Två foster blåsor, ligger tätt

Antiqua

Trådstartare
Ja.. då har vi ultraljudat idag (dygn 17) Vi visste att hon släppt två ägg, och SJÄLVKLART blev båda befruktade:crazy:
Tyvärr låg dom ihop (vet. var nästan säker på att det är två eftersm formen var väldigt konstig på blåsan, normalt är den ju rund) så det gick ju inte att klämma den ena.
Vi ska göra ett nytt ultraljud på måndag och se hur det ser ut, ser det likadant ut som idag så sprutas dom bort.Och så får vi börja om från ruta ett igen:(

Finns det möjlighet att blåsorna kan åka isär, eller har dom sas fäst sig fast i varandra? Veterinären hade jättebråttom iväg idag så jag hann inte fråga och diskutera så mkt.
Kan man göra nåt för att dom ska sära på sig? Typ motionera ordentligt? Eller även om det låter taskigt, typ göra henne lite lätt uppstressad:o (usch, det lät inte snällt), genom att tex lastträna då det inte är hennes favoritsysselsättning.

Fan, kan det aldrig bara få flyta på för oss..:cry:

Senast ändrad:
Sv: Två foster blåsor, ligger tätt

En fråga till som pluppat upp...Eftersom man kan se att stoet har släppt två ägg tidigt, redan precis efter insemineringen, borde man inte kunna klämma bort ett redan på en gång?

Ursäkta en okunnig, men frågr man inte så....;)

Man kan inte se äggen de släpper, bara gulkropparna efter de folliklar där äggen fanns före ägglossningen.
Det är ju dessutom långt ifrån alltid som båda äggen blir befruktade.

Många frågor..... Om vi nu sprutar bort dom, hur lång tid tar det innan hon kommer i ny brunst? Är hon i början av en ny cykel, dvs det tar ett par veckor, eller kommer hon in i en ny snabbare eftersom medlet man sprutar bort med är samma som man sprutar igång brunstar med?

Fick spruta bort enäggstvillingar 30 juni, seminerade om 4-8 juli.

Ok, då kommer dom igång rätt snabbt då? Låter ju bra!

Vet du som har stor erfarenhet hur vanligt det är att blåsorna kan sära på sig om de ligger ihop nu som dom gör på mitt sto?

Mycket liten chans, skulle jag vilja säga. Man kan jämföra med två såpbubblor som fastnat i varann.

Det kan också vara så att det bara var en fosterblåsa, men att den höll på att försvinna, där av deformeringen.

Okej tack! Får väl ställa in mig på ytterligare en resa till seminstationen. Och hoppas allt går bra tillslut så det blir en fölis-08!

Min hade ju två fosterblåsor som låg tätt. Eftersom vi bestämt att hon inte skulle omsemineras för vi var så sent ute så UL de vi eftre ca 20 dar o då såg vi det. Vet tyckte dock att den ena blåsan såg mystisk ut så vi avvaktade o UL de igen på 30 dar o då var den utfluten och så blev det en extra tur på runt 45 dar för att vara säkra å ett föl kom ut så jag hade tur.
Hoppas på tur för dig med.

Enäggstvillingar är väl mer tveksamt?

Däremot stämmer det bra att de kommer snabbt i brunst om man sprutar eller klämmer bort dom.

Jag betvivlar inte min seminveterinärs kunskap. Äggblåsan var stor som 30 dygn, och avdelades av en klar linje. Det står nedskrivet i journalen, och jag var själv med och såg det.

Det gör nog jag.
Att de två blåsorna flutit ihop till en betyder inte att det är enäggstvillingar, för det finns inte hos hästar.
Det är vanligt att ser ut som du beskriver när blåsorna lagt sig bredvid varann.

Min häst släpper också två ägg. För att hon skall bli dräktig så måste man seminera på även det andra (det är några dagar mellan äggsläppandet).

När vi kollade henne på dag 17 så låg det två ägg så nära varandra att det inte gick att knippsa det ena. Vet tyckte vi skulle spruta henne. Vi valde dock att avvakta då det var precis i slutet av säsongen. Nästa gång vi kollade (1 vecka senare) så fanns det bara ett ägg kvar. Vi kollade henne ytterligare 3 gånger med en veckas mellan rum varje gång efter det för säkerhets skull. En ytterligare koll vid 90 dagar gjordes också (fast då är det mycket svårt om inte omöjligt att se om det är tvillingar eller inte) för att se om hon var dräktig eller inte.

I juni 2005 så föddes det bara ett stoföl. Fast vi var lite rädda att det kanske var tvillingar trots allt då hon var så fruktansvärt stor de sista två månaderna.

Mvh

Tora

Tack för svaren allihopa!

Jag har bestämt att jag åker till seminstationen på måndag, ser det fortfarande ut att vara två så sprutas hon. Och så får hon stå kvar där till hon är inseminerad igen.
Det är ju såpass tidigt på säsongen så tid finns till fler försök. Hon kastade just tvillingar i december och det vill jag aldrig uppleva igen (gick ej att se på ultraljuden att det var två då). Så jag vågar inte vänta på att den ena ev. försvinner, lika bra att börja om så fort som möjligt.
Hon verkar ju vara en sån som har för vana att släppa två ägg, men jag hoppas verkligen att det är en ful ovana som hon lägger ner till denna gång.:devil: . Tredje gången gillt heter det ju;)

Positivt är ändå att hon verkar ha lätt att ta sig, hon tog sig på första brunsten både i år och förra året, och DEN vanan får hon gärna fortsätta att ha!:)

Hej Antiqua !
Jag bor också i Södra Stockholm och följer dina mödor för att få ditt sto dräktigt (med ETT föl) med stort intresse. Jag håller också på att inseminera just nu och skulle gärna ha kontakt.
Hälsningar Lintrollet.

Hej!

Ja, det är ju inte helt enkelt det här:devil: , ska det vara så svårt att få ett föl liksom..

Du får gära pm:a, skulle vara intressant att veta vilken station du använder dig av, hingst osv. Och vart du har din häst?

I dag åkte jag till seminstationen för att spruta bort tvillingar och lämna kvar mitt sto för ny inseminering såfort hon kom i brunst igen. Så såg det ut i mitt huvud.

Men- hur veterinären än tittade så kunde hon inte se mer än EN fosterblåsa:banana: :bump: :banana: :bump: Det verkar som om hon har resorberat den andra! Så jag fick med mig gumman hem igen:)

Jag blir lite nervös ändå, tänk om den andra bara leker kurragömma? Rädd att den ska dyka upp igen förr eller senare som en obehaglig överraksning.
Nytt ul om en vecka, dygn 28. Sen lägger vi in ytterligare ett par.

Håll nu tummarna för att hon inte resorberar den som var kvar, eller att den andra dyker upp igen "hej, trodde ni att ni var av med mig:D ".:devil:

Ja du, jag håller verkligen alla tummar att det går bra för Lady den här gången!
Men hästar är hästar och dom kan verkligen göra en gråhårig. Kanske fosterblåsa 2 dyker upp bara för skojs skull! :rofl: Jag gillar din härligt lättsamma inställning nu!! Jag vet ju vad ni gick igenom förra gången.

Massor av kramar :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 554
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·
Avel Ja, börjar känna med lite tjatig, men tillhör man den nojjiga typen så...:D Ni som har på första ultraljudet haft 2 fosterblåsor som...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka