Två- eller fyrhjulig vagn?

Anna_

Trådstartare
Till våren hoppas jag kunna investera i ny körutrustning, så nu tittar jag runt på olika vagnar. Men jag funderar på om jag ska satsa på en två- eller fyrhjulig vagn... Och så vill jag ha tips på vagnar!

Jag kommer mest köra på grusvägar, gräsplan och i ridhus, men den ska klara lite tuffare skogsvägar också och kanske något maratonhinder så småningom. Den ska vara av rejäl kvalitet och jag vill sitta högt upp med god utsikt över hästen. Bra fjädring och rejäla hjul så att man tar sig fram bra på alla underlag och åker bekvämt. Och så ska det få plats en passagerare.

Vad ser ni för för- och nackdelar med två resp fyra hjul? Och vilka vagnar kan ni rekommendera? Den ska passa till en kraftig kallblodstravare (mkh 155 cm) och jag kommer inte tävla.

Lägg gärna in foton på vagnar som ni är nöjda med :idea:

Jag klämmer in en fråga om sele också. Jag vill ha en rejäl bröstsele till samma häst och användningsområde, tar gärna emot tips där också. Hur väl brukar de normala storlekarna (cob, full) passa på kraftiga kallblod?

Sv: Två- eller fyrhjulig vagn?

Om du vill vara säker på att selen kommer att passa din häst så mät hästen och be om att få selen du är intresserad av mätt. Då vet du garanterat att den kommer passa.

Jo precis, innan jag köper så blir det ju till att mäta. Men det vore bra att få tips på prisvärda märken med bra kvalitet osv :)

Titta in på www.selar.se så finns det olika typer på selar och även vagnar.

OM du ska ha 2 hjulig eller 4 hjulig vagn.. Låt plånboken bestämma tror jag!

Krutrök kallblodstravare ca 150 hög har idag en Fullstor maratonsel men den ÄR för stor.. Cob är det som gäller för honom

Anna-Carin

Jo jag har precis suttit och dreglat över alla fina giggar på den sidan :d Men länkarna till deras fyrhjuliga vagnar fick jag inte att fungera. Vad är det för prislägen på såna där fina vagnar? Och är det bara de som heter någonting med "maraton" som har broms?

Du rekommenderar alltså fyrhjulsvagn om man har råd? Varför?

Funkar det att köra fyrhjuligt om man har en lite vinglig häst som inte alltid går exakt som hon ska? :o Och hur upplever hästen skillnaderna, min häst har nog bara dragit tvåhjuliga vagnar (+ släpat saker, typ sladdat ridhus och sånt)

Den här vagnen tycker jag ser trevlig ut, är det någon som har erfarenheter av den?

CB3.jpg

Jo jag har precis suttit och dreglat över alla fina giggar på den sidan :d Men länkarna till deras fyrhjuliga vagnar fick jag inte att fungera. Vad är det för prislägen på såna där fina vagnar? Och är det bara de som heter någonting med "maraton" som har broms?

Du rekommenderar alltså fyrhjulsvagn om man har råd? Varför?

Funkar det att köra fyrhjuligt om man har en lite vinglig häst som inte alltid går exakt som hon ska? :o Och hur upplever hästen skillnaderna, min häst har nog bara dragit tvåhjuliga vagnar (+ släpat saker, typ sladdat ridhus och sånt)

Jag har valt fyrhjuligt till mina pluttar men mest för att jag inte vill de ska ha någon som helst tyngd på ryggen, de ska ju klara att dra förhållandevis mycket för sin ringa storlek ändå. Men med ett rejält kallblod så gör ju inte några kilon till eller ifrån någon som helst skillnad.

Giggarn går att balansera så det INTE blir en massa kilon på ryggen. Giggen ska väga jämnt när man sitter i den. Bromsar kan man få på alla giggarna.

Jag tycker det beror lite på hur du ska köra och hur bekvämt du vill ha det. En tvåaxlad vagn passar ju bättre om man ska ut över stock och sten eller träna maraton etc, och den är ju mer komfortabel att åka i (oftast). En enaxlad är ju smidigare, den viker sig inte om man backar, den är lättare och oftast billigare. Som sagt, jag skulle valt vagn efter det underlag jag tänkte köra på och hur snabbt det ska gå, visst kan man köra snabbt med en enaxlad vagn också men det är ju betydligt större vältrisk i kurvorna.

Vi gör så här! :idea:

Vi skrämmer bort någon med ett lämpligt hus och sen flyttar vi dit.
Så köper ni en enaxladvagn till att börja med och så lånar ni vår maratonvagn :angel:

Realistiskt sett så, prova min sele då ser vi ju på ett ungefär :)
Kan ju lägga ut bilder här med selen på er dam så kanske folk kan hjälpa till med tillpassning. I övrigt hoppar jag över till formen pm nu.

Ja, såklart att ni ska flytta hit så jag får körsällskap! Jag tror förresten att jag ska våldgästa dig nån dag så får du och Lärka skjutsa runt mig en stund - det var så himla länge sen jag åkte fyrhjuligt. Gubbarna kan säkert roa bäbis en stund medan vi är ute :D

:eek::eek::eek:

ehum ok, kanske.... :eek:
Får jag köra lite mer först? har blivit extremt lite, men det vet du ju om.

Hmm jag tänkte försöka låta bli att köra så fort att vi välter :crazy: Vi kommer aldrig tävla maraton utan det är mest att det kanske kunde vara roligt att prova lite på nån kurs nån gång. Mest kommer vi nog hålla oss på grus- och skogsvägar, och så försöka oss på lite dressyrkörning. Jag är ju nybörjare på all typ av "tävlingskörning", jag har bara kört rakt fram... Det närmaste precisionskörning jag kommit är när jag kört 20-kronorsrundor på marknader i Kungsträdgården och kryssat mellan marknadsstånd, barnvagnar och felparkerade bilar :o :rofl:

Det känns som att det kanske "räcker" med en tvåhjulig... Den blir ju smidigare att packa in i lastbilen om man får för sig att åka på kurs också :idea:

Äsch du har ju garanterat kört mer än jag sista tiden. Och om jag kommer och tvingar ut er nu så blir det ju lite mera kört :idea:

Ja då tycker jag du ska satsa på en enaxlad, men tänk bara på att högt vadderat säta och bra fjädring är ett måste för rumpan ;)

Måste hålla med nussikan :rofl:... Vaderat sätte och fjädring är nästan måste :angel:, konstigt nog har jag fått en väldigt fast rumpa sedan jag började köra utan fjädring :o ...

"Aj oh aj oh SHIT EN HÅLA *dunk* AJJJ!! " :rofl: Så låter det typ när jag är utte och kör :o.

Saken gör det inte bättre att jag brött svanskottan för 4 år sedan :angel:

Mvh
Emma

:rofl: så där låter det när jag är ute med shettisen. Hennes rockard är totalt ofjädrad med bara en träbänk, jäklar vad man får ont i rumpan av att köra.

Äsch du har ju garanterat kört mer än jag sista tiden. Och om jag kommer och tvingar ut er nu så blir det ju lite mera kört :idea:

mja det vete tusan det. Har kört vagn en gång sen kursen i maj inna lille illbattingen tittade ut.
NEJ du får vänta tills Lärka är lite coolare igen :devil:

Och vilket århundrade har du tänkt komma igång igen då :angel:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går...
2
Svar
23
· Visningar
3 894
Senast: Amk
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Gloria95
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 528
Senast: Presto
·
Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka