Två hundar - två klickers?

Skogstrollet

Trådstartare
Blir det förvirrande för hundarna om jag använder samma klicker på båda, om den ena väntar bredvid medan jag tränar den andra? Det kanske funkar, men blir det enklare med olika klickers till dem?

Hur har ni med flera klickertränade hundar gjort?

Sv: Två hundar - två klickers?

Nej, du behöver inte olika klickers till hundarna :). Jag har två klickertränade hundar, och jag använder samma klicker till bägge två (dvs. vilken klicker som än ligger närmst, jag har säkert en 10-20 st både högt och lågt :D)

När jag tränar dem bägge två så får den ena sitta "på paus" (i bur, bakom grind, i soffan etc etc) och får vänta på sin tur. Sen växlar jag hund och kör med den andre :laugh:.

Svarar båda!

Vad bra, det var det svaret jag hoppades på! Jag är så förtjust i min klicker. :o

Funderade på nästan samma sak häromdagen! Brukar släppa ut den ena hunden på trädgården när den andra tränar inne, men i -20 är det inget alternativ riktigt. Har då kört med den ena och låtit den andra vänta, era svar lugnade min oro över att jag skulle förstöra ngt! ;)

Jag använde samma klicker när jag hade 2 hundar hemma. Men jag stängde alltid dörren mellan dom vid träning. Vill att klickljudet ska fortsätta vara så spännande som möjligt :)

Och även jag gör likadant, den ena på paus alt aktiv platsliggning beroende på hund och vad vi ska göra.

Ursäkta helt OT men :rofl: jag läste den här trådens namn precis efter "two girls one cup" på senior. Two dogs, one clicker....

Blir det förvirrande för hundarna om jag använder samma klicker på båda, om den ena väntar bredvid medan jag tränar den andra? Det kanske funkar, men blir det enklare med olika klickers till dem?

Hur har ni med flera klickertränade hundar gjort?

Jag har samma klicker till båda och den jag inte tränar med får vara inne i ett annat rum om vi tränar inomhus, ligga en platsliggning eller vara uppbunden en bit bort (om vi tränar ute). Det är inga som helst problem för varken mig eller hundarna, de verkar förstå finfint att den hund jag fokuserar på, det är den som klicket gäller.

Sedan kan jag även ta en helt annan klicker och använda om jag känner för det. Har hört massor om att man måste "börja om" och klicka in dem varje gång man byter klicker, men det har jag då inte märkt av öht. För mina är det ingen tvekan om vad klicket betyder, oavsett vilken klicker som klickar.

Ursäkta helt OT men :rofl: jag läste den här trådens namn precis efter "two girls one cup" på senior. Two dogs, one clicker....

eeeeeeeeeewwwwwwwwwww :o

Nu får du ge dig med ditt snusk !! :mad: :devil: ;)

Skogstrollet: Jag gör så hela tiden, funkar hur bra som helst. Dock stänger jag in lillan för hon.. ja hon förstår inte riktigt stanna än som storasyster gör ;) Lite svårare var det dock när jag körde med click stick, då skulle båda fram med nosen och peta :D

Liknande trådar

Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
999
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.