Corax
Trådstartare
I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage).
På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom hyfsat rimliga nivåer men med ffa en avstickare.
Mikromineralerna ser ut som följer;
Zn 10/12 mg/kg
Mn 9.4/17 mg/kg
Cu 3.3/3 mg/kg
Fe 19/97 mg/kg
Första analysen, där provet är taget direkt på vallen visar Fe 19 mg/kg. Andra analysen där provet är taget från storbal är Fe 97mg/kg.
Förra året låg Fe på 50 mg/kg (prov direkt från vall).
Frågan är hur jag ska förhålla mig till dessa värden när jag räknar på foderstaten?
Är det rimligt att göra ett snitt (blir 55mg/kg om man tar alla tre, 58 om man snittar årets analysvärden)?
Resultaten från de olika analyserna ställer mig dessutom tvivlande till hur korrekta våra analyser egentligen är.
Eller egentligen snarare hur representativa våra prover är.
På en annan vall visade sig Smrp ligga på 6 g/kg vilket ju är katastrofalt men en senare analys visade på 19 g/kg. Det är ändå en väldig skillnad!!!
Vissa mikromineraler var även här väldigt udda.
Fe 46/47 mg/kg
Zn 157/10 mg/kg
Mn 37/121 mg/kg
Cu 6/3 mg/kg
Hur ska man tolka detta egentligen?
På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom hyfsat rimliga nivåer men med ffa en avstickare.
Mikromineralerna ser ut som följer;
Zn 10/12 mg/kg
Mn 9.4/17 mg/kg
Cu 3.3/3 mg/kg
Fe 19/97 mg/kg
Första analysen, där provet är taget direkt på vallen visar Fe 19 mg/kg. Andra analysen där provet är taget från storbal är Fe 97mg/kg.
Förra året låg Fe på 50 mg/kg (prov direkt från vall).
Frågan är hur jag ska förhålla mig till dessa värden när jag räknar på foderstaten?
Är det rimligt att göra ett snitt (blir 55mg/kg om man tar alla tre, 58 om man snittar årets analysvärden)?
Resultaten från de olika analyserna ställer mig dessutom tvivlande till hur korrekta våra analyser egentligen är.
Eller egentligen snarare hur representativa våra prover är.
På en annan vall visade sig Smrp ligga på 6 g/kg vilket ju är katastrofalt men en senare analys visade på 19 g/kg. Det är ändå en väldig skillnad!!!
Vissa mikromineraler var även här väldigt udda.
Fe 46/47 mg/kg
Zn 157/10 mg/kg
Mn 37/121 mg/kg
Cu 6/3 mg/kg
Hur ska man tolka detta egentligen?