Två hundar?!

Sv: Två hundar?!

haha sant!
Hur upplever du att dom är mot dig?! umgås dom mer tillsammans? Och hur är de på promenader och sådant bökigt att ha två?!

Jag och sambon har två små hundar.
Upplever det inte som vidare jobbigt. Går ut med båda samtidigt osv.
När vi bara hade en hund fick vi turas om att köra lydnad.
Sen beror det ju givetvis på hur krävande ras man har! Hade dock varit jobbigt om jag hade varit själv och måstat träna/aktivera båda.
En stor fördel är ju att dom har sällskap av varandra!
För oss fungerar det iallafall utmärkt med två stycken :love:

Nackdelar:
Dyrare.
Kan vara svårare att promenera med dem om de vill åt olika håll.
beroende på storlek då, svårare att transportera.

Fördelar:
Dubbel glädje.
De har varann om de blir lämnade ensamma.

Fördelar:
*De har varandra
*dubbelt så skräckinjagande för ev. våldsmän som vill ge sig på mig när jag promenerar ( hum jag är konstig )
*dubbelt så mysigt i soffan

Nackdelar:
Dubbelt så mkt hår
dubbelt så mkt städning
dubbelt så dyrt (:D )
krångligare att tex åka buss med hundarna
krångligare att ta med till vänner
krångligare att få hundvakt
dubbelt så många leriga tassar att torka
en hund till att bada efter lerpromenader

jag är negativ idag :angel:

Fördelar:
*De har varandra
*dubbelt så skräckinjagande för ev. våldsmän som vill ge sig på mig när jag promenerar ( hum jag är konstig )
*dubbelt så mysigt i soffan

Nackdelar:
Dubbelt så mkt hår
dubbelt så mkt städning
dubbelt så dyrt (:D )
krångligare att tex åka buss med hundarna
krångligare att ta med till vänner
krångligare att få hundvakt
dubbelt så många leriga tassar att torka
en hund till att bada efter lerpromenader

:

:bow::bow:
Du tog orden ur munnen på mig.

Den enda skillnaden är att jag inte åker buss. Köpte en bil, mamma e banken så det är henne jag betalar av till. En liten peugeot 206.. Skulle hon se hur den ser ut innuti nu skulle hon göra mig arvslös... :crazy:

Men det är ju mina änglar som hårar av sig, det finns ju damsugare :p

Tycker som nyponros när det gäller 3 st.
Vill tillägga mindre plats i sängen också
3 st är för mycket men 2 vill jag alltid ha.

Senast ändrad av en moderator:

Kan vara svårare att promenera med dem om de vill åt olika håll.

Fast det där är ju en vanesak (och uppfostringssak). Två tycker jag inte är några problem alls, tre blir lite styrigare men går an och fyra tycker jag är inte riktigt värt besväret, hellre gå två gånger då.

Fördelar:
Dom har varandra, Robin blev mkt lugnare när vi kom hem efter vart borta några timmar sen vi tog hem Xzerrim. (=slutade skälla)
Mer kärlek!:love:

Nackdelar: Kostar mer, tar mer plats.
Och spec för vår situation är att Xzerrim är väldigt harig och skraj för det mesta och Robin som vart med oss sen valp är harmonin själv. Vilket kan göra det jobbigt när man ska på olika evenemang (Robin finner sig i allt) Men än så länge har det gått bra.

Sen att ha två hundar modellen större när ALLA tikar i granskapet löper är inte så jättekul :P

Senast ändrad:

Jag har 3 stycken och har haft 4 stycken också tills gamlingen gick bort.

Har man lite pli på dem så tycker jag inte att det är så jobbigt, 4 stycken är inga problem för mig rent platsmässigt eller att rasta. MEN det jag tycker är svårt är det dåliga samvetet om man prioriterar en hund. Tex om jag förbereder den ena för prov så vill jag ju lägga mycket energi där, då får de andra vänta. Trots att jag kanske borde lagt ett spår till dem också så lägger jag i stället ett andra spår till den ska gå prov...

Alltså för min del är det det dåliga samvetet som är jobbigt, för hur det än är så har man mer tid att lägga om man bara har en hund, för då går all energi till den hunden.

Sen kan jag inte hålla riktigt med om att de hara varandra, när jag hade 4 stycken så tyckte inte den äldsta och den yngsta om varandra, det gör att det blir oharmoniskt och lite spänningar som ibland är jobbiga om man slappar till det med kollen.

Vi har fem hundar. 2 som bor inne och tre som bor i trädgården med tillgång till att gå ner i källaren. Brukar gå med alla på en gång, inga bekymmer alls. Lite grundlydnad så funkar allt. Då är detta 2 taxar, 1 sheltie och 2 gråhundar. Så lite skillnad är det. Mest intressant är det när det hoppar fram ett rådjur mitt på vägen framför hundarna.

Ska para ena taxen till vintern och kommer då troligen att behålla en valp, så inte tänker vi minska beståndet heller

För och nackdelar?!
Ja hur har ni de?! Ni som har två hur upplever ni de? Mycke jobbigare?

Fördelar: Hundarna kan motionera varandra, busa mm :)

Negativt e la att det blir liite jobbigare att ta dem båda ut på en promenad samtidigt, men nu efter ett tag så har ja lärt mig :)

Tycker inte alls att det e jobbigare med två.. har man bara en så tror ja att den lätt blir ensam men två har ju varandras sällskap. så kanske lite lättare att lämna dem ensamma. sen blir det ju automatisk mer mat o så vet o försäkringar mm...

Jag tycker inte heller det är jobbigt att gå med båda i koppel.
Mina hundar går inte åt olika håll, de går åt de hållet jag säger att vi ska gå, då funkar det fint :D

tyvärr så trissar våra hundar upp varandra,vi brukar lämna den ena te min sambos mamma ,och då e det stor skillnad i vårt hem,mkt lugnare,fick jag välja så hade vi haft max 1hund.

Jag tycker inte att det är jobbigare med 2 än vad det är med 1 dock beror det väl mycket på hundarna också och på promenaderna tar jag med båda men så är jag van vid att gå med flera hundar samtidigt (4 st.) så man har fått in tekniken, det tar dock ett tag =)

Fördelar: De kan sysselsätta sig själva om de känner för det, har alltid sällskap. dubbelt så roligt ;)

Nackdelar: Dyrare med flera, man kan ha otur att de inte gillar varandra.

Tycker att det kan vara en nackdel när man ska träna hundarna. Det är svårt att träna bägge samtidigt och tar dubbelt så lång tid när man måste ta dem en och en. Iof kan jag inte påstå att mina odjur är speciellt vältränade, men när vi väl gör det blir det två som utför samma sak amtidigt och vill ha beröm och godis samtidigt.
Och så är det hundvaktande. Har man en kan man kanske hitta nån som kan ställa upp (inte för att jag gjorde det, men man kanske kan) men har man två är det dubbelt så svårt.
Så kostar det mer med två, blir trängre i soffan, kan bli repiga golv inomhus ifall hundarna busar loss inne osv.

Har inte upplevt att mina hundar skulle vara mindre intresserade av oss människor bara för att de är två. Men de är tryggare tillsammans när det är människorfritt hemma.

Jag har svårt att tänka mig att bara ha en hund. Två är idealiskt!

Samtidigt kan man ju se det som en fördel i att ha två att träna samtidigt på så vis att man får möjlighet att träna den ena hunden i att vara passiv under tiden som man tränar den andra. När vi tränar tar jag i regel ut båda två samtidigt, och låter den ena hunden sitta och vänta på "sin tur".

Det är naturigtvis mer jobb med två hundar. Även om man kan motionera dem och träna dem till viss del till sammans så tycker jag det är viktigt att de även får "egen" tid med matte och husse. Det blir ju även gandska mycket dyrare i alla fall när man har stora raser (som jag) . Och så blir det rätt trångt i sängen. (snart får husse sova på soffan ;) )
Dock tycker jag att fördelarna överväger. Det är ju nämligen även dubdelt så kul och mysigt med två hundar!

KL

de blev en hund till! Tog mig an henne och allt går super bra!
Min herre har blivit mer tillfreds redan och busar med henne mest hela dagarna

19148091.jpg

som ni ser lämmnar han till och med ifrån sig benen till henne! :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 072
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• "Överlevnadsskuld" efter varsel
  • Tvillingar!?
  • Mens