för att förhindra bråk(de är ju trots allt shettisar :P). Och det har funkat perfa.
Men om det finns regler om detta, vet jag inte, men jag tror inte det iaf..
detta va alltså i en stor-häst box

Senast ändrad av en moderator:

jag hade mina två shettisar i samma box i 2 år, en stor stor häst box då. men det blev hela tiden hur mycket bråk som helst, och jätte jobbigt att mocka...
nu är det bara en av shettisarna kvar, o han står själv i den stora stora boxen, rena lyxen...

Hde ett Vbl och en shettis i samma box, Vbl:det blev väldigt lessen om han inte fick bo tillsammans med sin lilla tjej! heehee
Dom hade engentligen två boxar som det var öppet mellan typ något sånt här om ni förstår.

Senast ändrad:

nogat skrev:
Vet inte om detta är rätt forum men annars får moderatorn flytta den. JAg undrar vad lagar och regler säger om att ställa två ponnier i samma box? I detta fallet skulle det vara en shettis och maxad b-ponny. Kräver dom en fölbox då? Eller räcker en storhästbox? Vill endast ha reda på vad för regler /lagarsom gäller och ej folks egna uppfattningar om bra/dåligt. tcksam för svar

Jag har mina 2 shettisar i samma box. Den boxen är 5*3 m o lagom för 2 ihop. Dom måste ju kunna vara i fred lite o inte stå uppe på varandra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 524
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka