Jag har en dedikerad pendlarbil och en dedikerad hästdragbil, just eftersom det är svårt att hitta en bil som gör båda jobben bra.
Den ekonomiska kalkylen är strängt taget inte så svår att göra, och den är så individuell att du får göra den själv. Men det finns annat än ekonomin som kan vara intressant.
Som pendlarbil har jag en sex år gammal Passat sedan diesel som är komfortabel och säker, och som drar ner till 0,38 l/mil (personbästa på landsväg). Skulle jag köpa en annan så hade jag tittat på Golf, på nån mellanstor Toyota eller kanske på en A3 igen.
Som hästdragbil har jag en VW LT35 skåpbil. Den lastar 1300 kg och får dra 2000. Den drar runt 0,8 utan släp, 1,1 med en häst och 1,3 med två. Den är löjligt stabil på vägen, går som en spårvagn även med två ton släp. Motorn räcker mer än väl eftersom växlarna är precis lagom stegade.
Och så är det en skåpbil - som dedikerad hästbil skulle jag aldrig någonsin köpa en SUV, en personbil eller en pickup med de erfarenheter jag har. Skåpet är så mycket mer praktiskt på precis alla vis.
Det enda jag saknar nån gång ibland (men väldigt sällan) är 4wd men det finns ju bilar som har. Skulle jag köpa en annan så skulle jag främst titta på VW Transporter skåp med diesel, manuell vxl och 4wd, kanske även Toyota eller möjligen (men bara möjligen) Renault Master. En VW Crafter (eller Mercedes Sprinter) är egentligen för stor, man behöver inte den lastvikten i skåpet.