Två hundar och en koja

M

Meanwhile

Jag har en rastgård med en stor isolerad hundkoja, gott och väl tillräckligt stor för mina två hundar. Bara en ingång. När jag lämnar hundarna i rastgården går den gamle efter en stund in och lägger sig i kojan. Unghunden stannar utanför och jag har hittills aldrig sett honom komma ut ur kojan när den andre hunden är därinne. Troligen är han ute hela tiden. Han verkar inte rädd för själva kojan utan jag tror att de båda tänker att det är den gamle hundens plats. De kommer bra överens annars.

Har ni förslag på vad jag kan göra åt detta, annat än att sätta dit en koja till? Hjälper det att ta upp en dörr till? Dela av med väggar? Helst skulle jag vilja att det löstes utan att jag behövde ändra kojan, den är ju bra och tillräckligt stor med element och allt. Men nu har jag väntat ett bra tag på att de ska lösa problemet på egen hand, trodde det kanske skulle lösa sig när det blir kallare ute men det verkar inte hända.

Sv: Två hundar och en koja

Om du öppnar en dörr till och delar av med något enkelt, t ex kompostgaller som inte hindrar värmen från elementet?

Om du öppnar en dörr till och delar av med något enkelt, t ex kompostgaller som inte hindrar värmen från elementet?

Måste man öppna en ingång till för att det ska fungera tror du?
Kompostgaller var bra tips annars.

Jag skulle fixa en till. En bekväm liggplats till två hundar brukar bara bli problem. Antingen som du beskriver, att en inte använder den (av rädsla/respekt/ovilja/annat) eller så blir det diskussioner och konkurrens. Antingen dela den mycket tydligt, med två ingångar. Eller fixa en koja till.

Det är ofta samma med upphöjda sovplatser, eller bekvämaste bädden.

Är den yngre hunden i kojan när den är ensam i hundgården?

Han är ju inte så mycket ensam där men jag satte ut honom några timmar idag. Han gick inte in i kojan under den stunden. Men han går in där om jag t ex kastar in godis.

men VILL unghunden in då?

Svårt att säga förstås men när det regnar och blåser är det svårt att tro att han skulle välja att ligga ute i flera timmar. Men oftast är de ju i hundgården när jag inte är hemma. Jag kan inte svära på att han ligger ute hela tiden men han är ofta kall och blöt när jag kommer hem.

Hunden kanske helt enkelt inte VILL vara där. Testa ha hunden där lite ensam en längre stund så du ser om hunden går in eller inte. Att den går in när du kastar godis är ju för att den vill ha godisen, det är ju en annan sak om hunden tycker om att ligga där inne. Mina hundar ligger gärna ute så mycket som möjligt, vissa mer an andra.

Hunden kanske helt enkelt inte VILL vara där. Mina hundar ligger gärna ute så mycket som möjligt, vissa mer an andra.

Kanske jag ska ha is i magen lite till då. Det känns bara lite taskigt när jag kommer hem, och ser att unghunden kurar ute i kylan medan den gamle ligger och vräker sig på sköna dynor därinne i värmen. Men risken är ju alltid att man förmänskligar och för över sina egna känslor.

Alltså - med största sannorlikhet VILL även unghunden ligga bekvämt och skönt. Snarare än att stå ute och glo ensam hela dan. Däremot kanske den inte vill ligga lika länge som den gamle. Det är väldigt vanligt att hundar konkurrerar om bra sovplatser, och även om den gamle här kanske är snäll så kan unghunden mycket väl undvika hundkojan av respekt, snarare än att det är så skönt ute i kylan.

Min tik lägger sig inte i Änglahundens bädd nu heller, flera månader efter att han tassat över regnbågsbron.

Alltså - med största sannorlikhet VILL även unghunden ligga bekvämt och skönt. Snarare än att stå ute och glo ensam hela dan. Däremot kanske den inte vill ligga lika länge som den gamle. Det är väldigt vanligt att hundar konkurrerar om bra sovplatser, och även om den gamle här kanske är snäll så kan unghunden mycket väl undvika hundkojan av respekt, snarare än att det är så skönt ute i kylan.

Vad rekommenderar du då?

Jag skulle fixa en till. En bekväm liggplats till två hundar brukar bara bli problem. Antingen som du beskriver, att en inte använder den (av rädsla/respekt/ovilja/annat) eller så blir det diskussioner och konkurrens. Antingen dela den mycket tydligt, med två ingångar. Eller fixa en koja till.

Det är ofta samma med upphöjda sovplatser, eller bekvämaste bädden.

enligt tidigare inlägg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 556
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
2 129
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar