Två hästar skjutna – jägare såg fel

Varför händer det här, i stort sett varje år? Är det inte dags, att jägarförbundet tar lite ansvar snart, är det bättre att skjuta tamboskap än att deras älskade hundar blir tagna av varg.

Det är dags att en del jägare blir av med sina licenser, när de på grund av ålder eller andra problem inte kan se skillnad på hästar och vildsvin.

Varför händer det här, i stort sett varje år? Är det inte dags, att jägarförbundet tar lite ansvar snart, är det bättre att skjuta tamboskap än att deras älskade hundar blir tagna av varg.

Det är dags att en del jägare blir av med sina licenser, när de på grund av ålder eller andra problem inte kan se skillnad på hästar och vildsvin.
Precis o till saken hör ju att när du går jägar utbildningen så får du lära dig att du ska vara säker på vad du skjuter mot innan du trycker av?! Man blir ju snart mörkrädd.

Folk klagar på vargöverfall, men där handlar det i alla fall om djur som gör som djur gör. Att det här händer gång på gång på gång är helt vansinnigt egentligen.
Det handlar ju inte ens om olycksskjutningar utan att de på allvar tar sikte på hästarna i tro att det är ett annat djur.

Är det något vi missar i och med hästfokus på forumet eller skjuts även andra djur i tron att de är vilt? Får och nöt till exempel?
Det händer att det tas fel även på andra djur, ett exempel där en jägare tog fel och sköt två kor i tron att de var vildsvin

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/jagare-skot-ihjal-tva-kor-frias-pa-alla-punkter

även här sköt jägaren en ko, han blev dock fälld i domstolen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/skot-en-ko-under-vildvinsjakt

en som sköt tre stora tjurar som han trodde var vildsvin

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/evalds-tre-tjurar-ihjalskjutna-an-ingen-ersattning

Senast ändrad:
Det händer att det tas fel även på andra djur, ett exempel där en jägare tog fel och sköt två kor i tron att de var vildsvin

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/jagare-skot-ihjal-tva-kor-frias-pa-alla-punkter

även här sköt jägaren en ko, han blev dock fälld i domstolen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/skot-en-ko-under-vildvinsjakt
Det är ärligt talat tamefan inte klokt. Jag förstår att det kan vara svårt med jakt i tätort och i skymning eller natt, men då fyrar man väl för sjutton inte av ett skott!

Det är ju så otäckt! Jag tycker det är betydligt mindre skrämmande när olyckor händer ute i viltskogen, då är det ju ofta vådaskott snarare än att någon skjuter för att ta död på något de tror är något det inte är.

... och det ger hela jägarkåren ett sådant fult rykte därtill. Som alltid märks de som missbrukar.
det tråkiga är att andelen olämpliga jägare är ganska stor, de som jagar på egen mark är oftast de som sköter sig bäst. Jakt har blivit en slags konstig statusgrej, se t.ex. på alla dessa politiker som skall ut och skjuta djur trots att de inte har någon naturlig anledning att hålla på med det.

det tråkiga är att andelen olämpliga jägare är ganska stor, de som jagar på egen mark är oftast de som sköter sig bäst.
Det är tack och lov inte min upplevelse. Utöver tidningsrubriker har jag bara haft goda relationer med jägare i det praktiska.

(I Sverige då.)

Det är tack och lov inte min upplevelse. Utöver tidningsrubriker har jag bara haft goda relationer med jägare i det praktiska.

(I Sverige då.)
Tror det beror på vilken typ av jakt och var, jaktarrenden är höga här och många markägare skulle kunna tjäna en bra slant men de avstår efter att ha sätt hur det kan gå till.

Men säkerheten är bara en aspekt, och en till en del förstår jag också att den som betalat dyrt för jakten även vill skjuta men för min del är det inget nöje i sig.

Senast ändrad:
Tror det beror på vilken typ av jakt och var, jaktarrenden är höga här och många markägare skulle kunna tjäna en bra slant men de avstår efter att ha sätt hur det kan gå till.
Så är det säkert. Jag är uppväxt i skogsbruk i norra västerbotten, och även om det blir hett runt älgjakten ibland upplevde jag aldrig någon konflikt eller missbruk eller att någon olämplig satt därute. Jag red alltid ut i skogen under jakt utan oro.
Ingen turistjakt. Folk vill ha sina älgar. :)

Så är det säkert. Jag är uppväxt i skogsbruk i norra västerbotten, och även om det blir hett runt älgjakten ibland upplevde jag aldrig någon konflikt eller missbruk eller att någon olämplig satt därute. Jag red alltid ut i skogen under jakt utan oro.
Ingen turistjakt. Folk vill ha sina älgar. :)
Absolut har du rätt. Jakten är helt annorlunda här, en del som säljer jakt föder till och med upp fåglar så de är halvtama och lätta att skjuta och och släpper ut precis innan jakten eller så skjuter man uppfödda hjort i hägn.

Absolut har du rätt. Jakten är helt annorlunda här, en del som säljer jakt föder till och med upp fåglar så de är halvtama och lätta att skjuta och och släpper ut precis innan jakten eller så skjuter man uppfödda hjort i hägn.
Yep, jag vet inte riktigt vad jag tycker om själva jakten där men jag kan tänka mig att det drar en helt annan typ av skytt.
Fasan"jägarna" som kommer upp hit för att skjuta har jag allt annat än respekt för. De hade säkert kunnat knäppa en tupp eller terrier istället för viltfågel.

Alltså, minst en av ponnyerna i hagen var en skäck! Kunde inte det ge jägaren en ledtråd att de där andra bruna djuren kanske inte är vildsvin??

Jag hoppas att det blir riktigt kännbart för honom! Både juridiskt och mentalt!
Det verkar som att det används någon form av mörkerriktmedel dvs kass färgåtergivning. Men med tanke på att man ska ha koll på både kön och ungefärlig ålder på djuret man tänkt skjuta så är det enormt klantigt att både skjuta fel art, på fel mark, inte träffa ordentligt och sen dessutom göra det två gånger. En sådan ”jägare” borde aldrig ha få röra ett vapen igen.

Det verkar som att det används någon form av mörkerriktmedel dvs kass färgåtergivning. Men med tanke på att man ska ha koll på både kön och ungefärlig ålder på djuret man tänkt skjuta så är det enormt klantigt att både skjuta fel art, på fel mark, inte träffa ordentligt och sen dessutom göra det två gånger. En sådan ”jägare” borde aldrig ha få röra ett vapen igen.

Ägaren sa att det fanns belysning precis i närheten så ponnyerna stod inte ens i beckmörker. Stjärnklar natt utan dimma ska det också ha varit.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 398
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Shetlandsponnyerna Bubbe och Carisma har skjutits till döds i en hage i Nykvarn, väster om Södertälje. En jägare som var ute efter...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar blev på fredagskvällen allvarligt skadade av en jägare som sköt mot vildsvin i Nykvarn. Aileen Köpper, vars barn förlorade...
Svar
0
· Visningar
46
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två ponnyer sköts i Nykvarn under fredagskvällen. De fick senare avlivas på grund av sina skador. I ett samtal med SVT:s reporter...
Svar
0
· Visningar
44
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama