Två hästar i samma box!????

I

izza

Är det någon som har två islandshästar i samma box nattetid? Funderar på att ha en häst till och ha de i samma box (Förutsättning naturligtvis att de kommer överens) Tacksam snabba svar!
 
Förutsättningarna är väl i FÖRSTA hand om boxmåtten uppfyller jordbruksverkets regelkrav på boxstorlek, för utrymme för två hästar? :confused:

Och i ANDRA hand om hästarna kommer bra överens.
 
några vänner hade två av sina i samm box över nätterna när de hade en tredje häst på prov.

boxen var stor och hästarna bästa vänner, så det gick alldeles utmärkt!
 
hejsan!! vi har två isisar i samma box nattetid dom få gånger dom går in, och det funkar bra, tänk bara på att ha krubbor o sånt en bra bit ifrn varandra och att sprida ut höet riktigt efter en hel sida eller på två olika ställen..
tycker det funkar bra med isisarna eftersom dom verkar ha det i sig lite att kunna stå tätt o hålla värmen o så=)
hoppas det går bra=)
 
Ja, naturligtvis har du rätt!! Jag tänkte bara att jag har så stor box så jag förutsatte det :o Vet du hur bestämmelserna för storlek av box där man har 2 hästar (storlek c-ponny)
/Izza
 
Tack för ett snabbt och uppmuntrande svar! Ja håller med dig oftast står de ju och trängs och myser ;)
 
Nej, inte på rak arm. Men måttbestämmelserna finns på jordbruksverkets hemsida om jag inte missminner mig.

Och som sagt, är boxen stor, så går det oftast väldigt bra att ha hästar ihop. :)
 
Om jag inte minns helt fel så är det minimi 6m2 per isis och alltså 12 m2 i gruppbox för 2 st. De ryms gott och väl i en sån box. Jag vet flera som har i samma box och det funkar kanon. Själv så kan mina stå i samma box utan problem och de ryms gott och väl. Trivs kanon ihop.
 
Min islandshäst delade box ett tag (tills jag lyckades få egen :devil:).

Det gick lite för bra :smirk:. Min häst var lägre i rang än sin boxkompis, dyrkade marken hon gick på och fick spelet varje gång hon och boxkompisen skulle åt olika håll.

Men ANNARS gick det bra :D.

mandalaki
 
Jag har mätt boxen och den var 12,04 m2 .... Vilken tur!! :D Nu ska här tittas på unghäst! :banana:
 
Jo, men han är 4 år så han är på gång att börja ridas in (det är förstås en speciell jag tänker på :love:)
 
Kul!
Lycka till! Är så härligt att ha flera pållar.... :love:
Speciellt om de är lite olika i sättet. Det ger så mycket!!!
 
eh om du har platspbrist och måste ha hästarna i samma box varför då köpa en till? skulle jag ALDRIG göra!
ett tag kan man säkert ha hästarna i samma box men inte i längden skulle jag rekomendera. hästen msåte ju få vara i fred någonstans och de kan lätt skada varandra i trängre utrymmen då de inte kan komma undan.

så varför då köpa en till när du måste ha hästarna i samma box? tänk lite längre va..
 
Pa det islandsstall dar jag rider star nastan alla hastar 2 o 2... De verkar trivas gorbra... Endast typ 2 stycken funkar inte sa de star ensamma...

/Linda
 
Ja, självklart ska de stå själva om de inte trivs ihop. Min vallack som jag redan har trivs jättebra ihop med en annan häst´och ibland tror jag de trivs bättre o stå och mysa..
 
Det är du som inte tänker tillräckligt långt. Har boxen tillräckliga mått så är det ju ingen platsbrist.

Dessutom är det säkert inte meningen att det ska stå två slagskämpar i boxen. Är hästarna kompisar kommer de att må jättebra.

mandalaki
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: Lutten
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 698
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp