Två hästar i samma box!

S

solenbakommolnet

Är det någon av er som har en häst tillsammans med en shettis i samma box? Hur fungerar det?

När ni först satte ihop dem hur gick det då? Hur gör ni med utfodringen?

Tacksam för era svar. :bump:

Jag hade två shettisar i samma box men det fungerade inte. De satte igång och busa och det var boxen för liten för. När de fick mat så var det bara den äldsta som åt och körde iväg den andre. Jag delade på dom efter bara två dagar.
Du måste ha en enormt stor box om du ska ha en shettis plus en stor häst i samma box. Tänk på att båda ska kunna ligga ner och blir det bråk har dom ingenstans att ta vägen.

Har haft två fölisar ihop=6 och 8 månader gamla av rasen arab och russ. Hade dem i fölbox fungerade bra fodrade i varsitt hörn. Nackdel de blev lite för beroende av varandra.
Har även haft två shettisar ihop isamma box åler 1 och 3år också i fölbox gick även detta bra fodrade på samma sätt.
Det som kan vara "otäckt"är att de gör upp vem som bestämmer eller rangordning under ett par dagar. När de väll löst detta har det inte varit några problem.
Viktigt att känna till är också att boxen i båda fallen varit "ny"för båda två. Kan tänka mig att det inte går om den ena redan boat in sig och betraktar boxen som sin.
mvh Elshacera

Nackdelarna med att ha en häst och shettis i samma box är ju att dom inte kan äta ur samma krubba och shettisen måste ha en lägre för att nå och om dom får olika foder osv. Och när det fodras med hö så kan det bli bråk och så lillhästen kanske får för mycket medans den stora får för lite.

Det blir även dubbelt så mycket mockning. Boxen måste rengöras oftare. Och om shettisen inte når upp till tex. vattenhink/kopp så måste man sänka den.

Om hästarna ligger ner och sover blir det trångt (om inte boxen är väldigt stor)

Och det kan uppstå bråk om vem som ska tex. bestämma osv.

I stallet där min häst står uppstallad hade vi tå shettisar i en box. Funkade alldeles utmärkt :D men det är ju olika för häst och häst.

Vi hade våra fjordingar lösa i hela stallet så de stod i samma box och åt ibland. Men det var mor och son, fungerade så hela livet utan konflikter, och de åt samma mat.

I regel är det väl shettisen som ska ha mindre mängd kraftfoder och äter upp fortast, och då kanske man ka sätta en krubba högt och en lågt så att den lilla inte når åt stora hästens mat?

Vi har två shettisar i en box. Det fungerar jätte bra. Fast de är ju mor och dotter :) Busiga i hagen! Men i boxen är de jätte snälla

Vi har två shettisar ihop i samma box, och det fungerar jättebra. De bråkar aldrig, men busar lite ibland. Är väldigt lugna och snälla i övrigt!

För länge sen hade vi en shettis och ett russ tillsammans i en box. De var beroende av varandra och skrek när de inte va tillsammans (de var 25 år och hade varit tillsammans hela livet).

Vi har även haft två D-ponnyer ihop i en stor box, de har varit tillsammans sedan den ena var ett och den andra föl (de hade samma mamma). De är också oskiljaktiga och står och skriker när de inte är tillsammans. ;)

Oavsett storlek och ras så är det nog så att kemin stämmer mellan vissa hästar medan andra inte alls fungerar ihop. Trivs de bara ihop tycker jag det är en jättebra idé att ha dem i samma box, de praktiska problemen går nog alltid att lösa.

Mitt kallblod gick i samma box som min shettis i fem år - inga markanta problem alls! De hade separata krubbor och fick hö i olika hörn av boxen, de leddes för det mesta ut och in ur stallet tillsammans, busade lite ibland, gnuggade sig mot varann ibland, låg och sov tillsammans ibland... :love: De hade det jättemysigt!

När jag sedan tvingades sära på dem (flyttade) så märktes det på kallblodet att han saknade sin "gnuggkompis". Shettisen tror jag klarade sig rätt bra på egen hand, han hade ston att kolla in i boxarna runtomkring... :smirk:

Så om individerna fungerar ihop ska det väl inte vara några problem med att ha dem i samma box? Bara boxen är tillräckligt (lagligt) stor så. :)

I stallet jag red i förut stod två nordsvenskar tillsammns men dom var uppbundna som i spilta utan mellanvägg, dom hade nog inte klarat av att vara lösa för då hade dom nog bråkat om maten...

Jeg har hatt shettis sammen med newforest. Den første gangen de skulle gå sammen, var shettisen voksen og hadde bodd hos oss noen måneder, da newforesten kom 9 måneder gammel. De gikk sammen ute om ettermiddagen, så tok vi begge inn i samme boks om kvelden. Det gikk fint. De camperte sammen til newforesten var tre år. Da byttet vi låneshettis. De to ble transportert sammen i 3 timer på samme transport, så de hadde blitt litt kjent med hverandre. Imidlertid var det blitt sen kveld innen vi var hjemme, så de ble satt rett inn på boksen for natten. Det ble litt knuffing og et par spark, men de roet seg veldig fort. Lot dem ha et nattlys på om natten. Siden var det aldri noe problem.
Shettisen fikk kraftfoder i hink, og newforesten i krubba på veggen. Høet var godt utspridd så begge kunne spise.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 737
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar