Två-delade bett..

V

velvet

Vad är er inställning till dessa?

Använder ni själva två-delat på era hästar, isåfall varför?

Det beror helt på hur hästen ser ut i munnen.Och vad den trivs med.

Är hästlös just nu men jag har använte det på olika hästar.Och allt hänger på ovanstående.

Ärjag helt ute och cycklar eller är det inte så att när man drar i tyglarna så åker bettet upp i gommen på hästen? För mig låter detta som rent djurplågeri..!

Så behöver inte vara fallet.Om du står på marken och rycker i hästen så händer detta att det ställer sig upp i gommen.Den vinkeln blir det så.När rycket kommer underifrån.Men det som kan hända är att bettet blir som en nötknäppare runt hästens underkäke med tryck mot lanerna.Då vinklat som et V över hästens tunga vinklat frammåt.Så kan jag uppleva det.
Oavsett så ska man ju försöka ha så jämn och fin kontakt med hästens mun som möjligt.Man får försöka tänka sig hur mycket det krävs av sin hand för att bettet ska hamna fel och utgå från att inte hamna där.

Pessoat beter sig därimot som du beskriver det. På engelska heter pessoa-bettet pessoa-gag.Gag översatt till svenska blir Munkavel. :crazy:

Okej.. :) Skönt att veta att det inte är så hemskt som jag har fått berättat för mig, de flesta ridskolehästar och många privatägda rids ju på det så det skulle ju vara katastrof om det var så..

jag håller faktiskt med dej. att det går rakt upp i gommen. Min stor häst blev helt konstig och slog med huvudet hela tiden så provade jag ett gummi(mjukt utan järnastång inuti)pelham och hon gick som en liten klocka. så nu går hon med ett vanligt raktgummibett

Ett två delat tränsbett ställer sig oftast i munnen pga att bettet är för långt.Har man ett väl tillpassat tvådelat bör det alltså inte ske.

På en "stortrutad" häst, dvs. en med hög gom och gott om plats i munnen är ett tvådelat bett generellt sett det mildaste.
Trycker det mot gommen har man en häst med för liten mun (vilket många av dagens varmblodiga hästar har) och då är det inte ett lämpligt bett.

Säger som qodrofenia. Det beror helt och hållet på hur hästen ser ut i munnen och vad den trivs med.

Min kallblodstravare har alltid gått med tvådelade bett. I höstas, när hon var 11 år, var veterinären och kollade hennes mun samt raspade tänderna. Hon sa att finare hästmun hade hon sällan sett, det fanns inte minsta tillstymmelse till några bettrelaterade skador där, inte.

Jag rider rider sex dagar i veckan, fyra eller fem gånger rider jag på ett spanskt stångbett av järn. Annars är det det tvådelade tränsbettet som gället.

Immer

min ponny trivs jätte bra med äggbett(heter de så?) fasta ringar iaf å så två-delat. växlar mellan de och tredelat..

Använder det aldrig nuförtiden. Inte på shettisarna i alla fall, dom har så små munnar och låga gommar. Använder tredelat eller nån stång i stället.

På engelska heter pessoa-bettet pessoa-gag.Gag översatt till svenska blir Munkavel. :crazy:

Vilket kvalificerat skitsnack!! :crazy:
På engelska heter ett pessoa bett, antingen "two ring snaffle" eller "three ring snaffle" beroende på hur många ringar det finns på sidostyckena på bettet.

Det finns flera typer av "gag", och med ett gag menar man remmarna som "binder" bettet till tränset och tyglarna, eller de fasta sidostyckena på bettet...och inte själva metalldelen (eller gummi) som hästen har i munnen.

Det är då inte skit snack i min mening.Den översättningen har jag hört många gånger.Jag kan ju hänvisa till en sida där det står samma sak.Jag kanske skulle ha skrivt kallas i stället för heter!?
Dessa bett är egentligen variation på tema. Pessoabett kallas pessoa-gag på engelska. Ett annat namn för gag är hissbett, vilket är ganska talande. Engelskans gag betyder rakt översatt munkavle. Fint.
Så står det på den sidan :smirk:
En sida som jag finner väldigt bra.
Länk till pikurs sida Gå in på Träns,Och längre ner står det om bettens funktion.
Så där ser du att det är inte bara jag som säger så.Det finns även en engelsk variant av samma sida.
Du kan även skrolla ner på denna Sida och titta vad pessoat kallas där. :smirk:
Sitt inte å säg att jag snackar skit om du inte är helt säker på att jag gör det :mad:

Man använder det på hästar som tycker om det, helt enkelt! :)

Min nuvarande häst är väldigt liten i munnen, och blir tokig om man stoppar in ett tvådelat bett.
Den förra däremot har gått på tvådelat under hela sitt liv och funkar utmärkt på det, men så är han mycket större och "rymligare" på alla sätt och vis.

Det viktiga är att bettet är av rätt storlek, ju längre det är desto högre reser det sig mot gomtaket när man tar i det. Då spelar det ingen roll hur mycket plats hästen har i munnen...

Jag använder 2-delade bett till min D-ponny. Har ridit på 3-delat under en längre tid men sedan kommit fram till att hon gillar 2-delade bättre.

kan väl tillägga att det är i 9,5 så det blir ju inte lika mycket "spets"

min häst trivs väldigt bra på tvådelat.

det är när bettet är fel anpassat och för långt som det viker sig och blir som ett V i munnen och blir obehagligt.

ett tvådelat ska vara lagom kort så att det ligger rakt i hästens mun.

min häst har 9,5 i bett och då ligger tvådelade som de ska på honom och han trivs med det.
tredelade nöjer han sig med men inte lika bra iaf.
med tredelade måste jag nästan ha 8,5 för att de ska passa :crazy:.

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 414
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar