Två bilar?

fejko

Trådstartare
Jag pendlar 3.5mil enkel väg till jobbet i en SUV som nog håller på att sjunga på sista versen. Funderar på att ersätta bilen med en liten pendlarbil och en gammal dragbil typ Jeep Cherokee att ha och dra hästtransporten med. Kan detta väga upp den lägre bränsleförbrukningen man får? Man får ju räkna med skatt o försäkringar också. Och saker som ska repareras. Skatterna håller ju dessutom på att ändras. Jeepen är lastbilsreggad så den är det lägre skatt på, kommer den skatten också att ändras 1:a juli?

Någon som har en pendlarbil och en hästbil som kan svara?
 
Jag tror inte att det lönar sig alls. Man får ändå rätt mycket bränsle för pengarna man lägger på en bil varje år.

Kan du inte köpa en mellanstor bil och ha till både ock? Med tex en Kia Cee´d diesel får du dra 1580 kg totalvikt och den drar inte många dl/milen på landsväg.
 
@Ramona

Tack för tipset men det är inte 4wd så då kommer jag knappt hemifrån med transporten på vintern.

Audi? Min gamla A4 -03a ligger runt 0,6-0,7 när jag åker mindre landsväg till jobbet, har ungefär 5 mil dit. Det sägs att det är den bästa fyrhjulsdrift som gjorts! ;)

Då har du en trygg och säker bil när du pendlar också, man vill oftast inte krocka i småbil... Det är dumt att snåla på säkerheten. (Fast jag tycker min bil är billig i drift mot vad jag får ut av den)

Jag vet inte vart du bor, men här i Dalarna kan vi få väldigt mycket snö på bara någon timme, och jag behöver aldrig bekymra mig om det mer, bilen bara tuggar på och går som klistrad på vägen. Efter en rejäl krock för några år sen så hade jag blivit lite nojig att köra just på isgata/snömodd, men det har den här botat nu. Älskar min bil! :love:
 
Jag har en dedikerad pendlarbil och en dedikerad hästdragbil, just eftersom det är svårt att hitta en bil som gör båda jobben bra.

Den ekonomiska kalkylen är strängt taget inte så svår att göra, och den är så individuell att du får göra den själv. Men det finns annat än ekonomin som kan vara intressant.

Som pendlarbil har jag en sex år gammal Passat sedan diesel som är komfortabel och säker, och som drar ner till 0,38 l/mil (personbästa på landsväg). Skulle jag köpa en annan så hade jag tittat på Golf, på nån mellanstor Toyota eller kanske på en A3 igen.

Som hästdragbil har jag en VW LT35 skåpbil. Den lastar 1300 kg och får dra 2000. Den drar runt 0,8 utan släp, 1,1 med en häst och 1,3 med två. Den är löjligt stabil på vägen, går som en spårvagn även med två ton släp. Motorn räcker mer än väl eftersom växlarna är precis lagom stegade.
Och så är det en skåpbil - som dedikerad hästbil skulle jag aldrig någonsin köpa en SUV, en personbil eller en pickup med de erfarenheter jag har. Skåpet är så mycket mer praktiskt på precis alla vis.
Det enda jag saknar nån gång ibland (men väldigt sällan) är 4wd men det finns ju bilar som har. Skulle jag köpa en annan så skulle jag främst titta på VW Transporter skåp med diesel, manuell vxl och 4wd, kanske även Toyota eller möjligen (men bara möjligen) Renault Master. En VW Crafter (eller Mercedes Sprinter) är egentligen för stor, man behöver inte den lastvikten i skåpet.
 
@Snubbelfot
Håller inte med om att det är så lätt att räkna på. Det finns en massa okända parametrar tex reparationer och skatt.

Är det någon som vet vad som händer med skatterna den 1:a juli? Sedan olika bilar och hur pass dyra de är i drift.

Audi (hej @Fibusen ) tycker jag är för dyr och jag behöver mer markfrigång på mina egna vägar som tenderar att bli lite höga i mitten :-o

Är Jeep Cherokee så dålig? Jag tycker den ser käck ut dessutom matchar den hästtransporten (inte helt oviktigt).
 
De rörliga kostnaderna (bränsle, däck, service mm) och de fasta kostnaderna (skatt, försäkring, besiktning mm) för valfri bil är ju ofta kända. Servicekostnader är i allt väsentligt en funktion av antal körmil, så länge man undviker kända problemmodeller så fördelar sig de kostnaderna mellan bilarna utifrån användningen. Varken besparing eller fördyring.
Skatten ser jag själv inga större förändringar på, för befintliga begagnade bilar. Vad jag uppfattat är att det främst är på nyregistreringar som det kommer att differentieras mer mellan bensin och diesel.

Så den mest påtagliga fördyringen jag ser är dubbel skatt och dubbla besiktningar.

Jeep Cherokee... skulle jag kunna titta på som både-och kompromissbil. Utesluten som utvald ändamålsanpassad dedikerad hästbil, men det beror väl på hur behovet ser ut.
 
Senast ändrad:
Jag pendlar 3.5mil enkel väg till jobbet i en SUV som nog håller på att sjunga på sista versen. Funderar på att ersätta bilen med en liten pendlarbil och en gammal dragbil typ Jeep Cherokee att ha och dra hästtransporten med. Kan detta väga upp den lägre bränsleförbrukningen man får? Man får ju räkna med skatt o försäkringar också. Och saker som ska repareras. Skatterna håller ju dessutom på att ändras. Jeepen är lastbilsreggad så den är det lägre skatt på, kommer den skatten också att ändras 1:a juli?

Någon som har en pendlarbil och en hästbil som kan svara?

Vi hade en jeep cherokee en kort period för ett år sen. Den gjorde inget annat än att krångla(massa avancerad elektronik trots gammal bil) och delarna var svindyra. Dessutom drog den hutlöst mycket bränsle. Så den stannade inte länge här. Den var dock rolig att köra offroad med :D Då finns det nog betydligt bättre fyrhjulsdrivna bilar att satsa på. Vi kommer billigare undan nu med våran Ford Ranger.
 
Lite beroende av var du bor och hur mycket du behöver dragbil vore det kanske en lösning med en billig och bensinsnål pendlarbil och medlemskap i en bilpool för tillgång till dragbil?
 
Budget är ju lite avgörande. Du kan hitta en bra bil som fungerar som både drag -och pendlarbil. Men för att den ska vara snål och ändå dra släp bra behöver du ju nåt nyare.
 
Lite beroende av var du bor och hur mycket du behöver dragbil vore det kanske en lösning med en billig och bensinsnål pendlarbil och medlemskap i en bilpool för tillgång till dragbil?
Jag åker och tränar minst en gång i veckan och bor dessutom på landet med mina hästar så tillgång till dragbil är tyvärr ett måste.
 
Hur länge kan man räkna med att en bil ska gå? Min SUV har gått 22000 mil tycker den borde kunna gå ett tag till men sambon påstår att nya bilar inte kan gå mycket längre. Motorn har börjat läcka olja och jag vet inte om det går att fixa.
 
Hur länge kan man räkna med att en bil ska gå? Min SUV har gått 22000 mil tycker den borde kunna gå ett tag till men sambon påstår att nya bilar inte kan gå mycket längre. Motorn har börjat läcka olja och jag vet inte om det går att fixa.
Det beror helt på vad du har och hur du skött den.
 
Hyundai Santa Fee servad regelbundet. Min bilmek trodde det kom ut olja ur turbon. Ska lämna den till någon annan får vi se vad de säger.
 
Jag har hållit på i minst ett år och velat fram och tillbaka med bil, kalkylerat, funderat och uteslutit.

Till slut blev det en XC70, min är en 2015 som jag ramlade över till ett bra pris via en kompis som jobbar som meckare på Volvo. Den är relativt snål för sin storlek (jag långkörde 120 mil en helg på en tank utan bekymmer), rymlig, drar hästsläpet bra (2200 kg på BE) och har mycket bättre markfrigång än vad man tror.
Enligt meckaren kan de gå långt, bara de sköts om, finns tydligen taxibilar i samma modell som gått 70' mil och fortfarande tuffar på hur bra som helst, så att bilarna skulle vara slut vid 20' mil är nog väldigt olika.

Köp inte för gammal diesel, då kan du drabbas av Bonus Malus (googla) och köp Euro6-klassad.
 

Liknande trådar

Fordon Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst. Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil...
Svar
16
· Visningar
1 301
Senast: BornAgain
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 770
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 257
Senast: TomasN
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 744
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp